آیا تلگرام برای همیشه فیلتر می شود؟ / با بهترین برنامه‌های جایگزین تلگرام آشنا شوید!

رسانه کلیک - آیا تلگرام برای همیشه فیلتر می شود؟ بهترین جایگزین تلگرام چه نرم افزاری است؟ این ها سوالاتی است که طی روزهای گذشته برای کاربران پیش آمده است. با کلیک همراه باشید تا پاسخی برای سوالاتتان پیدا کنیم.

آیا تلگرام برای همیشه فیلتر می شود؟ / با بهترین برنامه‌های جایگزین تلگرام آشنا شوید!

سال‌ها پیش پیام رسان وایبر، محبوب ترین پیام رسان در ایران به شمار می رفت، اما مشکلاتی از قبیل کندی و سپس فیلترینگ آن موجب شد تا دومین و بزرگترین مهاجرت آریایی ها بعد از مهاجرت به فلات ایران صورت گیرد. این تغییر بزرگ که به مهاجرت آریایی ها از وایبر به تلگرام مشهور است، باعث شد تا تلگرام که فراتر از یک پیام رسان معمولی بود به محبوب ترین شبکه اجتماعی در ایران تبدیل شود.

تلگرام که بیش از 40 میلیون کاربر ایرانی دارد، اکنون در ایران فیلتر شده و در وضعیت نامشخصی به سر می برد. اخبار ضد و نقیضی پیرامون فیلترینگ همیشگی آن به گوش می رسد و سپس تکذیب می شود. به همین دلیل بر آن شدیم تا تعدادی از پیام رسان های داخلی و خارجی مشابه را زیر ذره بین کلیک ببریم تا بتوانیم یک جایگزین مناسب برای تلگرام پیدا کنیم.

بهترین جایگزین تلگرام

برای انجام این مقایسه ابتدا تعدادی از اپلیکیشن ها که شانس بیشتری برای رقابت با تلگرام را داشتند انتخاب کردیم و سپس با حذف و اضافه گزینه های موجود به لیست زیر رسیدیم. از شما دعوت می کنیم تا با بررسی جدول زیر با تفاوت ها و شباهت های تلگرام با مدل های مشابه‌اش به صورت خلاصه آشنا شوید:

# تلگرام واتس اپ لاین سیگنال ویسپی بیسفون پلاس بله! سروش آی گپ گپ
پیام رسان
نسخه موبایل دارد دارد دارد دارد دارد دارد دارد دارد دارد دارد
نسخه دسکتاپ دارد دارد دارد دارد ندارد ندارد دارد دارد دارد ندارد
نسخه وب دارد دارد ندارد دارد ندارد ندارد دارد ندارد ندارد دارد
سوپر گروه دارد ندارد ندارد دارد ندارد محدود به 500 نفر ندارد دارد ندارد دارد
ارسال فایل دارد دارد دارد دارد دارد دارد دارد دارد دارد دارد
فرمت فایل همه فرمت ها به جز پسوندهای صوتی همه فرمت ها همه فرمت ها همه فرمت ها به جز Zip, 7z, Rar همه فرمت ها همه فرمت ها همه فرمت ها همه فرمت ها
تماس صوتی دارد دارد دارد دارد دارد دارد دارد دارد دارد دارد
تماس تصویری ندارد دارد دارد دارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد
فضای ابری دارد ندارد ندارد دارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد ندارد
کانال دارد ندارد دارد ندارد دارد دارد دارد دارد دارد دارد
مالکیت خارجی خارجی خارجی خارجی نامشخص ایرانی ایرانی ایرانی ایرانی ایرانی

متاسفانه پیدا کردن نمونه‌ای دقیقا مشابه تلگرام کمی سخت به نظر می رسید؛ به همین دلیل سعی کردیم نزدیک ترین گزینه ها را برای جایگاه بهترین جایگزین تلگرام انتخاب کنیم. ناگفته نماند که نصب همه این نرم افزارها در کنار هم روی یک دستگاه موبایل خیلی جذاب نیست. پس بر اساس نیاز خودتان و بر اساس اینکه دوستانتان بیشتر روی کدام یک فعال شده اند، گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.

واتس اپ

اگر به دنبال یک پیام رسان ساده با امکانات معمولی هستید، احتمالا واتس اپ بهترین گزینه پیش روی شماست. این پیام رسان برخلاف تلگرام هیچ امکان خاصی ندارد و تنها وظیفه آن امکان ایجاد چت های یک به یک یا گروهی است. حتی امکان ارسال فایل های صوتی از قبیل MP3 یا Wav هم در آن وجود ندارد. یکی دیگر از مشکلات واتس اپ، محدودیت در ارسال فایل های ویدیویی و تقسیم آن به چند قسمت است. واتس اپ برخلاف تلگرام یک شبکه اجتماعی محسوب نمی شود و به همین دلیل خیلی نمی توانید به عنوان جایگزین تلگرام به آن تکیه کنید! واتس اپ قابل دانلود برای سیستم عامل های مختلف است و نسخه های تحت وب، دسکتاپ و موبایل دارد. بدون شک واتس اپ نمی تواند گزینه خیلی مناسبی برای بهترین جایگزین تلگرام باشد.

لاین

لاین از مدت ها قبل در ایران طرفدارانی پیدا کرد و آهسته آهسته جای خود را به تلگرام داد، با این وجود هنوز کاربران زیادی از این پیام رسان استفاده می کنند. این محصول که متعلق به کشور چین است، امکانات متنوعی را برای کاربر فراهم می کند که آن را در زمره شبکه های اجتماعی قرار می دهد. لاین برای سیستم عامل های مختلفی ارائه شده و از این نظر اصلا نباید نگران باشید، چرا که حتی کاربران ویندوزفون هم می توانند این اپلیکیشن را نصب و اجرا کنند. این نرم افزار قابلیت هایی همچون تایم لاین فیس بوک را در خود جای داده و امکاناتی مانند اپلیکیشن وی چت برای کاربران خود فراهم می کند. اما شاید یکی از بزرگترین ضعف های لاین عدم وجود سوپر گروه در آن باشد، که بسیاری را با مشکلات اساسی مواجه می کند!

سیگنال

حریم خصوصی همواره مهم ترین نکته برای توسعه دهندگان اپلیکیشن سیگنال بوده است. تیم توسعه دهنده این اپلیکیشن با رمزنگاری ویژه ای که بر روی محتوای ارسالی کاربران این پیام رسان کرده اند، آن را به امن ترین پیام رسان جهان تبدیل کرده اند. این نرم افزار مورد تقدیر بسیاری از کارشناسان امنیتی در جهان قرار گرفته و البته که نام آشنای ادوارد اسنودن نیز در این میان به چشم می خورد! همه محتواها در سیگنال رمزنگاری شده هستند و این بدان معناست که حتی مکالمات صوتی شما نیز رمزگذاری می شود. نکته قابل توجه امکان برقراری تماس های تصویری در این پیام رسان است که تلگرام فاقد آن بود. از آنجایی که این اپلیکیشن شباهت بسیار زیادی به تلگرام دارد و رابط کاربری آن ساده و کاربر پسند است، احتمال بالایی برای جایگزینی با تلگرام دارد. پس اگر به دنبال بهترین جایگزین تلگرام از نوع امن آن هستید، سیگنال را فراموش نکنید.

ویسپی

این پیام رسان که شایعات زیادی پیرامون آن وجود دارد، به یکی از اصلی ترین گزینه ها برای جایگزینی تلگرام بدل شده است. البته که نبود نسخه های تحت وب و دسکتاپ (ویندوز و مک) برای بسیاری از کاربران مشکل ساز است، اما امکانات اصلی این پیام رسان می تواند در نبود تلگرام نیازهای کاربران را برطرف کند. همچنین این پیام رسان قابلیتی مانند شبکه های اجتماعی را در خود جای داده و می تواند تماس صوتی برقرار کند. برخی شایعات به مالکیت ایرانی ویسپی اشاره دارند. بر اساس اطلاعات به دست آمده این پیام رسان متعلق به شرکت شاتل است، اما این شرکت این موضوع را رد کرده است. به عقیده بسیاری از کاربران، ویسپی با توسعه و گسترش اپلیکیشن خود می تواند به بهترین جایگزین تلگرام بدل شود!

بیسفون پلاس

این پیام رسان ایرانی نیز یک گزینه خوب برای جایگزینی با تلگرام است. بیسفون از قابلیت کانال، حتی زمانی که تلگرام فاقد آن بود، بهره می برد و اکنون نیز با تبدیل آن به یک سرویس اجتماعی به یکی از محبوب ترین سرویس های آنلاین ارسال و دریافت پیام در ایران تبدیل شده است. بیسفون پلاس قابلیت های متعددی دارد و می تواند نیازهای کاربران را به سادگی رفع کند. البته عدم وجود نسخه های وب و دسکتاپ برای این اپ می تواند برای کاربران دردسرساز شود. البته که مشکلات و محدودیت هایی نیز در زمینه ارسال فایل های فشرده در این پیام رسان وجود دارد.

بله!

این پیام رسان به عنوان یکی از استارتاپ های زیر مجموعه بانک ملی ایران به حساب می آید. علاوه بر قابلیت گفت‌وگو می تواند پرداخت های آنلاین شما را انجام دهد. انتقال پول، خرید آنلاین، درخواست پول، خرید شارژ، پرداخت قبوض و غیره از جمله مواردی است که از طریق پیام رسان بله قابل انجام و پیگیری است. این محصول علاوه بر نسخه iOS و اندروید از نسخه ویندوز نیز بهره مند و علاوه بر آن با استفاده از نسخه تحت وب می توانید به راحتی از طریق مک یا لینوکس نیز از آن استفاده کنید.

سروش

این پیام رسان که توسعه دهندگان آن معتقدند نزدیک به 1.5 میلیون کاربر دارد، یکی از محبوب ترین نمونه های ایرانی مشابه تلگرام به شمار می رود. این پیام رسان هم دقیقا مثل بله! توانایی انجام برخی تراکنش های مالی را دارا است و علاوه بر آن گستره کاملی از سیستم عامل های تحت موبایل و رایانه را پوشش می دهد. امکان ساخت کانال، گروه، سوپر گروه و غیره همگی مواردی هستند که این پیام رسان را به تلگرام شبیه می سازند. بسیاری از کاربران لقب بهترین جایگزین تلگرام را به این پیام رسان داده اند.

آی گپ

این اپلیکیشن هم به عنوان یکی از نمونه های ایرانی مشابه تلگرام گزینه خوبی برای جایگزینی به شمار می رود. امکان ارسال و دریافت فایل بدون محدودیت های سایر پیام رسان ها، ایجاد گروه یا کانال و البته مدیریت راحت آن ها، از جمله مواردی است که می تواند آی گپ را به یک پیام رسان خوب تبدیل کند. ناگفته نماند که این پیام رسان برای سیستم عامل های متنوعی توسعه داده شده و اکنون برای دانلود آماده است.

گپ

پیام رسان گپ به عنوان یک پیام رسان ایرانی، امکان ایجاد گروه، کانال و موارد مشابه را به کاربر می دهد، اما چیزی که آن را از سایر موارد مشابه متمایز کرده، امکان ساخت فروشگاه و پرداخت های درون برنامه ای است که بسیار مناسب کسب و کارهای کوچک و فروشگاه های اینترنتی است. گپ نزدیک به 800 هزار کاربر دارد و از نسخه های موبایل و وب بهره می برد.

در نهایت انتخاب اینکه کدام یک از این پیام رسان ها می تواند نیازهای شما را بر طرف کند، بر عهده شما است. نظر شما در این مورد چیست؟ آیا فیلترینگ تلگرام دائمی است؟ بهترین جایگزین تلگرام کدام یک از اپلیکیشن های بالا است؟

ارسال نظر