کشف نوعی باکتری که بطری های پلاستیکی را تجزیه می کند

تیمی از دانشمندان ژاپنی گونه ای باکتری کشف کرده اند که می تواند پلاستیک بطری های آب را بخورد.

کشف نوعی باکتری که بطری های پلاستیکی را تجزیه می کند

به گزارش کلیک، این کشف که روز چهارشنبه در نشریه ساینس (Science) منتشر شد می تواند به ابداع روش های جدیدی برای مدیریت بیش از پنجاه میلیون تن از تولیدات این نوع پلاستیک در سال منجر شود. پلاستیکی که برای بطری های آب استفاده می شود پلی اتیلن ترافالات یا به اختصار PET نام دارد. این پلاستیک در پارچه های پلی استر، بسته های غذای یخ زده و بعضی بسته بندی های کالا نیز استفاده می شود.

تریسی مینسر، کسی که پلاستیک داخل اقیانوس را در موسسه اقیانوس شناسی وودز هول ماساچوست مطالعه می کند می گوید: وقتی در فروشگاه ها راه می روید مقادیر زیادی از این پلاستیک را می توانید ببینید.

دلایل استفاده زیاد از PET سبکی، بی رنگی و سخت بودن آن است. همچنین این ماده به مقاومت در برابر تجزیه توسط میکروب ها نیز معروف است، چیزی که کارشناسان به آن تجزیه زیستی می گویند.

تحقیقات قبل نشان داده بود چند نوع قارچ می توانند روی PET رشد کنند اما تا به حال کسی متوجه نشده بود که میکروب ها می توانند آن را بخورند. برای پیدا کردن این باکتری پلاستیک خوار، تیم تحقیق ژاپنی از دانشگاه کی یو و موسسه تکنولوژی کیوتو دویست و پنجاه نمونه از مواد دارای PET را جمع آوری کردند، موادی شامل رسوبات، خاک و فاضلاب یک کارخانه بازیافت بطری پلاستیکی.

در ادامه آن ها میکروب هایی را که روی نمونه ها زندگی می کردند زیر نظر گرفتند تا ببینند آیا آن ها PET را می خورند و از آن برای رشد استفاده می کنند؟ آن ها ابتدا ترکیبی از موجوداتی را یافتند که به نظر می آمد در حال تجزیه PET هستند اما در نهایت مشخص شد که تنها یکی از گونه های باکتری مسئول این کار است. آن ها نام این باکتری را ایدئونلا ساکاینسیس (Ideonella sakaiensis) گذاشتند.

آزمایشات بیشتر در آزمایشگاه مشخص کرد که این باکتری از دو آنزیم برای تجزیه PET استفاده می کند. بعد از چسبیدن به سطح PET، باکتری آنزیمی روی آن ترشح می کند تا یک ماده شیمیایی میانجی درست شود. سپس این ماده توسط سلول جذب می شود، جایی که آنزیم دیگری آن را بیشتر تجزیه و برای باکتری کربن و انرژی برای رشد فراهم می کند. محققان اعلام کردند که اگر دمای هوا بالای سی درجه سلسیوس باشد جمعی از این باکتری ها می توانند یک رول نازک PET را در عرض شش هفته تجزیه کنند.

مینسر که در این تحقیق دخیل نبود می گوید: وقتی به این کار فکر می کنم دقیقا نمی دانم که قرار است چه نتیجه ای داشته باشد. نمی دانم چطور تجزیه پلاستیک توسط میکروب ها می تواند از انداختن آن ها در سطل بازیافت و تبدیل آن ها به مواد جدید بهتر باشد.

او اضافه می کند: این تحقیق کمک می کند دیگر میکروب هایی را شناسایی کنیم که می توانند خواصی برای تجزیه PET داشته باشند. این فرآیند می تواند شایع باشد. حالا که می دانیم به دنبال چه چیز هستیم ممکن است این میکروب ها را در بسیاری از نقاط دنیا پیدا کنیم.

منبع : latimes

ارسال نظر