اجرای حکم دادگاه در ارتباط با حریم خصوصی افراد توسط گوگل

گوگل به زودی سانسور بیشتری در جستجو‌های مخرب اروپا اعمال خواهدکرد.

اجرای حکم دادگاه در ارتباط با حریم خصوصی افراد توسط گوگل

به گزارش کلیک، در تاریخ ۴ مارچ، گوگل طی گزارشی اعلام کرد با توجه به درخواست‌های متعدد مردم اروپا از"حق فراموش شدن" قوانین جدیدی را اعمال خواهد کرد. در حال حاضر قوانین موجود در موتورهای جستجو برای مردم اروپا همان قوانینی است که برای مردم خارج از اروپا برقرار است.

حق فراموش‌شدن (Right to be forgotten) در رابطه با حریم خصوصی مطرح می‌شود و اطلاعاتی را که موتورهای جستجوی وب اینترنتی همانند گوگل در معرض دید دیگران قرار می‌دهند، دربرمی‌گیرد.

چندی پیش یک دادگاه عالی اتحادیه اروپا قانونی را مورد بررسی قرار داد که بنا بر آن، کسانی که از اینترنت استفاده می‌کنند "حق فراموش‌شدن" دارند. در صورت تصویب این قانون افراد می‌توانند از گوگل و... بخواهند اطلاعات‌شان را حذف کنند تا در معرض دید دیگران قرار نگیرد.

پیشینه صدور حکم دادگاه اروپایی به دعوای حقوقی شهروندی اسپانیایی بازمی‌گردد. نام او در مقاله‌ای مطبوعاتی از ۱۵ سال پیش، در پیوند با مزایده‌ای به میان آمده بود.

این شهروند اسپانیایی با مراجعه به دادگاه از روزنامه اینترنتی مربوط خواسته بود که مقاله دربردارنده نام او حذف شود. اما تلاش حقوقی او شکست می‌خورد.

به همین دلیل او تلاش می‌کند تا از راه قانونی گوگل را وادار کند که مطلب مربوط به وی را به ‌عنوان نتیجه جستجوی نامش در اینترنت، نشان ندهد. دیوان دادگستری اتحادیه اروپا دادخواست این شهروند رای مثبت می‌دهد.

گوگل در پاسخ به حکم دادگاه عالی اروپا خدمتی تازه راه‌اندازی کرده‌است که به شهروندان محدوده اروپا اجازه می‌دهد درخواست حذف اطلاعات شخصی خود از این موتور جستجوی وب را مطرح کنند. لری پیج مدیرعامل گوگل به فایننشیال تایمز گفته‌است اگرچه گوگل به حکم دادگاه تمکین کرده‌است اما این اقدام ممکن است روند نوآوری در اینترنت را مختل کند. این قانون جدید از سوی حکومت‌های سرکوب‌گر با استقبال روبرو خواهد شد.

برخی که نگران خدشه‌دارشدن حق آزادی بیان هستند این پرسش را مطرح کرده‌اند که آیا قانون حق فراموش‌شدن، نوعی سانسور نیست و نمی‌تواند تاریخ را هم از بین ببرد؟ آیا در آینده صاحبان قدرت نمی‌توانندگزارش‌ها و روایت‌هایی را که در مورد عملکرد خودشان وجود دارد از اینترنت حذف کنند؟

پیش از این، تنها نسخه های اتحادیه اروپا (دامنه هایی که با پسوند‌های de ،.fr. یا co.uk. بودند) از نتایج گوگل سانسور می‌شدند، در حال حاضر، این دستور برای تمامی دامنه‌ها اعمال خواهد شد.

این یک تصمیم شگفت انگیز است که گوگل اتخاذ کرده است، چرا که پیش از این گوگل نگرانی خود از عوارض جدی این حکم دادگاه را اعلام کرده بود. به نظر می‌رسد تهدید به جریمه، این شرکت را مجبور به اتخاذ این تصمیم کرده است.

پیتر فلایشر، مشاور جهانی حریم خصوصی گوگل، در پستی در وبلاگش توضیحاتی در خصوص این پروتکل جدید ارائه کرده است. وی اینگونه توضیح داده است: ما در ماه‌های اخیر رویکرد خود در قبال حفاظت از اطلاعات در اتحادیه اروپا را تغییر داده‌ایم. ما معتقدیم که این لایه اضافی در لغو فعالسازی، ما را در ارائه خدمات حمایت از حقوق شهروندی در کشورهای دیگر قادر خواهد ساخت.

فلایشر در ادامه این را هم اضافه می‌کند که ما به درخواست کاربران از هفته آینده علاوه بر رویه موجود، این قانون را برای محدود کردن آدرس url در تمام دامنه های گوگل، از جملهGoogle.com اعمال کرده و برای این منظور از سیگنال‌های منطقه جغرافیایی مانند آدرس IP استفاده خواهیم کرد.

در عمل چه اتفاقی خواهد افتاد؟ اگر یک url که در بریتانیا وجود دارد، کاربران در آن کشور بدون توجه به دامنه‌ای که استفاده می‌کنند،دیگر قادر نخواهند بود نتایج خاصی که قانون حکم کرده است مشاهده کنند. با این حال کاربران خارج از انگلستان با یک دامنه غیر اروپایی گوگل می‌توانند این نتایج را مشاهده کنند.

فلایشر می افزاید: ما از ماه می سال ۲۰۱۴ سخت به دنبال تعادلی در اجرای حکم دادگاه بوده‌ایم. با وجود اختلاف نظر با مقامات دادگاه سعی بر این داریم که به این حکم پایبند باشیم.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر