تنش بین ستاره شناسان و حامیان اینترنت اشیا بالا گرفت

به تازگی یک درگیری کوچک بین ستاره شناسان و حامیان روبات های چمن زن خبرساز شده است، که به نظر می رسد در آینده از این جنس تنش ها بسیار بشنویم.

تنش بین ستاره شناسان و حامیان اینترنت اشیا بالا گرفت

به گزارش کلیک، مشاجره سر این موضوع است که چرا سازنده ربات رومبا به چمن زن خودکار خود اجازه می دهد که در فرکانس های محدود رادیویی مورد استفاده تلسکوپ ها برای مشاهده کیهان فعالیت کند.
البته کل این ماجرا مربوط به آینده است. روبات چمن زن فقط یکی از ابزارهای بی شماری خواهد بود که به شبکه اینترنت اشیا متصل خواهند شد، به طوری که حتی ابزارهای روزمره ما نیز شامل این شبکه بی سیم خواهند شد. و این آینده ای است که ستاره شناسان را عصبی می کند.

شبکه ای از اسم ها
مشکل به این دلیل ایجاد شده که شرکت iRobot می خواهد مشتریانش هیچ نوع کار فیزیکی انجام ندهند؛ مثلا چمن ها را اصلاح نکنند و قطعاً گودال حفر نکنند و ... به تازگی شرکت iRobot از کمیسیون ارتباطات فدرال (FCC) درخواست کرده است که به این شرکت اجازه داده شود تا از فرستنده های بی سیم در فرکانس های رادیویی بین 6240 و 6740 مگاهرتز استفاده کند. مشکل اینجاست که متانول فضایی نیز امواج رادیویی را در همین فرکانس ها ارسال می کند. متانول شکل گیری ستاره ها را ردیابی می کند و به ما درباره تکامل کهکشان راه شیری اطلاعات می دهد و به ما می گوید چگونه به اینجا آمده ایم. FCC اعلام کرده برای حفاظت از این باند باید تمام اقدامات عملی انجام گیرد تا از سرویس ستاره شناسی رادیویی در مقابل تداخل های زیانبار محافظت شود. و این کمیسیون زیرساخت های ثابت فضای باز در این باند را ممنوع کرده است. رصدخانه ملی ستاره شناسی رادیویی می گوید چراغ های راهنمای شرکت iRobot این ممنوعیت را نقض می کنند و اصرار دارد که ماشین های های چمن زن باید 55 مایل دورتر از تلسکوپ های آنها باشند. اما iRobot این موضوع را نمی پذیرد و اعتقاد دارد احتمال ایجاد تداخل کم است و فاصله 12 مایل کافی است.

internet-of-things-pros-cons

اگر یک نوع چمن زن بی سیم می تواند چنین اختلالی ایجاد کند، پس تصور کنید وقتی جهان ما پر شود از دستگاه های خودکار متصل به اینترنت که همگی به طور بی سیم با هم در ارتباط هستند، چه اتفاقاتی می افتد. همه آنها نیاز دارند تا از "دامنه" رادیویی استفاده کنند، اما آنها چگونه این دامنه را بین خود تقسیم می کنند و آن را با ستاره شناسان، صنایع مختلف و دولت نیز شریک می شوند.
ترموستات های هوشمند می توانند دمای خانه شما را طبق دلخواه شما تنظیم کنند، در حالی که هوای بیرون را کنترل می کنند. چراغ های بلوتوثی به شما کمک می کنند تا کلیدهای برق را بیابید. حسگرها بر موجودی دستگاه فروش نظارت می کنند و به صاحبان دستگاه ها هشدار می دهند که نوشیدنی Fruitopia به اتمام رسیده است. این همان شبکه اینترنت اشیاء است و در آینده نزدیک عرضه خواهد شد. به گفته کوین اشتون موسس و مدیر اجرایی سابق انجمن تکنولوژی مرکز Auto-ID واقع در ماساچوست به سایت بلومبرگ، هنوز هیچ مشکلی در رابطه با دامنه سیستم های اختصاصی اینترنت اشیاء وجود ندارد، اما شاهد این هستیم که سرویس های وای فای اشباع شده اند، به طوری که فقط به تعدادی شبکه وجود دارد که شما بتوانید خود را به زور به دامنه موجود وارد کنید.

fotolia_1032383_XS


تقسیم کردن دامنه

اینترنت اشیاء نیازمند دستگاه های بی سیم است. احمقانه به نظر می رسد که یک کابل اترنت از پیرامون دوربینNest بیرون زده باشد. اگر دستگاه کنترل کننده گلوکوز قابل اتصال به بدن شما برای کار کردن باید به یک مودم متصل شود، پس شما هرگز نباید از خانه دور شوید. هر وسیله در یک فرکانس رادیویی خاص کار می کند. در ایالات متحده، FCC کنترل می کند که چه کسی باید از چه فرکانسی استفاده کند. در برخی از باندها هر کسی می تواند امواج رادیویی ارسال کند تا وقتی که قدرت امواج پایین تر از یک میزان خاص باشد (اکثر دستگاه های دارای اینترنت اشیاء در این محدوده عمل می کنند). استفاده از باند های دیگر نیازمند دریافت مجوز است که دولت آن را از طریق مزایده ها به شرکت ها می فروشد. و در نهایت برخی از باندها برای استفاده در ستاره شناسی رادیویی رزرو شده است.
باندهای ستاره شناسی رادیویی فقط بخش کوچکی از این دامنه را پوشش می دهند، اگرچه ستاره شناسان رادیویی علاقمند هستند که از کل آن استفاده کنند. بنابراین اگرچه اینترنت اشیا ممکن است در محدوده امواج دستگاه های کوچک خود فعالیت کند (که در این تردید وجود دارد، اگر iRobot بخواهد پیشگام باشد)، اما نسبت به دامنه امواج اجرام فضایی چنین محدودیتی وجود ندارد. اجرام فضایی به ارسال امواج رادیویی ادامه می دهند که دارای فرکانس مشابه با دستگاه مراقبت از سگ با ارتباط ویدئویی شما است. و یک سیگنال از دستگاه تغذیه سگ شما می تواند به طور کامل سیگنالی که میلیاردها سال در فضا سفر کرده را در خود محو کند. اما همان طور که دامنه شلوغ تر می شود ما احتمالاً شاهد تغییرات و چالش هایی در اختصاص آن خواهیم بود (دقیقاً مانند مورد iRobot ) که کم کم به سمت باندهای محافظت شده می رود.

r7DoH3czRZ_1393532063628

امواج رادیویی از جانب فضا
ستاره شناسان از رادیو تلسکوپ هایی مانند Green Bank, WV; Socorro, NM; Jodrell Bank در انگلستان، Arecibo در پورتو ریکو و Parkes در استرالیا برای شناسایی امواج رادیویی از جانب فضا استفاده می کنند. اگرچه امواج رادیویی کیهانی از منابع بسیار قدرتمندی مانند سیاه چاله ها، ستاره های نوترونی و لیزرهای طبیعی می آیند اما مسافت های بسیار طولانی را طی کرده اند تا به آنتن های زمینی رسیده اند. امواج رادیویی، مانند نور مرئی، هرچقدر از منبع دور شوند مبهم تر به نظر می رسند. اگر شما یک سال نوری از ستاره نوترونی فاصله داشته باشید و اگر فاصله خود را به دو سال نوری افزایش دهید، امواج رادیویی چهار برابر مبهم تر می شوند. رساندن فاصله به 4 سال نوری امواج را 16 برابر مبهم تر می کند. زمانی که امواج رادیویی به اینجا می رسند، چیزی جز سایه هایی از حالت قبلی خود نیستند. برای مثال، امواج رادیویی دریافتی از یک گوشی همراه قرار گرفته بر روی کره ماه در مقایسه با امواج دریافتی از تمام اجرام موجود در فضا قوی تر هستند.
بنابراین وقتی شما یک گوشی همراه را در کنار یک تلسکوپ یا حتی چند مایل دورتر از آن قرار دهید، به راحتی می تواند همان امواج ضعیف دریافتی از فضا را نیز در خود محو می کند. مثل این است که بخواهیم نور یک چراغ قوه را در مقابل نور خورشید پیدا کنیم.

green-bank-telescope

مناطق سکوت

ستاره شناسان برای انجام رصدهای رادیویی بدون ایجاد اختلال توسط گوشی های هوشمند، تلسکوپ های خود را در مکان های دورافتاده قرار می دهند؛ ترجیحاً دره های محصور توسط کوهستان ها که امواج رادیویی سرگردان را جذب می کنند. اما در جهانی که پر از دستگاه های ارسال کننده امواج رادیویی است فقط دور ماندن از مراکز جمعیتی کافی نیست. هر جمعیتی یک مشکل است و این فقط به دلیل گوشی های همراه نیست. تقریباً هر وسیله الکترونیکی از خود امواج رادیویی ارسال می کند ( مدرک می خواهید؟ یک رادیوی قابل حمل را روشن کنید و آن را در یک ایستگاه AM خالی تنظیم کنید و آن را در بالای یخچال، لامپ فلورسنت، دوربین دیجیتال یا یک پنکه چرخان قرار دهید)
برخی رصدخانه های به صورت مودبانه از مردم درخواست می کنند که گوشی های همراه خود را خاموش کنند، چنانچه گویی این تیتراژ آغازین یک فیلم است و نه بخشی از درک ما از جهان. اما برخی دیگر از رصد خانه ها مانند Green Bank، یک "منطقه سکوت " ایجاد کرده اند، به طوری که در آنجا بسیاری از کارهای عادی بر خلاف قانون محسوب می شود. تا 13000 مایل مربع دورتر از رصدخانه ( منطقه ای که بخش هایی از ویرجینیا و مریلند و همچنین ویرجینیای غربی را شامل می شود ) پخش کننده ها باید فرم های خاصی را پر کنند تا اطمینان دهند که فرستنده های آنها برای تلسکوپ اختلال ایجاد نمی کند. و اگر اختلال ایجاد کند؟ مجوز آنها لغو می شود. بنابراین در شعاعی به فاصله یک ساعت در اطراف Green Bank هیچ سرویسی برای گوشی همراه وجود ندارد، هر چقدر هم که گوشی آیفون خود را بالاتر ببرید. به گفته کارلا بودت، مهندس تداخل های فرکانس های رادیویی رصدخانه، خارج از دسترس نگه داشتن سرویس های شبکه همراه نه فقط ارتباط دستگاه ها را با این سرویس قطع می کند، بلکه مانع از عملکرد بسیاری از دستگاه های های الکترونیکی می شود که به طور بالقوه در باندهای مختلف موج ارسال می کنند. منطقه سکوت رادیویی ملی برای Green Bank محافظت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می کند.

در شعاع 10 مایلی اطراف رصدخانه قوانین سخت تر هستند: هیچ گونه شبکه وای فای، امواج کوتاه، تلفن های بی سیم، کنترل کننده های بازی های بی سیم و انتقال های بلوتوثی وجود ندارد. این یک قانون اجباری است و NRAO ( رصدخانه ملی ستاره شناسی رادیویی) دارای یک کامیون است که می تواند امواج رادیویی ناهنجار را ردیابی کند. کارمندان این رصدخانه به درب منازل مراجعه می کنند تا پتوهای الکتریکی دارای اتصالی، حصارهای الکتریکی دارای نقص، مودم های وای فای ممنوعه را پیدا کنند و گفته می شود که یک بار نیز این اختلال توسط حلقه های ردیاب متصل به سنجاب ها ایجاد شده بود.
رصدخانه Green Bank دارای مشهور ترین و قدیمی ترین منطقه سکوت است که در سال 1958 ایجاد شده است ( نه در یک بخش کوچک به دلیل اینکه ایستگاه ارتباطات دولتی Sugar Grove در پایین دره قرار دارد). اما استرالیا، آفریقای جنوبی و شیلی (مکان نسل بعدی تلسکوپ های رادیویی ) دارای مناطق سکوت مختص به خود هستند و یا در آینده خواهند داشت. به گفته بودت، نواحی استثناء از لحاظ مکانی، مانند منطقه سکوت رادیویی ملی، می تواند مسافت های طولانی را تحت پوشش قرار دهد تا از تجهیزات ستاره شناسی رادیویی ویژه محافظت کند، به ویژه اگر محافظت های اضافی از جانب موانع زمینی ( مانند کوهستان ها) نیز وجود داشته باشد.

دستگاه های خنثی کننده
اما بسیاری از تلسکوپ ها (مانند Arecibo ) فقط دارای موانع زمینی هستند و هیچ محافظت رسمی برای آنها وجود ندارد. به زودی آن ها ممکن است فقط در باندهای ستاره شناسی رادیویی محافظت شده رسمی کارآیی داشته باشند و موانع زمینی تاثیری نداشته باشند و اگر شرکت ها با قوانین موجود پیش بروند این اتفاق خواهد افتاد. طبق نظر بودت، میزان تهدید اینترنت اشیاء برای ستاره شناسی رادیویی به این بستگی خواهد داشت که آیا استانداردهای سازمان تنظیم مقررات می تواند در برابر هجوم شدید وکلای تحت حمایت بخش خصوصی حفظ شود. اگر استانداردها حفظ شوند، به جای اینکه طبق نیاز افراد به دامنه بیشتر دائماً تغییر یابند، هنوز روزنه کوچکی در این دامنه وجود خواهد داشت که ستاره شناسان از طریق آن بتوانند رصدهای خود را انجام دهند.

tmtsunset

در آینده، تلسکوپ های خارج از مناطق سکوت ممکن است صداهای نامفهوم زیادی را از دستگاه های ما شناسایی کنند و مکالمات زمزمه گونه را از فضا دریافت نکنند. اما افرادی که در این مناطق سکوت زندگی می کنند قادر نخواهند بود از تمام امکانات دنیای مدرن استفاده کنند. سگ های آنها باید به تنهایی غذای خود را بخورند. سیستم های گرمایشی خانه آنها متاسفانه ناکارآمد خواهد بود. آنها هرگز نرم افزاری را نخواهند خرید. (توجه : برخی افراد این شکل از زندگی را ترجیح می دهند و به مکان هایی مانند Green Bank نقل مکان می کنند زیرا از لحاظ الکترومغناطیسی سنتی هستند.)
اگر ما در یک دنیای پر از ارتباطات بی سیم زندگی کنیم، کمتر درباره جهان می آموزیم در مقایسه با شرایطی که رادیو تلسکوپ ها تنها تکنولوژی کاربردی باشند (حداقل تا وقتی که ما بتوانیم یک رادیو تلسکوپ بر روی ماه بسازیم). اما ما قصد نداریم ساخت دستگاه های هوشمند و اتصال آنها به یکدیگر را متوقف کنیم و نباید هم متوقف کنیم. ما مجبور هستیم راهی پیدا کنیم تا این شرکت ها را مدیریت و متوازن کنیم. هیچ شرکتی مانند iRobot به خواسته های خود نخواهد رسید. هیچ ستاره نوترونی کشف نخواهد شد. مذاکراتی مانند مذاکرات بین رصدخانه ملی ستاره شناسی رادیویی و شرکت iRobot در حال آغاز است. راحت باشید و تکیه دهید که اتفاقاتی آینده را باور نخواهید کرد.

منبع : Discovermagazine

ارسال نظر