اولین بانوی ایرانی به آکادمی ملی علوم آمریکا راه یافت

مریم میرزاخانی، استاد ریاضیات در دانشگاه استنفورد، به تازگی برای آکادمی ملی علوم انتخاب شد.

اولین بانوی ایرانی به آکادمی ملی علوم آمریکا راه یافت

به گزارش کلیک، دکتر مریم میرزاخانی نخستین بانوی ایرانی است که برای آکادمی ملی علوم در آمریکا انتخاب شده است. حضور وی یکی از بالاترین افتخارات دانشمندان در ایالات متحده است. اعضای جدید این آکادمی توسط اعضای فعلی بر اساس دستاوردهای برجسته و مداوم آنها در تحقیقات اولیه انتخاب می شوند. این اعضا به عنوان "مشاورانی برای کشور" در علوم، مهندسی، و پزشکی خدمت می کنند. افتخارآفرینان گذشته شامل دانشمندان مشهور آلبرت اینشتین، توماس ادیسون و الکساندر گراهام بل هستند. میرزاخانی یکی از ۸۴ عضو جدید و ۲۱ همکار خارجی است در این سال برای سازمان غیرانتفاعی برگزیده شده است. وی در آوریل آینده در شهر واشنگتن دی سی به طور رسمی معرفی خواهد شد.

national-academy-of-sciences-office

دکتر مریم میرزاخانی در تهران متولد و بزرگ شد در دوران نوجوانی در سال ۱۳۷۳ برنده مدال طلا در المپیاد جهانی ریاضی شد و وی نخستین دختر دانش‌آموز ایرانی بود که موفق به انجام این کار شده بود. نخستین کسی بود که دو سال پیاپی مدال طلا گرفت و نخستین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی جهانی نمرهٔ کامل کسب کرد. بعد از دبیرستان کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف تهران و دکترای خود را از دانشگاه هاروارد گرفت.

تحقیقات دکتر میرزاخانی بر هندسه هذلولی متمرکز است، اگر چه او در خارج از کشور در آرایه زمینه های ریاضی دارای تخصص است. توانایی او برای اقتباس تکنیک های رشته های مختلف بخشی از آن چیزی است که تحقیقات او را درخشان و نوآورانه کرده است. با توجه به رویکرد ریاضی او برای توسعه اثبات جدید، اعلام کرد: "این کار مثل گم شدن در جنگل و تلاش برای استفاده از تمام دانش خود برای یافتن ترفندهای جدید است و با کمی شانس شما قادر به یافتن راه حلی خواهید بود.

دکتر میرزاخانی در سال ۲۰۰۴ در موسسه ریاضیات کِلی (Clay Mathematics Institute)محقق بود و قبل از آن به عنوان استاد در دانشگاه پرینستون کار می کرد. در سال ۲۰۱۴ وی موفق به کسب مدال فیلدز که به عنوان یکی از معتبرترین جوایز ارائه شده به ریاضیدانان است شد. وی نخستین زن و نخستین ایرانی است که برنده این جایزه شد. رئیس جمهور ایران جناب آقای حسن روحانی ضمن تقدیر از میرزاخانی، دریافت مدال فیلدز را به وی تبریک گفت: کسب برترین جایزه ریاضیات در جهان را به شما تبریک می‌گویم. امروز ایرانیان می‌توانند به خود ببالند که اولین زن برنده جایزه "فیلدز" هموطن آنان است؛آری باید که شایستگان بر صدر نشینند و قدر ببینند.

دکتر میرزاخانی همچنین جایزه پژوهش کِلی (Clay Research Award) و همچنین جایزه بلومنتال برای ریاضیات را در یافت کرده اند او با دانشمند علوم کامپیوتر نظری ژان وندارک ازدواج کرد و ثمره این ازدواج یک دختر است.

منبع: payvand

ارسال نظر