گفت‌ و گوی تلفنی سرنشین هواپیمای تهران یاسوج پیش از سقوط واقعیت دارد

رسانه کلیک - معاون یکی از اپراتورهای تلفن همراه در پی بروز ابهامی مبنی بر اینکه چطور سرنشین هواپیمای تهران یاسوج شرکت آسمان پیش از سقوط اقدام به گفت و گوی تلفنی کرده است، اقدام به شفاف‌ سازی این موضوع کرد.

گفت‌ و گوی تلفنی سرنشین هواپیمای تهران یاسوج پیش از سقوط واقعیت دارد

به گزارش کلیک به نقل از تسنیم؛ در پی بروز سانحه هواپیمای تهران یاسوج ( پیام تسلیت وزیر ارتباطات در پی سقوط هواپیمای تهران - یاسوج ) برای هواپیمای شرکت آسمان که 66 نفر از هموطنانمان جان خود را از دست دادند، یکی از شهروندان یاسوجی دو روز گذشته اعلام کرد که تا بعد از انتشار خبر سقوط توسط رسانه‌ ها، توانسته با یکی از سرنشینان داخل این پرواز گفت و گوی تلفنی انجام دهد.

این فرد که معتقد است در دو مرحله با سرنشین داخل هواپیمای تهران یاسوج گفت و گوی تلفنی داشته، تعجب بسیاری را مبنی بر اینکه مگر امکان گفت‌ و گوی تلفنی با سرنشینان هواپیمای حین پرواز وجود دارد، برانگیخت.

تعجب زمانی بیشتر شد که محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات هم تماس با یکی از مسافران پرواز تهران ــ یاسوج شرکت هواپیمایی آسمان به‌ هنگام خارج شدن از صفحه رادار را تأیید کرد.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه مطلع شدیم که تلفن همراه یکی از مسافران پس از ناپدید شدن هواپیما روشن بوده و تا ساعت هفت عصر همان‌ روز در دسترس بوده است، عنوان کرد: اما به‌ دلیل احتمالی اتمام باتری خاموش می‌ شود؛ موقعیت تلفن همراه در سایت روستای کهنگان سمیرم بوده است.

وی اظهار داشت: ادعا درباره تماس شهروند یاسوجی با یکی از مسافران و دو مکالمه 30 ثانیه‌ ای و 72 ثانیه‌ ای بررسی شد و بنا بر اطلاعات تماس ثبت‌ شده، این ادعا صحیح است.

آذری جهرمی ادامه داد: تماس اول در ساعت 8:56 دقیقه در شمال پلیس راه نجف‌ آباد به‌ مدت 31 ثانیه و مکالمه دوم در ساعت 9:28 دقیقه و در منطقه روستای کهنگان برقرار شده است.

با طرح این سؤال که چطور ممکن است سرنشین داخل هواپیمای در حال پرواز گفت‌ و گو کرده باشد؟ مرتضی طاهری‌ بخش، معاون فنی و توسعه شبکه‌ همراه اول در گفت‌ و گو با یکی از رسانه‌ ها که سایت مخابرات ایران نیز اقدام به انتشار آن کرده، پاسخ این ابهام را داده است.

وی با بیان اینکه از نظر اصول انتشار امواج، آنتن های ایستگاه‌ های فرستنده شبکه‌ های تلفن همراه دارای مدل انتشار افقی و عمودی هستند، بیان کرد: در انتشار افقی، سطح پوشش افقی تأمین می‌ شود و در انتشار عمودی سطح عمودی، البته توان اصلی فرستنده در جهت افقی است.

طاهری‌ بخش افزود: در همین حال زمانی که برای پوشش بیشتر، تیلت (تغییر خط عمود بر آنتن با سطح زمین) آنتن ها به صفر نزدیک شود، پَترن عمودی آنتن ارتفاع بیشتری تا پنج کیلومتر را پوشش می‌ دهد یا وقتی برای کنترل پوشش، تیلت یک آنتن بر روی پنج یا بیشتر تنظیم شود اصطلاحا بک لوبهایی نیز ایجاد می‌شود که در جهت عمودی و تا ارتفاع پنج کیلومتر و حتی بعضا بیشتر از پنج کیلومتر هم امکان پوشش در فضای رو به آسمان دارند.

معاون فنی و توسعه شبکه‌ همراه اول تصریح کرد: در شبکه‌ های تلفن همراه، معمولا مشترکان ارتباط مستقیم با آنتن ندارند و از طریق انعکاس امواج با موانع طبیعی و ساختمان ها با شبکه ارتباط می‌ گیرند که ارتباط پایداری هم محسوب می شود؛ لذا به دو دلیل فوق، درباره مکالمه ثبت شده مسافر پرواز تهران - یاسوج، وجود مکالمه پایدار در آسمان در ارتفاعی کمتر از چهار کیلومتر و نبودن تداخل امواج به دلیل مشترک کمتر برای منطقه‌ ای که به راحتی موج به کوه برخورد می‌ کند و در هر جهتی می‌ تواند منتشر شود، امکانپذیر بوده است.

ضمن اینکه بررسی ها نشان داده که دکل آنتن تلفن همراه در حوالی منطقه سقوط هواپیما در ارتفاع 2800 متری و هواپیما پیش از سقوط و در زمان مکالمات ثبت شده مسافران در ارتفاع 3400 متری از سطح دریا بوده است.

ارسال نظر