آغاز به کار کمیته حمایت از توسعه محتوا

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از آغاز به کار «کمیته حمایت از توسعه محتوا» خبر داد.

آغاز به کار کمیته حمایت از توسعه محتوا

به گزارش کلیک، دوایی افزود: طبق تأکید وزیر باید هر چه سریعتر کارهای حمایتی از تولیدکنندگان محتوای اپلیکیشن‌ها به مرحله اجرایی برسد.

وی در توضیح وظایف کمیته حمایت از توسعه محتوا بیان کرد: این کمیته درباره محتوای مورد بحث در وزارت ارشاد ورود نمی کند بلکه در بحث محتوای شبکه از نظر زیرساخت و پهنای باند وارد عمل شده است. این طرح به دنبال افزایش محتوای اینترنت بخصوص از منظر شبکه، ایجاد زیرساخت ‌های شبکه‌ ای و نرم ‌افزاری مورد نیاز تولید کنندگان محتوا و حمایت از ایجاد کسب‌ و کاری واحد با قابلیت رشد است.
مصطفی نقی پورفر مدیر ارشد نوآوری و فناوری یک شرکت خصوصی (فناپ) در خصوص مشکلات کسب و کارهای اینترنتی نیز این گونه توضیح داد: درست است که مشکل اصلی کسب و کارهای اینترنتی بحث پهنای باند و دیتاسنتر در داخل کشور است و زیرساخت آن باید تسهیل شود ولی برای تسهیل کار در زمینه دیتاسنتر و پهنای باند مورد نیاز شرکت ‌ها و اپلیکیشن ‌سازها دولت باید کار را به بخش خصوصی بسپارد و بازار رقابتی در بین آنها ایجاد کند.

وی معتقد است: در بحث اینترنت ضعف جدی داریم بنابراین خیلی از کسب و کارهای اینترنتی به سمت استفاده از دیتاسنترها و پهنای باند خارجی می ‌روند و دلیل عمده آن هم ارزانتر بودن آن است بنابراین دولت باید به سمت ارزان‌ سازی اینترنت برود.
میلاد احرام ‌پوش، بنیانگذار جشنواره موبایل نیز درباره کمیته حمایت از توسعه محتوا تصریح می کند: اکنون برای استفاده از دیتاسنترهای داخلی امکاناتی را در نظر گرفته ‌اند به طوری که اگر از سرویس‌ های ایرانی استفاده شود، تخفیف می‌ دهند و اگر کاربران زیادی داشته باشند و از ترافیک بالایی استفاده کنند، ترافیک را رایگان می‌دهند.
احرام پوش تاکید می کند: در این شرایط مشکل تولید کنندگان اپلیکیشن‌ ها با دیتاسنترها و پهنای باند نیست؛ این قشر مشکلات دیگری دارد که اولویت آن خیلی بالاتر از بحث دیتاسنتر و پهنای باند است.
محمد شجری، مدیرعامل شرکت تولیدکننده اپلیکیشن (همسانه)، در این خصوص گفت: ساخت اپلیکیشن سخت نیست و با یک برنامه نویس انجام می ‌شود ولی مهمترین مشکل در حوزه اپلیکیشن ‌ها بحث توزیع آن است. وقتی اپلیکیشنی با کیفیت بسیار بالا تولید ولی در بازار شلوغ میان انبوهی از اپلیکیشن ‌ها دیده نمی ‌شود بنابراین فروش خوبی نیز نخواهد داشت. از این رو اگر می‌ خواهند حمایت کنند، باید در حوزه توزیع ورود کنند و تدبیری بیندیشند که مردم این اپلیکیشن ‌ها را ببینند.
وی افزود: فارغ ‌التحصیلان دانشگاه ‌های ما در دانش عملی ضعیف هستند و تنها تئوری ‌ها را آموخته‌ اند و باید در آموزش بازبینی صورت گیرد. از سوی دیگر تا آنجایی که می ‌دانم روی محتوای اپلیکیشن‌ ها نیز نظارتی نمی‌ شود که مجوز دارد یا خیر و تنها جایی که محصول بررسی می ‌شود به نظر می‌رسد در کافه بازار است و آن هم چارچوب مشخص و قانونی ندارد و بیشتر سلیقه ‌ای عمل می‌شود و بهتر است چارچوب و قوانین مشخصی تعریف شود.
ایمان افراش مدیرعامل شرکت تولیدکننده اپلیکیشن (سیکا) نیز اظهار داشت: درست است که وجود دیتاسنتر و پهنای باند خوب انجام خیلی از کارها مانند خدمات ‌رسانی و اطلاع‌ رسانی را سریع تر می ‌کند اما مسئولان سازمان ‌ها و شرکت‌ ها مزایای استفاده از اپلیکیشن ‌ها را نمی ‌دانند. باید در این زمینه فرهنگ سازی شود و مدیران را با امکانات و پتانسیل استفاده از اپلیکیشن و ساخت آنها آشنا کرد تا متقاضی استفاده از اپلیکیشن‌ های مفید افزایش یابد.
افراش تاکید کرد: هیچ مشکل فنی و تکنولوژی در تولید اپلیکیشن‌ها در کشور وجود ندارد، مشکل اصلی ورود به بازارهای خارجی است و اگر بتوانیم اپلیکیشن‌ های خود را در اپ استور یا گوگل پلی معرفی کنیم این مهم است و باید در این زمینه تلاش شود.
وی ادامه داد: درباره تهیه دیتاسنتر و پهنای باند داخلی فکر نمی ‌کنم شرکت‌ ها بابت این دو، مشکلی داشته باشند چرا که به علت گرانی از خارج تهیه می‌ کنند، بنابراین باید کاری کنند که تقاضای استفاده از اپلیکیشن ‌ها افزایش یابد. در حقیقت مشکل اصلی اپلیکیشن‌ ها دادن تشویق‌ ها است. به عبارتی ارائه تسهیلات مناسب و خوب به شرکت‌ های موفق و دارای برند مهم است تا از شرکت‌ های کوچک حمایت و کارهای آنها را تسهیل کنند.

ارسال نظر