معرفی سریع ترین مرورگرها برای ویندوز ۷

اگر هنوز هم در حال استفاده از ویندوز ۷ هستید و می خواهید بدانید سریع ترین مرورگر برای این ویندوز کدام مرورگر است، حتما این مطلب را بخوانید؛ زیرا در این مطلب به بررسی سرعت چند مرورگر مختلف در ویندوز ۷ خواهیم پرداخت.

معرفی سریع ترین مرورگرها برای ویندوز ۷

به گزارش کلیک ، تردیدی نیست که در سال ۲۰۱۶ مرورگر گوگل کروم محبوب ترین مرورگر جهان بود و اینترنت اکسپلورر هم توانست از این نظر در جایگاه دوم قرار گیرد. اما آیا در مورد سرعت هم به همین صورت است؟ در ادامه به این سوال پاسخ خواهیم داد.

برای اینکه مشخص شود سریع ترین مرورگر برای ویندوز ۷ کدام مرورگر است؟ چندین مرورگر بر روی جدیدترین نسخه عرضه شده ویندوز ۷ یعنی Windows 7 SP 1 Ultimate مورد بررسی قرار گرفتند که شامل اینترنت اکسپلورر ۱۱ ، گوگل کروم ۵۶، فایرفاکس ۵۱ و اپرا ۴۳ می شد؛ البته در این آزمایش مرورگر سافاری مورد آزمایش قرار نگرفت؛ زیرا اپل در سال های اخیر نسخه جدیدی از مرورگر خود برای ویندوز عرضه نکرده است و جدیدترین نسخه ای که از این مرورگر برای ویندوز عرضه شده است، نسخه ۵٫۱٫۷ است که در سال ۲۰۱۲ به همراه چند پچ امنیتی منتشر شد؛ اما این نسخه از مرورگر سافاری برای آزمایش سرعت آن، بسیار قدیمی است.

این آزمایش توسط یک کامپیوتر دسکتاپ Gatwway مدل DX 4710 انجام شد که مجهز به پردازنده ۲٫۵ گیگاهرتزی اینتل Core 2 Quad اینتل، ۶ گیگابایت رم و کارت گرافیک Media accelerator (GMA) 3100 اینتل بود که با کابلی با توانایی انتقال اطلاعات با سرعت ۱۰۰ مگابیت در ثانیه، به یک سوییچ اترنت متصل شده بود.

در هر مرحله از این آزمایش ابتدا پس از اینکه سیستم ریست می شد، مرورگرهایی که از نو نصب شده بودند، اجرا می شدند و سپس از آن نرم افزارهای بنچمارک اجرا می شدند. در ادامه به بررسی مرورگرها توسط بنچمارک های مختلف می پردازیم.

بنچمارکjetStream 1.1: این بنچمارک جاوا اسکریپت بر اساس بنچمارک منسوخ SunSpider طراحی شده است. این بنچمارک با استفاده از یک میانگین هندسی، چندین بنچمارک جاوا اسکریپت را با یکدیگر ترکیب می کند تا از تمام آن ها یک امتیاز به دست آورد. این بنچمارک ترکیبی از بنچمارک SunSpider 1.0.2 و Octane 2 است. همچنین در این آزمایش از بنچمارک هایی از پروژه متن باز LLVM نیز استفاده شده است که با استفاده از ابزار Emscripten 1.13 به جاوا اسکریپت تبدیل شده اند. همچنین از بنچمارک دیگری که بر اساس Apache Hormony آزاد و متن باز جاوا طراحی شده است و یکی از بنچمارک های جاوای CDx که امتیازات را به صورت لحظه ای نمایش می دهد و به صورت دستی به جاوا تبدیل شده است، نیز در این آزمایش استفاده شده است. در این بنچمارک، هر چقدر امتیاز بیشتر باشد، بهتر است.

در این بنچمارک، کروم با کسب امتیاز ۸۵٫۲۶ در صدر قرار گرفت که جای تعجب هم نیست؛ اما موضوعی که در این آزمایش قابل توجه است این است که مرورگر اپرا توانست با کسب امتیاز ۸۱٫۹۳ در جایگاه دوم قرار گیرد که واقعاً تعجب برانگیز است. این مرورگر در سال های اخیر محبوبیت چندانی نداشته است و میزان کاربرانی که از نسخه دسکتاپ این مرورگر استفاده می کنند، در میان کاربران نسخه دسکتاپ سایر مرورگروها، کمتر از دو درصد است. مرورگر فایرفاکس نیز با کسب امتیاز ۶۴٫۴۷ در جایگاه سوم قرار گرفت.

بنچمارک KraKen 1.1 : این بنچمارک نیز بر اساس بنچمارک SunSpider طراحی شده است و عملکرد جاوا را مورد بررسی قرار می دهد. این بنچمارک توسط شرکت سازنده مرورگر فایرفاکس، یعنی موزیلا تهیه شده است و هر چقدر عدد نمایش داده شده در آن کمتر باشد، نتیجه بهتر است.

گوگل کروم در این بنچمارک نیز بار دیگر با کسب امتیاز ۲۲۶۷٫۶ میلی ثانیه، بار دیگر به عنوان سریع ترین مرورگر شناخته شد. اپرا نیز دوباره با کسب امتیاز ۲۵۸۵٫۹ میلی ثانیه، بار دیگر در جایگاه دوم قرار گرفت و مرورگر اینترنت اکسپلورر هم با کسب امتیاز ۵۰۹۴٫۴ میلی ثانیه در جایگاه سوم قرار گرفت.

بنچمارک Octane 2.0 : این بنچمارک نیز یک بنچمارک جاوا اسکریپت عرضه شده توسط گوگل است و برای آزمایش اپلیکیشن های وب تعاملی مورد استفاده قرار می گیرد. این بنچمارک مختص سیستم عامل کروم نیست و برای مورد آزمایش قرار دادن سرعت زبان برنامه نویسی تایپ اسکریپت که توسط مایکروسافت توسعه داده شده است، نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در این بنچمارک هر چقدر امتیاز بالاتر باشد، بهتر است.

در این بنچمارک مرورگر اپرا با امتیاز ۱۴۸۶۳ برنده رقابت شد! مرورگر گوگل کروم نیز با امتیاز ۱۴۴۲۶ در جایگاه دوم، مرورگر فایرفاکس با امتیاز ۱۴۱۵۷ در جایگاه سوم و اینترنت اکسپلورر هم با امتیاز ۷۷۷۸ در جایگاه چهارم قرار گرفت.

بنچمارک WebXPRT : این بنچمارک جامع ترین بنچمارک برای آزمایش مرورگرها است و قادر است عملکرد هر روزانه را نیز نمایش دهد. این بنچمارک دربردارنده شش کد HTML5 و چندین work loads ایجاد شده بر پایه جاوا اسکریپت است. در این بنچمارک هم هر چقدر امتیاز بیشتر باشد، بهتر است.

در این بنچمارک گوگل کروم با کسب امتیاز ۱۸۷ در صدر قرار گرفت و پس از آن مرورگرهای فایر فاکس با ۱۸۳ امتیاز، اپرا با ۱۶۱ امتیاز و اینترنت اکسپلورر با ۱۵۱ امتیاز، به ترتیب جایگاه های دوم تا چهارم را از آن خود کردند.

HTML5: در پایان مرورگرها با اپلیکیشن وب HTML5 Test مورد آزمایش قرار گرفتند تا میزان سازگار بودن آن ها با استاندارد HTML5 مورد بررسی قرار گیرد. در این اپلیکیشن سرعت اپلیکیشن ها مورد بررسی قرار نمی گیرد، بلکه هدف بررسی میزان همگام بودن (sync) آن ها با کدهای استاندارد HTML5 بود. بهترین امتیاز برای همگام بودن مروگرها با کدهای HTML5، امتیاز ۵۵۰ است که هیچ یک از مرورگرها نتوانستند به آن دست پیدا کنند. چنانچه مرورگر شما با این کدها مشکل دارد، مشکل آن ها به سرعت آن ها ربطی ندارد.

در این مرحله آزمایش، مرورگر اپرا با کسب امتیاز ۵۲۶ برای بار دیگر اول شد و پس از آن مرورگرهای گوگل کروم با امتیاز ۵۱۹، فایر فاکس با امتیاز ۴۷۱ و اینترنت اکسپلورر با امتیاز ۳۰۲، به ترتیب در جایگاه های دوم تا چهارم قرار گرفتند.

در پایان باید گفت که نتیجه این آزمایش مشخص است؛ می توان از گوگل کروم به عنوان یک مرورگر محبوب یاد کرد و مرورگر اپرا نیز شایسته توجه بیشتری است. در مورد فایرفاکس هم باید گفت که عملکرد آن عالی نیست ولی قابل قبول است؛ اما در مورد مرورگر اینترنت اکسپلورر هم باید گفت که اگر هنوز در حال استفاده از آن هستید، توصیه می شود استفاده از آن را متوقف کنید؛ زیرا با وجود مرورگرهای سریع تر و بهتر، هیچ توجیهی برای استفاده از آن وجود ندارد. واقع جای تعجب است که چرا مایکروسافت حتی در ویندوز ۱۰ هم از این مرورگر استفاده کرده است (البته وجود این مرورگر در ویندوز ۱۰ تا حدی قابل توجیه است) و آن را به عنوان یک مرورگر منسوخ اعلام نمی کند.

ارسال نظر