اولین اهدای عضو فرد مبتلا به ایدز در دنیا

امید تازه ای برای گیرنده عضو اهدایی در افراد مبتلا به اچ آی وی مثبت به‌وجود آمده است.

اولین اهدای عضو فرد مبتلا به ایدز در دنیا

به گزارش کلیک، پزشکان در دانشگاه جانز هاپکینز اعلام کردند که با موفقیت توانسته اند اولین پیوند کبد و کلیه فرد دهنده HIV مثبت را به افراد دیگری که آنها نیز مبتلا به HIV هستند انجام دهند. این جراحی چند هفته پیش اتفاق افتاد.

بیماری که کلیه اهدایی را دریافت کرده است، حدود سی سال است که HIV دارد و از فشار خون بالا و مشکلات خود ایمنی رنج می برد و دیالیز می‌شود.این بیمار سال ها در لیست انتظار اهدای عضو قرار داشت.

کسی که کبد را دریافت کرده است، از هپاتیت C رنج می برد و بیش از ۲۵ سال است که با HIV زندگی می کند. هپاتیت C آسیب های قابل توجهی را به کبد بیمار وارد کرده بود، و این بیمار نیز سال های طولانی در لیست انتظار اهدا عضو قرار داشت.

در حال حاضر وضعیت هر دو بیمار خوب است. دریافت کننده کلیه هم اکنون در خانه است و پزشکان فردی که کبد دریافت کرده است را در چند روز آتی مرخص خواهند کرد.

تا سال ۲۰۱۳ افراد مبتلا به HIV شرایط لازم را برای اهدای عضو نداشتند. بیماران مبتلا به HIV اندام افرادی که آلوده به این ویروس نبودند را دریافت می کردند و پزشکان اعضای بدن افرادی که مبتلا به ویروس HIV بودند را نمی پذیرفتند. اما با تصویب قانون حقوق برابر اعضای بدن مبتلایان به HIV مثبت یا قانون HOPE، قانون قبلی ملغی شد که حدود ۳۰ سال قبل به تصویب رسیده بود و از اهدای اعضای بیماران HIV مثبت جلوگیری می‌کرد. پزشکان در دانشگاه جانز هاپکینز با موسسات برای ملغی کردن قانون موجود تلاش های زیادی کردند.

مطالعات اهدای عضو در آفریقای جنوبی نشان داده است که میزان موفقیت پیوند بین بیماران آلوده به HIV نزدیک به همان میزان موفقیت در افرادی است که به این ویروس آلوده نیستند. اما چند بررسی که در مجله پزشکی نیوانگلند انجام شد، نشان می دهد که در مورد پیوند کلیه میزان پس زدن عضو بین بیماران HIV مثبت سه برابر بالاتر بود. در حالی که معلوم نیست دقیقا چه چیزی باعث بروز این مشکل می شود، این مطالعه به این نتیجه رسیده است که پیوند کلیه بین بیمارنی مبتلا به اچ آی وی گزینه قابل دوام تری بوده است. حتی شاید پیوند اعضای افراد HIV مثبت به بیمارانی که به این بیماری آلوده نیستند نیز امکان پذیر شود.

در حال حاضر، تنها یک چهارم افراد منتظر در لیست اهدا عضو موفق به دریافت اندام پیوندی می شوند. افراد مبتلا به ویروس HIV که نیاز به پیوند دارند آسیب پذیرترند، زیرا به گفته دکتر داری سگو استادیار جراحی در دانشگاه پزشکی جانز هاپکینز که در این مورد کار کرده است آنها از همتایان خود که مبتلا به این ویروس نیستند زودتر جان خود را از دست می دهند.

در دو سالی که قانون HOPE به تصویب رسیده است، موسسه ملی بهداشت با کارشناسان برای توسعه معیارها کار کرده است و پزشکان حفاظتی تصمیم خواهند گرفت که چگونه این روش ها باید کار کنند، زیرا هنوز هم تحقیقات علمی محدودی وجود دارد.

در حال حاضر ۱۰۰۴۱۹ نفر در ایالات متحده در فهرست انتظار برای دریافت کلیه و ۱۴۷۵۳ نفر نیاز به پیوند کبد دارند.

منبع: CNN

ارسال نظر