تلگرام بارها در خاورمیانه مشکل‌آفرین شد

"من این اختلال را تأیید می‌کنم. فرستادن پیام در تلگرام از عصر روز گذشته تا حدودی محدود شده و دلایل هم ناشناخته است.در ابتدای آن روز گزارش‌هایی به دست ما رسید مبنی بر این که کاربران سعی می‌کردند، بفهمند آیا این پیام‌رسانی عمداً مختل شده یا فقط وقفه فنی بوده است."

تلگرام بارها در خاورمیانه مشکل‌آفرین شد

به گزارش کلیک، Pavel Durov در توییتر اظهار داشت:

"من این اختلال را تأیید می‌کنم. فرستادن پیام در تلگرام از عصر روز گذشته تا حدودی محدود شده و دلایل هم ناشناخته است.در ابتدای آن روز گزارش‌هایی به دست ما رسید مبنی بر این که کاربران سعی می‌کردند، بفهمند آیا این پیام‌رسانی عمداً مختل شده یا فقط وقفه فنی بوده است."

ابتدا به نظر می‌رسید سرعت دانلود کم شده ولی طولی نکشید که شرکت تأیید کرد این خدمات در مجموع توسط دولت عربستان مسدود شده و هنوز به‌نوبه خود به این موقعیت رسیدگی نشده است.
Pavel Durov اضافه کرد :

"تأیید می‌کنم که فرستان پیام در تلگرام از عصر روز گذشته در عربستان محدود شده و دلایل آن ناشناخته است."

از زمان حملات پاریس در اواخر سال گذشته تلگرام تحت نظارت شدید قرار داشته است و متهم به کانال‌های منتخب گروه‌هایی مثل داعش و دیگر سازمان‌های افراطی است. کانال‌هایی مملو از موضوع‌های نامحدود که توسط سیاست این شرکت نسبت به آزادی بیان رهبری می‌شود، اگرچه این شرکت برای حذف مطالب توهین‌آمیز به منظور دلجویی از مقامات نظارتی کارهایی انجام داده است.
این فرایند فیلتر شدن مثل بازی ضربه‌های موج به دیوار ساحلی یا بهتر بگویم به Hydra است. هر بار که تلگرام یکی از کانال‌های وابسته به داعش را مسدود می‌کند دوتای دیگر بلافاصله در همان مکان ایجاد می‌شود.
در یکی دیگر از کشورهای پر جاروجنجال برای پیام‌رسان فوری، ایران، این وضعیت بسیار تیره‌تر است. برآورد شده ۸۰٪ یا حدود بیست میلیون نفر از کاربران تلگرام از جمهوری‌اسلامی هستند. جریان مستمر سؤال‌های تحریک‌کننده در مورد اینکه آیا تبلیغات برای این شبکه تا حدودی در داخل کشور سرپرستی می‌شوند و یا اینکه در آینده نزدیک با مقررات جهانی سرپرستی می‌شوند وجود دارد. در ماه‌های اخیر این شرکت تحت‌فشار شدید از سوی دولت ایران بوده تا کانال های غیر اخلاقی از این شبکه حذف شوند.
تلگرام از کانال‌های هدف‌دار و ربات‌ها که به هر طریقی به پورنو گرافی یا اعمال جنایی مربوط می‌شوند حمایت می‌کند و تلاش‌های آن‌ها در این امر به ثمر رسیده است.در همین راستا، هفته گذشته تلگرام از رأی قوه قضاییه برای فیلترینگ جان سالم به در برد.
دبیر کار گروه تعیین مصادیق جرم و جنایت اینترنت عبدالصمد خرم‌آبادی اظهار کرد:

"تصمیم کمیته به این معنا نیست که قوه قضاییه مسئولیت خود را در اقدام علیه تلگرام به منظور توقف گسترش جرم و جنایت در فضای مجازی فراموش کرده است."

گروه تعیین مصادیق جرم و جنایت اینترنت مسئول فیلتر کردن اینترنت است.
به نظر می‌رسد تلگرام با خاورمیانه همکاری می‌کند. ظرف ۲۴ ساعت گذشته آن‌ها کانال برنامه تلویزیونی پیک شادی را در ایران پس از بیانیه دومی که برای تحریم انتخابات آینده منتشر شد، حذف کردند.
قابل پیش‌بینی است که موج انتقاد عمومی به این شرکت در رسانه اجتماعی که آن‌ها را متهم به همدستی با تندروهای ایرانی کرده، افزایش یافته است. به نظر می‌رسد این قضاوت با همین شدت در عربستان نیز بیان شده است اما دولت هنوز دلایل تأیید و یا رد آن را نمی‌داند.
اگر این شرکت بخواهد وضعیت فعلی خود را اصلاح کند و در منطقه حضور داشته باشد باید مشابه این وضعیت در ایران که تمایل و ظرفیت بیش‌تر وجود دارد، محتوایش را بر اساس دستور عمل‌های اخلاقی، اسلامی قرار دهد.

ارسال نظر