سرنخ های سرطان در پرسشنامه های مایکروسافت

دانشمندان مایکروسافت نشان دادند که با تجزیه و تحلیل نمونه های بسیاری از پرسشنامه های موتور جستجو می توانند در برخی موارد، کاربران اینترنت که از سرطان لوزالمعده رنج می برند شناسایی کنند، حتی قبل از این که بیماری آن ها تشخیص داده شده باشد.

سرنخ های سرطان در پرسشنامه های مایکروسافت

به گزارش کلیک، این دانشمندان گفتند امیدوارند کار آن ها بتواند به تشخیص زود هنگام این بیماری منجر شود. مطالعه آن ها که توسط دو تن از محققان مایکروسافت، دکتر اریک هورویتز و دکتر رین وایت و یکی از فارغ التحصیلان دانشگاه کلمبیا انجام شده است، روز سه شنبه در مجله آنکولوژی پرکتیس منتشر شد.

دکتر هورویتز گفت: ما از خودمان پرسیدیم که اگر پچ پچ های افراد آنلاین را می شنیدیم، آیا ادله محکم یا سرنخی مبنی بر این که اتفاقی در حال رخ دادن است به دست می آوردیم؟

این محققان تمرکز خود را روی جستجوهای انجام شده توسط بینگ، موتور جستجوی مایکروسافت گذاشتند که نشان داد سرطان لوزالمعده در یک فرد تشخیص داده شده است. از آنجا، به عقب بازگشتند و در جستجوی پرسشنامه هایی بودند که ممکن بود نشان داده باشند که کاربر بینگ، قبل از این که بیماری اش تشخیص داده شود دارای علائمی بوده است. آن ها معتقدند که آن جستجوهای زود هنگام می توانند به عنوان پرچم های اخطار عمل کنند.

در حالی که درصد زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده به مدت پنج سال بسیار پایین است، اما پی بردن زود هنگام به این بیماری می تواند منجر شود که زندگی درصد بسیار کمی از افراد مبتلا طولانی تر گردد. این مطالعه حاکی از این است که انجام آزمایشات زود هنگام می تواند زنده ماندن افراد مبتلا به سرطان لوزالمعده به مدت پنج سال را از تنها ۳ درصد به ۵ تا ۷ درصد افزایش دهد.

این محققان گزارش دادند که می توانند ۵ تا ۱۵ درصد افرادی که سرطان لوزالمعده به اشتباه در آن ها تشخیص داده شده را شناسایی کنند که این درصد، یک نفر از هر صد هزار نفر است. این محققان یادآور شدند که تشخیص اشتباه می تواند به افزایش هزینه های پزشکی منجر شود یا نگرانی قابل توجهی را برای افرادی که بعدها پی می برند که دچار این بیماری نبوده اند ایحاد کند.

داده هایی که این محققان از آن ها استفاده کردند ناشناس بودند به این معنا که این داده ها دارای نشانگرهای شناسایی مانند نام کاربر نبودند، بنابر این، امکان ارتباط گرفتن با افرادی که این جستجوها را انجام می دهند وجود ندارد.

گام منطقی بعدی می تواند فهمیدن این موضوع باشد که با اطلاعاتی که از این جستجو به دست آمده است چه باید کرد. یکی از احتمالات می تواند نوعی سرویس سلامت باشد، جایی که کاربران می توانند جستجوهای خود را جمع آوری کنند و به دانشمندان امکان کنترل پرسش هایی را بدهند که علائم پرچم اخطار را نشان می دهند.

دکتر هورویتز در اشاره به دستیار نرم افزار آنلاین و صوتی مایکروسافت یعنی کورتانا گفت سوال این است: چه کاری می توانیم انجام دهیم؟ آیا روزی کورتانا در بخش سلامتی به کمک ما خواهد کرد؟

محققان از ارائه جزئیات خاص خودداری کردند، اما دکتر وایت هم اکنون مدیر ارشد فناوری در قسمت هوش سلامتی در بخش تازه تاسیس بهداشت سلامتی در مایکروسافت است.

آن ها اعلام کردند که اطلاعات مربوط به سلامتی که از تاریخچه جستجوی شبکه به دست آمدند، همچنان حوزه ای جدیدی برای حرفه پزشکی به شمار می روند.

دکتر هورویتز می گوید من فکر می کنم که جریان ادبیات پزشکی به سمت این نوع از مطالعات و این نوع اطلاعات، پایدار است. ما امیدواریم که این موضوع تا اندازه ای، گفتگوهایی جالب را در پی داشته باشد.

او متذکر شد که تحقیق جدید بر پایه توانایی گروه مایکروسافت برای تشخیص دادن جستجوهای شبکه از هم است، جستجوهایی که سطحی یا بر اساس نگرانی هستند یا جستجوهای واقعی در جهت یافتن علائم پزشکی خاص که افرادی در حال تجربه آن ها هستند.

دکتر هورویتز که هم یک دانشمند کامپیوتر و هم یک پزشک آموزش دیده است افزود، به دلیل مکالمه تلفنی که با یکی از دوستان صمیمی اش که علائم این بیماری را برای او شرح داده داشته است، تا حدودی در حال کشف این زمینه مطالعاتی بوده است. بر اساس مکالمه ای که آن ها با هم داشتند، دکتر هورویتز به دوستش توصیه کرده که با پزشک خود در تماس باشد. بیماری او، سرطان لوزالمعده تشخیص داده شد و او چند ماه بعد از دنیا رفت.

دسترسی به مجموعه وسیعی از اطلاعات مربوط به رفتار بر پایه پرسشنامه های اختصاصی شبکه که از موتورهای جستجو استفاده می کنند و کمپانی هایی مانند گوگل و مایکروسافت آن ها را ارائه می دهند، چندین سال به عنوان نشانگر بالقوه اطلاعات مربوط به سلامت، دیده شده است.

در سال ۲۰۰۹، گوگل مقاله پژوهشی را منتشر کرد که به بررسی پتانسیل تشخیص زود هنگام بیماری مسری آنفلونزا بر اساس تجزیه و تحلیل آماری به دست آمده از گزارشات جستجوی شبکه پرداخته بود، به هر حال، نتایج این تلاش ها نهایتاً آن طور که انتظار می رفت نیود.

محققان مایکروسافت به تازگی در یافتن شواهد زود هنگام در خصوص واکنش نشان دادن به دارو، طبق الگوی مشاهده شده در گزارشات شبکه به موفقیت دست پیدا کرده اند. در سال ۲۰۱۳، آن ها قبل از این که سیستم اخطار سازمان غذا و دارو متوجه شود، به عوارض جانبی گزارش نشده داروهای تجویزی پی بردند.

این محققان در حال کشف شواهدی مرتبط با دامنه بیماری های ویرانگر هستند. آن ها همچنین بیان کردند که برخلاف داده های مربوط به واکنش به دارو که برای سازمان غذا و دارو به عنوان یک هشدار زود هنگام دارای ارزش مستقیم است، این امکان نیز وجود داشت که داده های هشدار دهنده علائم بیماری به عنوان بخشی از سرویس سلامت آنلاین گسترده تر که یک کمپانی مانند مایکروسافت ممکن است آن ها را ارائه دهد، در دسترس قرار گیرند.

منبع:nytimes

ارسال نظر