بطری آبی که رطوبت هوا را به آب آشامیدنی تبدیل می کند

وقتی آب کمیاب است چرا آن را از طریق هوا جذب نکنیم؟ یک طراح صنعتی اتریشی امیدوار است تا این کار را از طریق اختراع جدید خود موسوم به فونتوس انجام دهد.

بطری آبی که رطوبت هوا را به آب آشامیدنی تبدیل می کند

به گزارش کلیک، کریستف رتزار طراحی ساکن وین است که به تازگی وسیله ای اختراع کرده که می تواند رطوبت هوا را جذب کرده و آن را تبدیل به آب آشامیدنی نماید. این ابزار دستی که فونتوس نام دارد را می توان به دوچرخه وصل کرد تا دوچرخه سواران بتوانند در مسافت های طولانی در خارج از شهر که استراحت گاه ها کم بوده و از هم فاصله زیادی دارند، آب تولید کنند.

فونتوس با اصول پایه چگالش کار می کند که مفهوم آن را به راحتی می توان با بیرون آوردن چیزی از یخچال (برای مثال ،یک قوطی سودا) و قرار دان آن روی پیشخوان آشپزخانه برای مدتی، نشان داد و پس از آن به تدریج شما متوجه جمع شدن رطوبت روی بدنه آن شی می شوید.
این مساله به راحتی چگالش رطوبت موجود درهوا را نشان می دهد. مهم نیست کجا باشید، حتی در بیابان نیزهمواره درصد مشخصی از رطوبت وجود دارد. این مساله بدان معناست که همواره امکان جذب آب از هوا وجود دارد.

56

این وسیله که با نورخورشید کار می کند شامل یک چگالشگر است(مانند کولر عمل می کند)که به یک سری از سطوح هیدروفوبیک متصل است و از طریق آن آب می شود. زمانی که این وسیله که بر روی دوچرخه نصب است هوا را جذب می کند واین سطح سرد می شود،عمل چگالش اتفاق می افتد. به دلیل هیدروفوبیک بودن، آب تولید شده به سرعت دفع می شود و قطرات آب به داخل بطری می ریزند. درحقیقت هوا به شکل بخار جذب شده و به حالت مایع تبدیل می شود.

فونتوس می تواند در شرایط بسیار مناسب، دمای 30 تا 40 درجه سانتیگراد و رطوبت بین 80 تا 90 درصد، نیم لیتر آب در ساعت را تولید کند.
نمونه اولیه برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و حشرات به داخل، فیلتری در قسمت فوقانی دارد، اما درحال حاضر امکاناتی برای فیلتر کردن آلاینده های مضر ندارد.
آقای رتزار اعتقاد دارد آبی که از این طریق به دست می آید تمیز است مگر اینکه هوا واقعا آلوده باشد. ما همچنین به فکرساخت یک بطری با فیلترکربن برای شهرها و مناطقی هستیم که هوا آلوده است. اما اصولا این بطری آب برای استفاده در طبیعت و جاهائی که هوا آلوده نباشد طراحی شده است.
او همچنین درحال کار برروی یک نسخه مستقل است که با استفاده از یک دستگاه تهویه با دور معکوس، هوا را به داخل سیستم مکش کند(علاوه بر جریان هوایی که دراثر حرکت دوچرخه پدید می آید.) لازم به ذکر است که نسل بعدی این وسیله را می توان درمناطقی از جهان که رطوبت بالا بوده ولی آب کمیاب است استفاده کرد.
مخترع این دستگاه معتقد است، ایده اصلی حل یک مشکل جهانی بود چرا که مساله آب در مناطقی ازجهان که آب زیرزمینی بسیارکم اما رطوبت بسیار بالا است، به مسئله بغرنجی تبدیل شده است. من تمایل داشتم ماشین یا وسیله ای اختراع کنم که بتواند رطوبت هوا را فیلتر کرده و آن را به آب آشامیدنی تبدیل نماید.
طرح اولیه فونتوس جزو کاندیداهای جایزه جیمزدایسون سال 2015 بود که موجب شد این پروژه توجهات را به خود جلب کند.پس از آن او سرمایه لازم را از دولت اتریش دریافت کرد که به پیشرفت بخش فنی پروژه کمک خواهد کرد. همچنین این طراح قصد دارد برای تولید انبوه این وسیله، کمپین عمومی در ماه مارس راه اندازی کند تا سرمایه لازم راتامین نماید. آقای رتزار می گوید که قصد دارد قیمت خرده فروشی این دستگاه را زیر 100 دلار حفظ کند، و اگرهمه چیز مطابق برنامه پیش برود، این بطری ها طی 9 تا 10 ماه آینده به صورت تجاری ارائه خواهند شد.

منبع: dailyscience

ارسال نظر