خطر نقض حریم خصوصی در استفاده از پیام رسان گوگل

پیام رسان جدید گوگل به نام Allo به تازگی منتشر شده است، ولی آیا به واسطه نگه داشتن اطلاعات در سرورهای گوگل، در هنگام کار با آن احساس می کنید که حریم خصوصی تان در خطر است؟

خطر نقض حریم خصوصی در استفاده از پیام رسان گوگل

به گزارش کلیک، این برنامه، که گوگل آن را هم برای کاربران اندروید و هم برای کاربران سیستم عامل iOS در دسترس قرار داده است، در روز چهارشنبه منتشر شد و دارای ویژگی های مختلفی نظیر امکان مکالمه به مخاطبین به صورت کلا محرمانه را دارد. و پس از پایان مکالمه می توانید هر تعداد از این پیام ها را که می خواهید انتخاب کرده و به سرعت و راحتی هر چه تمام تر پاک کنید.

با این حال، مطالب ارسال شده شما به صورت پیش فرض بر روی سرورهای اختصاصی گوگل ذخیره می شوند، و تا زمانی که شما تصمیم نگیرید آن ها را حذف کنید، بر روی این سرورها باقی می مانند. Verge گزارش می دهد که این سیاستی است که خود کمپانی گوگل آن را در ماه می در کنفرانس Google I/O اعلام کرده است.

نرم افزار Allo بر پایه سیسستم های هوشمند یادگیری ماشین (machine learning) و هوش مصنوعی ساخته شده است، که شامل دستیار جدید گوگل هم می شود و به نام پاسخ هوشمندانه (smart reply) شناخته می شود. نحوه کار این دستیار به این صورت است که جمله بعدی که ممکن است شما بخواهید پاسخ دهید را انتخاب می کند و به صورت خودکار بر روی آن ریپلای می نماید. البته هم می تواند مفید باشد و هم بی فایده و انتخاب مکرر جملات اشتباه ممکن است کاربران را از استفاده از این پیام رسان منصرف کند.

گوگل در بیانیه ای که به USA TODAY فرستاد، اعلام کرد: "ما به کابران مان در نرم افزار Allo شفافیت و امکان مدیریت بر داده هایشان را فراهم آورده ایم. رویکرد ما ساده است و به این گونه می باشد که تاریخچه گفت و گوی کاربران تا زمانی که خودشان بخواهند آن را حذف کنند، در نرم افزار ما ذخیره خواهد ماند. شما می توانید تنها یک پیام یا کل مکالمه را در Allo حذف کنید. ما هم چنین گزینه ای برای چت در حالت ناشناس فراهم کرده ایم، که در آن، پیام ها پس از ارسال رمزگذاری شده و شما می توانید یک تامیر برای حذف پیام ها به صورت خودکار در دستگاه خود تنظیم کنید، یا به گونه ای تنظیم کنید که پیام هایتان در زمان مشخصی ارسال شود."

مارک روتنبرگ، نماینده حریم خصوصی کاربران در مرکز اطلاعات (EPIC) می گوید: "تصمیم گوگل برای نگه داشتن گفت و گوها و داده های کاربران در سرورهای اختصاصی اش به نظر اشتباه است و این کار باید در درون دستگاه های خود کاربران صورت گیرد."

به نظر، این روش کاری که گوگل در پیش گرفته است، برای مواجه با مشکلات احتمالی در آینده می باشد. مشکلاتی مانند آن چیزی که اپل در اوایل سال با آن مواجه شد و اف بی آی خواستار رمزگشایی یک دستگاه آیفون فردی تیرانداز در سان برناردینو، کالیفرنیا بود. با این روش گوگل می تواند در صورت درخواست هرگونه منبع اجرایی یا قضایی، با دریافت حکم مربوطه، اطلاعات لازم را در اختیار آن ها قرار دهد.

ارسال نظر