داشبورد عجیب خودروی تسلا مدل ۳

خودروی الکتریکی جدید تسلا موتورز به نام "مدل ۳" در کمتر از ۲۴ ساعت حدود ۲۰۰ هزار دستگاه به فروش رفت و حتی باعث شگفت زدگی مدیرعامل این شرکت شد، ولی ظاهرا ایراداتی در طراحی به چشم می خورد.

داشبورد عجیب خودروی تسلا مدل ۳

کلیک - اشتباه برداشت نکنید، ماشین خوب به نظر می رسد و در تمام مدت زمانی که به عنوان مسافر در آن نشسته اید، حس می کنید که در یک ماشین لوکس و کاملا مدرن سوار شده اید، درست مانند مدل S که نسل پیشین مدل ۳ است.

ولی نمی توانید از فکر داشبورد ماشین بیرون بیایید، چرا که جز یک فرمان و یک صفحه نمایش لمسی ۱۵ اینچی ساده، هیچ چیز دیگری نمی بینید. انگار رانندگی شما با کسی که در کنار شما نشسته است، مشترکا انجام می گردد و حتی نمی توانید دیگر به هنگام رانندگی حرکت دزدکی انجام دهید.

با وجود این که بحث های جاری در مورد ایمنی و سهولت استفاده از نمایشگرهای لمسی در مدل های S و X هم وجود داشت، ولی حداقل این نمایشگرهای ۱۷ اینچی جذاب بودند و به طور کارآمد بر روی داشبورد نصب شده بودند.

توضیح واضح این است که تسلا مجبور بود آپشن های اضافی را برای مدل ۳ حذف کند تا به قیمت وعده داده شده ۳۵ هزار دلاری برسد. با این وجود، یک خوروی ۳۵ هزار دلاری، خودروی ارزانی نیست، و اگر شما به دیگر خودروهای هم قیمت نگاه کنید، شاهد فضای داخلی جذابی خواهید بود که تسلا در این مسئله ظاهرا کم کاری کرده است.

dash.0

یکی دیگر از توضیحات محتمل این است که فضای داخلی به سادگی طراحی نشده است. این موضوع حقیقت دارد، چرا که ممکن است یک سال و نیم دیگر شاهد تغییرات اساسی باشیم. به گفته یکی از مدیران ارشد تسلا موتورز فضای داخلی فعلی می تواند با آپشن های بسیاری جذاب تر شود. ما این طراحی ها را انجام داده ایم و بر روی نسل های بعدی خودرو پیاده ساری خواهیم کرد.

بنابراین شاید ماسک و همکارانش زمان را برای ارائه یک داشبورد حرفه ای مناسب ندیدند. شاید داشبوردی که آن ها طراحی کردند در حال حاضر گنجایش پذیرفتن از سوی جامعه را نداشته باشد. مثلا فکر کنید، مدل ۳ یک خودروی بدون نیاز به راننده بود و خودش می توانست به هر جایی برود. حالا فرض کنید اگر این ویژگی بر روی داشبورد خودرو وجود داشت، آیا باز هم در کمتر از ۲۴ ساعت بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه فروش می کرد؟ یا اصلا کسی (حتی خود شما) اطمینان می کرد که مهم ترین اتفاق روزمره زدنگی اش را به دست خودرویی بسپارد که از آن مطمئن نیست؟

بنابراین بهتر است منتظر ماند و دید تسلا در آینده چه تغییراتی بر روی خودروهای خود می دهد. بدون شک این شرکت دیگر یکی از سردمداران ساخت خودروهای الکتریکی است و باید نگاه جدی تری به آن داشت.

منبع: theverge

ارسال نظر