کانال های تلگرامی شناسنامه دار می شوند

رسانه کلیک - سند جامع پیام‌رسان‌ها به تصویب رسید و اجرایی خواهد شد. طبق این سند مردم می‌توانند کانال‌های مورد اعتماد را بشناسند.

کانال های تلگرامی شناسنامه دار می شوند

امیر خوراکیان، معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی گفت: «یک مصوبه سند فعالیت پیام‌رسان‌ها بود که چندین جلسه تصویب آن طول کشید و درنهایت سیاست‌ها و اقداماتی که باید در این رابطه توسط دستگاه‌های مختلف صورت بگیرد، بررسی و تصویب شد. در کنار این مصوبه کلی، شورا یک مصوبه خاص هم در جهت شناسنامه‌دار شدن کانال‌هایی که بیش از ۵۰۰۰ عضو دارند، داشت».

معاون محتوای مرکز ملی فضای مجازی تصریح کرد که در حال حاضر تعداد کانال‌های تلگرام که بیش از ۵۰۰۰ عضو دارند، ۱۵۰۰۰ کانال است. طی این سند، این کانال‌ها باید شناسنامه‌دار شوند. تا الان بالغ بر ۹۰۰۰ کانال خود، اقدام به ثبت‌نام کردند.

وی در ادامه عنوان کرد به‌طور کل در تلگرام حدود ۴۰۰۰۰۰ کانال داریم که تنها ۱۵۰۰۰ کانال است که بیشتر از ۵۰۰۰ عضو دارد. فعلاً برنامه‌ای برای کانال‌هایی که اعضای آن کمتر از ۵۰۰۰ است، وجود ندارد و تصمیم قهری هم برای این کانال‌ها اتخاذ نشده است.

خوراکیان با اشاره به حمایت‌هایی که از کانال‌های ثبـت‌شده صورت می‌گیرد، افزود: «ما در آینده بحث تبلیغات را داریم. در حال حاضر بر اساس سند مصوب در شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارشاد موظف شده که در ارتباط با نظارت بر محتوای این کانال‌ها و هم موضوع تبلیغات آیین‌نامه‌ای را تهیه کند. پس از تصویب این آیین‌نامه، طبیعتاً کانال‌هایی مشمول آن ضوابط می‌شوند و می‌توانند تحت حمایت‌های حوزه تبلیغات و انتشار محتوای مجاز مورد اعتماد مردم فعالیت کنند که قبلاً به ثبت رسیده باشند».

وی در ادامه خاطرنشان کرد: «دنیا، دنیای ارتباطات و رسانه است. بنابراین ممکن است رسانه‌هایی تحت عنوان کانال یا قالب‌های دیگر وجود داشته باشند که مطالبی را عرضه کنند. مهم این است که کسانی که در چارچوب نظام و کشور و مقررات و قوانین عمومی کشور فعالیت می‌کنند، برای مردم شناخته‌شده و قابل تمیز باشند».

ارسال نظر