آیا آسمانخراش های چوبی، زمین را نجات می دهند؟

گرمایش زمین به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تهدیدات محیط زیست در دنیا مطرح است. اکنون به لطف فناوری‌های نوین دانشمندان توانسته‌اند سازه‌های مرتفع، ایمن و مستحکمی را بسازند که معتقدند گامی موثر در کاهش روند گرمایش زمین خواهد بود.

آیا آسمانخراش های چوبی، زمین را نجات می دهند؟

به گزارش کلیک ، مجله نیچر (یک نشریه معتبر علمی انگلیسی) اعلام کرد که دانشمندان معتقدند سازه های مرتفع چوبی می‌توانند راه حلی برای کند شدن روند گرمایشی زمین است.

شرکت کانادایی مرکز طراحی و نوآوری چوب با کمک فناوری‌های جدید موفق به ساخت سازه‌ی بزرگی از چوب شده است، این سازه‌ی مقاوم و مرتفع چوبی دلیلی واضح بر کارآمد بودن این ساختمان‌ها د ر مبارزه با افزایش کربن در سیاره زمین است.

نیچر در ادامه افزود ساختمان مرتفع مورد بحث که در هشت طبقه بنا گردیده است، کاملا از الوارهای چوبی تشکیل شده و دارای ارتفاع ۳۰ متری از سطح زمین می‌باشد. به همین دلیل می‌توان گفت این سازه مرتفع‌ترین ساختمان چوبی در جهان است.

این آسمان خراش چوبی که در واقع محل فعالیت مرکز طراحی و نوآوری چوب کانادا در دانشگاه UNBC نیز به حساب می‌آید، در آینده روند ساخت و ساز ساختمان‌های چوبی را تسهیل خواهد کرد. علاوه بر آن، کارشناسان از این نوآوری به عنوان جنبشی در راستای مقابله با گرمایش زمین یاد می‌کنند.

این سازه‌ی چوبی مانند یک کیک لایه‌ای است که در آن الوارهای چوبی با چسب‌های مخصوصی به یکدیگر اتصال یافته‌اند. برش الوارهای بکار رفته در این سازه با استفاده از لیزرهای دقیقی انجام می‌شود و سپس در محل ساخت سازه به یکدیگر متصل می‌گردند.

محققان اعلام کردند که با بکار بردن چوب در ساخت این سازه مانع از انتشار ۴۰۰ تن دی اکسید کربن شده‌اند که در صورت ساخت این سازه از بتن و فولاد منتشر می‌شد. جالب است بدانید که این آسمانخراش چوبی تقریبا ۱۱۰۰ تن از این گاز گلخانه‌ای را در خود جای داده است زیرا این الوارها از درختان بریتیش کلمبیای کانادا تهیه شده‌اند.

ارسال نظر