حل مشکل قطعی برق به کمک هوش مصنوعی تنها در 3 ثانیه در چین

آیا می‌توان خاموشی‌ها و تمام مشکلات مربوط به شبکه برق را در چند ثانیه از بین برد؟ ظاهرا بله! بر اساس مقاله‌ای که توسط مجله South China Morning Post (SCMP) منتشر شده، شرکت دولتی شبکه برق چین، به‌تازگی یک سیستم هوش مصنوعی جدید را معرفی کرده است که مشکلات شبکه برق را تنها در سه ثانیه حل می‌کند. این فرآیند قبلاً 6 تا 10 ساعت طول می‌کشید!

حل مشکل قطعی برق به کمک هوش مصنوعی تنها در 3 ثانیه در چین

همانطوری که این سیستم جدید کارآمد و قدرتمند است، اما فعلاً در همه جا عملیاتی نشده است. این سیستم تنها یک ماه در منطقه کیتایلو، یک مجتمع مسکونی با بیش از ۲۰۰ خانواده، واقع در ارومچی در منطقه سین کیانگ، آزمایش شده است.

شبکه برق جدید دارای حسگرهای متعددی است که هر کدام "مغز" خود را دارند. آن‌ها می‌توانند به‌طور مستقل، کارآمدترین و بادوام‌ترین مسیرهای منبع تغذیه را انتخاب کنند. برای این کار هیچ مداخله انسانی مورد نیاز نیست، بنابراین به‌طور قابل توجهی سرعت تمام فعالیت‌های مرتبط با شبکه افزایش می‌یابد.

در گزارش Science and Technology Daily آمده است: سیستم هوش مصنوعی به گونه‌ای طراحی شده است که در صورت بروز هرگونه نقص، "عملکردهای خود‌ترمیمی از جمله مکان‌یابی خودکار خطا، حذف خطا و بازیابی نیرو" را فوراً شروع کند.

در این مجتمع مسکونی، قطعی برق تقریباً وجود ندارد. یکی از ساکنان به روزنامه دولتی چین گفته است: برق به‌محض قطع شدن، فوراً وصل شده و به هیچ وجه بر زندگی و کار تأثیر نمی‌گذارد.

با این حال، یک مهندس ارشد که در دفتر مرکزی شرکت دولتی شبکه برق چین در پکن کار می‌کند به SCMP گفته است که "متاسفانه اکثر مسائل مرتبط با برق در این کشور، هنوز به‌صورت دستی رسیدگی می‌شوند. در یک جامعه مسکونی، شبکه به تعداد زیادی از کاربران نهایی متصل می‌شود. محیط کاملا پیچیده است. انواع مختلفی از مشکلات ممکن است رخ دهد. بسیاری از مسائل باید به‌صورت دستی شناسایی و رفع شوند. کارگران شبکه برق چین احتمالاً کارآمدترین کارگران در جهان هستند. اما وقتی این اتفاق می‌افتد، ساعت‌ها طول می‌کشد تا آن‌ها مشکل را برطرف کنند".
این مهندس همچنین تفاوت عملکرد هوش مصنوعی با اپراتورهای کامپیوتری و انسانی توضیح داده است. طبق گفته‌های او، هنگامی که خاموشی رخ می‌دهد، کامپیوترهای مدیریت شبکه برق معمولی، تعداد زیادی کد خطا صادر می‌کنند. اما هوش مصنوعی پیام‌های اصلی کدهای خطا را درک می‌کند.

در یک شبکه معمولی، یک اپراتور انسانی باید این کدها را بررسی کند تا راه حلی برای رفع خاموشی بیابد که می‌تواند بسیار وقت‌گیر باشد. اما هوش مصنوعی از یک "پردازش زبان طبیعی" و "درک" پیام اصلی کد خطا برای انجام این کار استفاده می‌کند.

مانند تمام هوش مصنوعی‌ها، هوش مصنوعی شبکه برق نیز مقدار قابل توجهی از داده‌های تولیدشده توسط طیف وسیعی از حسگرها را جمع‌آوری کرده تا در رفع خاموشی‌ها بهتر عمل کند. این مهندس همچنین افزوده است: به‌زودی، این سرویس در سراسر چین حتی در کوچکترین مناطق در دسترس خواهد بود.

در گذشته این حسگرها و فناوری انتقال داده‌های مربوطه، فقط برای خطوط برق فشار قوی موجود بود. اکنون آنها راه خود را به محله‌ها نیز باز خواهند کرد.

ارسال نظر