اظهارات جنجالی مارک زاکربرگ در کنگره آمریکا درباره رسوایی های اخیر فیس بوک

رسانه کلیک - روز گذشته و در پی رسوایی بزرگ فیس بوک، شهادت مارک زاکربرگ در کنگره کشور آمریکا پیرامون موضوع حفظ حریم شخصی کاربران را شاهد بودیم.

اظهارات جنجالی مارک زاکربرگ در کنگره آمریکا درباره رسوایی های اخیر فیس بوک

مدیر عامل فیس بوک، مارک زاکربرگ روز گذشته برای اولین بار در کنگره کشور آمریکا حضور پیدا کرد و پیرامون رسوایی های به عمل آمده و حریم شخصی کاربران، جلوی دید تعداد زیادی عکاس، خبرنگار و افراد حاضر در این رویداد شهادت داد.

مارک زاکربرگ در این کنگره طی مدت 5 ساعت به سوالات نمایندگان سنا و قوه قضائیه در مورد حریم شخصی، جمع آوری اطلاعات کاربران، آیین نامه فیس بوک و قضیه کمبریج آنالیتیکا پاسخ داد. در این مطلب به نکات کلیدی این جلسه می پردازیم.

صداقت با کاربران در مورد حریم شخصی

زاکربرگ گفت: من به این اعتقاد دارم که ذکر گزینه هایی از اطلاعات کاربران که با دیگران به اشتراک گذاشته می شود، نکته مهمی است و حق آنهاست که از این موضوع اطلاع پیدا کنند.

وی بیان کرد: به همین دلیل است که هنگام ارسال هر چیزی (شامل تصویر، متن یا هر مورد دیگری) در فیس بوک، گزینه ای برای کنترل کردن افرادی که این مطلب با آنها به اشتراک گذاشته می شود، وجود دارد؛ لذا شما می توانید آن را تغییر داده و به گزینه دلخواه خود دست پیدا کنید.

وی افزود: برای آنکه اطلاعات گسترده تر از قوانین داشته باشیم، نیاز هست تا لیست بلند بالایی از آن تهیه کنیم. اما هر چقدر که این لیست افزایش پیدا کند، به همان میزان درصد خوانندگان قوانین نیز پایین می آید.

حریم شخصی مارک زاکربرگ

Dick Durbin یکی از سناتورها از زاکربرگ پرسید: آیا از اینکه شخصی آدرس هتلی که شب گذشته در آن حضور داشتی را بداند، احساس خوبی داری؟

زاکربرگ اینگونه پاسخ داد:

نه! مسلما حس خوبی به این قضیه ندارم. به نظرم هر شخصی باید کنترل مناسبی روی اطلاعات به اشتراک گذاشته شده با دیگران داشته باشد.

ماجرای کمبریج آنالیتیکا و نقض حریم شخصی کاربران

مدیر عامل فیس بوک در ادامه این نشست گفت: کمبریج آنالیتیکا در سال 2015 از سرویس های ما استفاده نمی کرد، به عنوان مُبَلِغ فیس بوک به حساب نمی آمد و هیچ صفحه شخصی هم نداشت. به این ترتیب ما نمی توانستیم جلوی چیزی را بگیریم.

مارک در ادامه صحبت هایش با تصریح برخی گفته های پیشین خود اظهار داشت: من می خواهم یکی از جمله های خود را که قبلا در پاسخ به یک پرسش عنوان کرده بودم، اصلاح کنم. چرا در سال 2015 وقتی متوجه فعالیت های کمبریج آنالیتیکا شدیم، جلوی آن را نگرفتیم؟

وی اضافه کرد: آنها روی پلتفرم ما حضور نداشتند. نه به عنوان توسعه دهنده و نه به عنوان تبلیغ کننده. زمانی که بعد از این قضیه من با تیم همکارم ملاقات داشتم، آنها به اطلاع من رساندند که کمبریج آنالیتیکا فعالیت خود را به عنوان مبلغ از اواخر سال 2015 آغاز کرده است.

رهبر فیس بوک گفت: پس در زبان تئوری ما می توانستیم جلوی آنها را بگیریم. اعتراف می کنم که ما در این مورد (عدم اقدام برای جلوگیری از فعالیت کمبریج آنالیتیکا) اشتباه کردیم.

وی عنوان کرد: زمانی که کمبریج آنالیتیکا به ما گفت که از اطلاعات استفاده نکرده و آنها را حذف کرده است، ما آن را یک موضوع تمام شده در نظر گرفتیم. اگر نگاهی به گذشته بیاندازیم، مسلما این موضوع را اشتباه می دانیم؛ نباید به سخنان آنها اهمیت می دادیم. ما قوانین حریم شخصی را کاملا به روز کردیم تا از بروز مجدد این اتفاق جلوگیری کنیم.

ذخیره و فروش اطلاعات شخصی کاربران

مارک با اشاره به ذخیره و فروش اطلاعات شخصی کاربران ابراز داشت: ما اطلاعات کاربران را ذخیره می کنیم. برخی از آنها نیز با اجازه مستقیم اشخاص انجام می شود. متأسفانه تصور غلطی میان برخی افراد رایج شده است. ما به هیچ عنوان اطلاعات کاربران را به تبلیغ کنندگان نمی فروشیم.

وی افزود: ما اجازه این را داریم که اگر اشخاص تبلیغ کننده قصد ارتباط با برخی افراد را داشته باشند، این موضوع را به آنها اطلاع دهیم. چنین چیزی یک بحث معمولی و جا افتاده در حیطه کاری ما به حساب می آید.

Tammy Baldwin یکی از سناتورها در مورد فروش اطلاعات توسط الکساندر کوگان ، عصب شناس دانشگاه کمبریج به موسسه کمبریج آنالیتیکا از مارک زاکربرگ سوال پرسید و با این پاسخ روبرو شد:

بله او این کار را انجام داده است! ما همواره روی اپلیکیشن هایی که دسترسی گسترده به اطلاعات کاربران دارند، نظارت داریم. اگر متوجه شویم شخصی در حال سوء استفاده از اطلاعات است، دسترسی وی را قطع نموده و به اشخاصی که اطلاعاتشان مورد سوء قصد قرار گرفته، در این مورد گزارش خواهیم داد.

آیین نامه

زاکربرگ با بیان اینکه بنده اعتقادی به بی قانونی ندارم، تصریح کرد: از آنجا که اینترنت به موضوع مهمی در زندگی افراد تبدیل شده، فکر می کنم سوال اصلی به این صورت خواهد بود: «قانون صحیح کدام است؟» نه اینکه «آیا قانونی باید وجود داشته باشد یا خیر».

مارک زاکربرگ

دخالت افراد روسی

وی همچنین گفت: یکی از بزرگ ترین پشیمانی های من در زمینه اداره این شرکت، به موضوع کوتاهی کردن در مورد شناسایی اطلاعات عملیات روسی در سال 2016 بر می گردد.

زاکربرگ در خصوص مداخلات روسیه بیان کرد:

ما آن زمان یک تحقیق و بررسی را شروع کردیم و تصور من این بود که به نتایج خوبی دست پیدا می کنیم. افرادی در کشور روسیه وجود دارند که تلاش می کنند تا سیستم ما یا سایر ابزار اینترنتی را با اختلال مواجه کنند. این موضوع را می توان نمونه بارز ضرب المثل «شمشیر را از رو بستن» دانست. تا زمانی که افرادی در کشور روسیه به مداخله در انتخابات کشورهای مختلف مشغول هستند، این داستان پیچیده ادامه خواهد داشت.

قبول مسئولیت

وی اضافه کرد: این اشتباه من بود و واقعا متأسفم. من فیس بوک را راه اندازی کردم و مدیریت آن نیز با من است و به این ترتیب تمام مشکلات آن نیز متوجه بنده خواهد بود.

مدیر عامل فیس بوک یادآور شد: بر همگان واضح و مبرهن است که ما نهایت توان خود را برای جلوگیری از وقوع این جریانات به کار نگرفتیم. این صحبت من شامل اخبار غیر واقعی، دخالت در انتخابات کشورهای مختلف و دسترسی توسعه دهنده ها به اطلاعات کاربران می شود.

ارسال نظر