اولین هواپیمای مافوق صوت ساخت بخش خصوصی

بیش از یک دهه پس از بازنشستگی کنکورد، عاقبت به هواپیمای مافوق صوت تجاری دست یافتیم.

اولین هواپیمای مافوق صوت ساخت بخش خصوصی

به گزارش کلیک، Boom Technology که یک شرکت هوا و فضا است به تازگی اطلاعات طراحی مهندسی برای هواپیمای مافوق صوت خود XB-1 را رونمایی کرده است که به عنوان هواپیمای یک سوم مقیاس برای ۴۵ الی ۵۵ مسافر قادر است به سرعت کروز ۲٫۲ ماخ یا ۱۴۵۰ مایل بر ساعت برسد.

طراحی XB-1 در نتیجه ۱۰۰۰ تست تونل باد برای بهبود کنترل پرواز و آویونیک است. بدنه اصلی در حال ساخت است و Boom امیدوار است اولین پرواز را در پایان سال ۲۰۱۷ انجام دهد هواپیمای مقیاس کامل نیز در سال ۲۰۲۳ آماده پرواز خواهد بود.

هواپیمای مافوق صوت

بلیک شول، مدیرعامل و موسس شرکت بوم در کنفرانس مطبوعاتی گفت "۶۰ سال پس از طلوع عصر جت، ما هنوز با سرعت دهه ۱۹۶۰ حرکت می کنیم. طراحان کنکورد فناوری مقرون به صرفه سفر مافوق صوت را نداشتند، اما حالا داریم. امروزه ما خرسندیم اولین هواپیما را سال آینده رونمایی می‌کنیم."

زمانی که XB-1 پرواز کند، اولین هواپیمای مافوق صوتی خواهد بود که به صورت مستقل و با بخش خصوصی طراحی و ساخته شده است. Boom توانسته در مدت کوتاهی قدم های بزرگی نسبت به تیم مهندسی کوچکش بردارد که متخصصین هوافضا و نیروی محرکه ناسا، اسپیس اکس، پرات و ویتنی، و لاکهید مارتین نیز در میان آنان هستند. علاوه بر این افراد، تیم بوم گروه ویرجین ریچارد برانسون را دارد که هم پشتیبانی کرده و هم حمایت مالی انجام می دهد.

supersonic2

برانسون می گوید "تصمیم گیری برای کار با شرکت بوم، بسیار آسان بود. ما خرسندیم که برای ده فروند اول با این شرکت همکاری می کنیم. ما می توانیم مهندسین و خدمات تولید ارائه کنیم آزمون های پرواز را به عنوان بخشی از جاه طلبی های خود پشتیبانی کنیم."

XB-1 توسط سه توربوفن J85-21 جنرال الکتریک قدرت می گیرد، همان موتوری که هواپیمای آزمایشی T-38 Talon در آموزش خلبانان جنگنده استفاده کرده بود. این طرح شباهت هایی به هواپیمای آموزشی دو نفره نظامی با ۶۸ فوت(۲۰ متر) طول خواهد داشت.

موتور توربوفن

بدنه XB-1 از مواد کامپوزیت سبک و مقاوم در برابر گرما ساخته خواهد شد که شرکت بوم در نظر دارد هواپیمای مقیاس کامل را نیز از همان جنس بسازد. طراحی بدنه هوایپما و بال دلتای آن به هواپیما این امکان را می‌دهد تا به سرعت نهایی برسد بدون اینکه به توربوفن پس سوز داشته باشد.

ارسال نظر