پاک ترین و آلوده ترین شهرهای جهان

به تازگی، انستیتوی The Blacksmith مهم ترین و خطرناک ترین مشکلات و آلودگی هایی را که ما امروزه با آن ها مواجه هستیم، مورد بررسی و ارزیابی قرار دادند و در نهایت لیستی از خطرناک ترین مرگبارترین فاکتورهای آلودگی را که ما با آن ها سر و کار داریم منتشر کرد.کلیک - این لیست به شرح ذیل است:

پاک ترین و آلوده ترین شهرهای جهان

کلیک - این لیست به شرح ذیل است:

1. آلودگی آب های زیر زمینی
2. فعالیت های صنعتی اکتشاف و استخراج معادن
3. فرآوری و گداخت فلزات
4. پسماندهای رادیو اکتیو و معادن اورانیوم
5. فاضلاب های تصفیه نشده
6. کیفیت هوای محیط های شهری
7. بازیافت اسید باتری
8. آب های سطحی آلوده شده
9. آلودگی هوای فضاهای داخلی ( محیط های مسقف )
10. فعالیت های صنعتی بر روی معادن طلا
واقعا جای نگرانی دارد که بسیاری از مردم خانه هایشان را در مجاورت همین آلودگی های گسترده بنا کرده اند. سازمان جهانی بهداشت (World Health Organization ) گزارشات متعددی را مبنی بر اینکه هنوز هم شاخص امید به زندگی در بسیاری از کشورها زیر 40 سال است، منتشر نموده است. با این حال هنوز 16 کشور در جهان هستند که ساکنین آن امیدوارند تا 80 سالگی بتوانند زندگی کنند. در کنار فاکتورهای مهمی چون جنگ و نزاع های داخلی، یکی از مهمترین فاکتورها و عوامل مرگ و میر در جهان، شیوع بیماری های مختلف است. چنان که تعداد کثیری از کشورها هنوز هم به لحاظ کیفیت مناسب بهداشت و تخلیه فاضلاب و دفع زباله ها وضعیت مناسبی را ندارند. و از این رو مردم این کشورها مجبورند در داخل زباله های کثیف و آلوده به دنبال غذا بگردند. تفاوت ها و تضادهای موجود در این زمینه در بین کشورهای در حال توسعه و کشورهای توسعه یافته بسیار زیاد و چشمگیر است. به طوری که برخی کشورهای توسعه یافته همچون ایالات متحده از بزرگترین آلوده کنندگان هوا در جهان به شمار می روند. با این وجود، فاکتورهای زیادی وجود دارند که در امر پاکیزگی و بهداشت و افزایش کیفیت هوای یک شهر دخیل هستند. در اینجا با نگاهی به این لیست مصور که نشان دهنده تفاوت های مخرب و موثر و حیاتی موجود بین شهرهایی که آلودگی ها و پسماندهای تولید شده در شهرهایشان را با سیستم های مختلف و پیشرفته کنترل و مدیریت می کنند، با شهرهایی که مدیریت نسبتا ضعیف و نا کارآمدی در این زمینه دارند، به بررسی 10 نمونه از پاکترین شهرهای دنیا در برابر 10 شهر آلوده و کثیف جهان می پردازیم...

فهرست 10 شهر آلوده جهان به قرار زیر است :

1. Linfen - چین
نوع آلاینده ها: ذغال سنگ. منبع آلاینده ها : انتشار آلاینده های ناشی از صنایع و کارخانه های خودرو سازی.
شهر لینفن چین نه تنها در این کشور، بلکه در جهان نیز عنوان آلوده ترین شهر را به خود اختصاص داده است. این شهر معادن ذغال سنگ بسیاری را در خود جای داده و با وجود این که معادن قانونی و رسمی ذغال سنگ این شهر مقادیر فراوانی از آلاینده ها را تولید می کنند، اما در واقع این معادن غیر قانونی هستند و به دلیل عدم پیروی از ضوابط و محدودیت های جلوگیری از آلودگی محیط زیست، تاثیر مهمی بر تخریب و کاهش کیفیت هوا را دارند.
هوای این شهر به گونه ای است که همواره پوشیده از دود و خاکستر حاصل از سوختن ذغال سنگ است.
2. Tianying - چین
نوع آلاینده ها: سرب و فلزات سنگین. منبع آلاینده ها: اکتشاف و استخراج معادن و فرآوری فلزات. تیان یینگ به تنهایی بیش از 50 درصد کل تولیدات سرب کشور چین را بر عهده دارد. از آنجایی که در چین، استانداردها و قوانین مناسب و مطلوبی برای کنترل و مدیریت تولیدات سرب وجود ندارد، مقادیر زیادی از فلز سرب در آب و خاک این شهر وارد می گردد و به تبع آن وارد جریان خون کودکان این شهر می شود. تحقیقات نشان داده که ورود فلز سرب به داخل بدن کودکان , باعث کاهش ضریب هوشی (IQ) آنان می گردد.
3. Sukinda - هند
نوع آلاینده ها: کروم شش ظرفیتی (Hexavalent Chromium ) - منبع آلاینده ها: معادن استخراج فلز کروم.
کروم شش ظرفیتی یک نوع فولاد سرطان زا است که در تولیدات کمربند و پوشاک چرمی به کار می رود. مطالعات انجام گرفته بر روی شهر ساکیندای هند نشان می دهند که کروم شش ظرفیتی موجود در آب آشامیدنی این شهر بیش از دو برابر استاندارد جهانی است. یکی از مراکز سلامت و بهداشت هند در تخمینی اعلام کرده است، نزدیک به 85 درصد از مرگ و میرهای ساکنین نزدیک مناطق معدنی این شهر، ناشی از بیماری های نشات گرفته از انتشار کروم در هوا است.
4. Vapi - هند
نوع آلاینده ها: فلزات و مواد شیمیایی. منبع آلاینده ها : کارخانه ها و صنایع.
شهر واپی هند اگر به خاطر رشد و توسعه کند و کم سرعتش نبود، مسلما در رده های بالاتر این لیست قرار می گرفت. میزان جیوه موجود در آب های زیرزمینی این شهر، تقریبا 100 برابر بیشتر از میزان اعلام شده از سوی سازمان بهداشت جهانی (WHO ) است. همچنین در اکثر محصولات کشاورزی و نیز هوای این شهر، برخی از فلزات سنگین را می توان مشاهده کرد.
5. La Oroya - پرو
نوع آلاینده ها : سولفور دی اکسید، سرب، مس، روی . منبع آلاینده ها : معادن فلزات.
شهر لا اورویا در پرو، از جمله شهرهایی است که گمان می رود میزان سرب موجود در خون 99 درصد از کودکان آن بیش از میزان مجاز اعلام شده باشد. بنا بر اعلام سازمان بهداشت جهانی، میزان سرب موجود در آب، خاک، هوای این شهر در حدود سه برابر مقدار مجاز است. سرب از جمله فلزاتی است که ممکن است حتی تا قرن ها در داخل خاک باقی بماند.
6. Dzerzhinsk - روسیه
نوع آلاینده ها : مواد شیمیایی و فرآورده های سمی همچون سارین و گاز vx . منبع آلاینده ها : تولیدات سلاح های شیمیایی.
کتاب رکوردهای گینس از شهر ژرژینسک روسیه به عنوان آلوده ترین شهر جهان به مواد شیمیایی یاد کرده است. در فاصله بین سال های 1930 تا 1998 نزدیک به 300 هزار تن مواد شیمیایی و سمی به طرزی نا مناسب و غیر استاندارد در این شهر آزاد و تخلیه شد. گفتنی است که آمار مرگ و میر در این شهر نسبت به آمار زاد و ولد در حدود 260 درصد بیشتر گزارش شده است.
7. Norilsk - روسیه
نوع آلاینده ها : آلاینده های هوا همچون ریزگرد ها و سولفور دی اکسید. منبع آلاینده ها : استخراج معادن نیکل و فلزات.
شهر نوریلسک به عنوان بزرگترین مرکز تولید و ذوب فلزات سنگین در جهان به شمار می رود. هر ساله چیزی بیش از 4 میلیون تن مواد شیمیایی سمی و بسیار خطرناک وارد جو این شهر می گردد. وضعیت این شهر به گونه ای است که یافتن حتی یک اصله درخت زنده تا شعاع 30 مایلی این شهر کاری بسیار دشوار و غیر ممکن به نظر می رسد.
8. Chernobyl - اوکراین
نوع آلاینده ها : تشعشعات اتمی. منبع آلاینده ها : فروپاشی تاسیسات اتمی.
زمانی که در سال 1986 نیروگاه اتمی شهر چرنوبیل دچار تخریب و فروپاشی شد؛ تشعشعات هسته ای ناشی از آن چیزی در حدود 100 برابر بیشتر از تشعشعات حاصل از بمباران شیمیایی هر دو شهر هیروشیما و ناکازاکی بود. تمامی زمین ها و مناطق این شهر هم اکنون نیز شدیدا آلوده است و انتظار می رود تا هزاران سال همین وضعیت را داشته باشد. به طوری که تا شعاع 20 مایلی این شهر جزو مناطق غیر قابل سکونت دسته بندی شده است.
9. Sumgayit -آذربایجان
نوع آلاینده ها : مواد شیمیایی ارگانیک، فلزات سنگین و نفت. منبع آلاینده ها : کارخانه ها و تاسیسات صنعتی و پتروشیمی.
زمانی که کارخانه ها و تاسیسات شهر سومگاییت آذربایجان هنوز فعال و مشغول به کار بودند، هر ساله بیش از 12 هزار تن مواد سمی خطرناک - مانند جیوه - در فضای این شهر آزاد می شد. با اینکه اکنون بسیاری از کارخانه های این شهر تعطیل و درشان بسته شده است، اما هوای آن همچنان آلوده است و هنوز هم هیچ اقدامی برای پاکسازی هوای این شهر انجام نگرفته است.
10. Kabwe - زامبیا
نوع آلاینده ها : کادمیم و سرب . منبع آلاینده ها : اکتشاف و استخراج معادن سرب.
کشف و پیدایش معادن غنی و سرشار سرب در شهر کابوه زامبیا برای اولین بار در سال 1902 رخ داد. اما در آن زمان هیچ کس به فکر حفظ سلامتی ساکنان این شهر در حین استخراج این معادن نبود. میزان سرب موجود در جریان خون کودکان این کشور به طور متوسط چیزی در حدود 5 تا 10 برابر بیشتر از مقادیر مجاز اعلام شده از سوی سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا (U.S. Environmental Protection Agency ) است. لازم به ذکر است که بانک جهانی بودجه ای تقریبا 40 میلیون دلاری را برای انجام پروژه ای با هدف پاکسازی هوای این کشور اختصاص داده است.

و اما فهرست 10 شهر پاکیزه و سالم جهان:

1. Calgary - کانادا
شهر کلگری کانادا عنوان پاک ترین شهر جهان را به خود اختصاص داده است. علی رغم فعالیت وسیع صنایع نفت و گاز در این منطقه، این شهر از یک زیرساخت و بافت شهری شبکه ای درست و با برنامه برخوردار است که منجر به کاهش شدید ازدحام ترافیکی شده است. این شهر همچنین از تکنولوژی سیستم حمل و نقل شهری (light rail transportation ) و نیز ایستگاههای حمل زباله که وظیفه طبقه بندی انواع مختلف زباله ها و جدا کردن مواد زیست تخریب پذیر و قابل بازیافت را بر عهده دارند، بهره می برد.
2. Honolulu - آمریکا
شهر Honolulu واقع در ایالت هاوایی به عنوان بالاترین و بهترین شهر ایالات متحده آمریکا در این لیست جای گرفته است. در این شهر صنعت تولیدات چراغ های روشنایی رواج دارد. سازمان حمل و نقل عمومی آمریکا (American Public Transportation Association ) شهر Honolulu را به خاطر سیستم حمل و نقل پیشرفته آن - که دارای خطوط اختصاصی تردد اتوبوس است - مورد تحسین و تشویق قرار داده است. با بکارگیری سیستم حمل و نقل عمومی (اتوبوس رانی) این شهر توانسته تا حد زیادی جریان ترافیک و نیز دود خروجی از اگزوز اتومبیل ها را کاهش دهد.
3. Helsinki - فنلاند
علی رغم اینکه هلسینکی با داشتن جمعیتی بالغ بر 500 هزار نفر یک شهر نسبتا بزرگ به شمار می رود، اما به خاطر ترویج و گسترش استفاده از حمل و نقل عمومی ( قطار شهری )، احساس تقابل با یک شهر بسیار کوچکتر را به انسان القا می کند. ساکنان هلسینکی به شهر خودشان افتخار می کنند و برای اطمینان از پاکیزه ماندن آن از هیچ تلاش و کوششی دریغ نمی کنند. خیابان های این شهر به قدری عریض و بزرگ است که منجر می شود مردم بسیار کم و به ندرت در معرض ازدحام و شلوغی قرار داشته باشند و نیز دود خروجی از اتومبیل ها به شدت کاهش یابد.
4. Ottawa - کانادا
علاوه بر بهره مندی از سیستم حمل و نقل قطار شهری که به نوبه خود باعث کاهش چشمگیر ترافیک و آلودگی شهر می گردد، مسئولین شهر اوتاوا بسیاری طرح ها و برنامه های دیگر که به طور ویژه برای پاکیزه نگه داشتن شهر طراحی شده اند را نیز در دستور کار خود دارند. برای مثال هر ساله در فصل بهار طرحی با نام "Spring Cleaning The Capital" (پاکسازی بهاره شهر) در این شهر اجرا می شود. امسال در این طرح و در فاصله زمانی بین 15 آوریل تا 15 می، بیش از 60 هزار نفر به صورت داوطلبانه برای تمیز کردن پارک ها، خیابان ها، فضاهای سبز و پیاده راه های شهر ثبت نام نمودند.
5. Minneapolis - آمریکا
با وجود اینکه مینیاپولیس به عنوان بزرگترین شهر ایالت مینه سوتا به شمار می رود، به پاس نوآوری ها و ابتکارات انجام گرفته در آن، ساکنان این منطقه همواره پاکیزگی و بهداشت عمومی را به عنوان یکی از اولویت های خود قرار دهندو به همین منظور همواره به عنوان یک شهر پاک و سالم از آن یاد می شود. یکی از اصلی ترین و کارسازترین علل کاهش میزان تولید دود و آلودگی در این شهر استفاده عمومی و همگانی از سیستم قطار شهری است. به علاوه این شهر از سیستم حمل و نقل با دوچرخه نیز بهره می برد و دارای مسیر های اختصاصی متعدد دوچرخه سواری برای رفت و آمد افراد به محل کار است.
6. Oslo - نروژ
یکی از مهم ترین دلایلی که منجر شده است تا اسلو به عنوان یکی از پاک ترین شهرهای جهان تلقی شود , خلاقیت ها و نوآوری های به کار رفته توسط توسعه دهندگان شهر در جهت سبز بودن و پایدار بودن آن است. از سال 2010، از اتوبوس هایی در این شهر رونمایی شد که با سوخت حاصل از زباله های تولیدی توسط بشر کار می کنند و امید می رود که به زودی انرژی و سوخت لازم برای همه 400 دستگاه اتوبوس فعال در این شهر از این طریق تامین گردد.
7. Stockholm- سوئد
علاوه بر سیستم حمل و نقل مشهور و معروف شهر استکهلم که تا حدود زیادی میزان ترافیک و نیز استعمال سوخت های دیزلی را پایین آورده است، در این شهر کارخانه ها و صنایع زیادی به چشم نمی خورد. این بدان معناست که بخش وسیعی از رشد اقتصادی این شهر از کارها و فعالیت هایی سرچشمه می گیرد که هیچ آسیبی به محیط زیست وارد نمی کنند. علاوه بر این، پایتخت سوئد بیشترین درصد استفاده از وسایل نقلیه با سوخت پاک در قاره اروپا را در اختیار دارد. حدود 5 درصد از کل وسایل نقلیه مورد استفاده در این شهر با سوخت هیبریدی (سوخت گیاهی ) کار می کنند.
8. Zurich - سوئیس
شهر زوریخ بیشتر به خاطر سیستم حمل و نقل کارامد و پاکش در جهان مشهور است. در این شهر استفاده از انواع وسایل نقلیه مانند قطار، قایق، اتوبوس و خودروهای سواری امکان پذیر است. این تنوع و گستردگی دسترسی به وسایل حمل و نقلی منجر به کاهش چشمگیر ورود آلاینده ها به هوا شده است.
9. Katsuyama - ژاپن
شهر کاتسویامای ژاپن با داشتن جمعیتی کمتر از 30 هزار نفر به عنوان کوچکترین شهر موجود در این فهرست به شمار می آید. در این شهر اهمیت فراوانی به امر پاکیزه نگه داشتن شهر داده می شود چرا که بخش اعظم درآمد های شهر از طریق توریسم و گردشگری حاصل می گردد. این شهر همه ساله فستیوال ها و جشنواره های فصلی متعددی را میزبانی می کند که پاکیزه بودن شهر یکی از لوازم اصلی درست برگزار شدن این مراسمات به حساب می آید. به همین جهت نیز سرمایه داران و مسئولین دولتی شهر همواره تمیزی و پاکیزگی شهر را به عنوان بالاترین اولویت در برنامه ها و فعالیت های خود در نظر دارند.
10. Bern - سوئیس
پایتخت سوئیس به عنوان دومین شهر نماینده این کشور در این فهرست قرار دارد. این شهر به منظور جذب گردشگران و توریست های هرچه بیشتر به زیبایی ظاهری و محیطی خودش اتکا دارد. به همین جهت مسئولین شهر خلاقیت ها و ابتکارات فراوانی را برای پاکیزه و زیبا نگه داشتن شهر به کار می گیرند تا گردشگرانی که از آن بازدید می نمایند تحت تاثیر پاکیزگی و زیبایی آن قرار گرفته و همین شهر را به عنوان مقصد سفر توریستی بعدی شان نیز در نظر بگیرند.
منبع: SCGH

ارسال نظر