نگاهی به حال:زنان پیشرو علم و نوآوری(۲)

در مطلب قبل به معرفی چند دانشمند و مبتکر زن پرداختیم، در ادامه راجع به زنانی می نویسیم که در دنیای مدرن پیشرو علم و نوآوری هستند.

نگاهی به حال:زنان پیشرو علم و نوآوری(۲)

index

روزالیند السی فرانکلین

روزالیند السی فرانکلین (Rosalind Elsie Franklin) متولد ۱۹۲۰ در لندن، یک دانشمند انگلیسی بود. او فارغ التحصیل مدرسه دخترانه سنت پائول بود. فرانکلین بعدها تحصیلات خود را در رشته شیمی در دانشگاه کمبریج ادامه داد. در سال ۱۹۵۱ او کارش در کینگز کالج ادامه داد. جایی که در آن تا مرز تفرق اشعه ایکس در برخورد با ملکول‌های DNA پیش رفت. جیمز واتسون (James Watson) و فرانسیس کریک (Francis Crick) از یک نسخه قبل از چاپ تحقیقات فرانکلین استفاده کردند تا به چگونگی ساختار DNA برسند. آن دو مقاله معروف خود را در سال ۱۹۵۳، فقط با پانویس کوچکی در مورد اطلاعات بدست آمده توسط فرانکلین به چاپ رساندند. روزالیند، سال ۱۹۵۸ در سن ۳۸ سالگی بر اثر سرطان جان سپرد. چهار سال بعد کریک، واتسون و ویلکینز به دریافت جایزه نوبل نائل آمدند. بعدها تحقیقات مختلفی نقش بسزای وی را در کشف DNA و کنار گذاشته شدن ناحق نام او به اثبات رساند.

barre_sinoussi

فرانسواز باره سینوسی

فرانسواز باره سینوسی (Françoise Barré-Sinoussi)، متولد ۱۹۴۷ در پاریس، به خاطر کشف ویروس اچ‌آی‌وی شناخته و برنده جوایزی همچون جایزه نوبل فیزیولوژی و پزشکی شده است. باره سینوسی در اوایل دههٔ ۷۰ میلادی به انستیتو پاستور پیوست. وی در سال ۱۹۷۵ دکترای خود را دریافت کرد و در انستیتو ملی سلامت ایالات متحده قبل از بازگشت به پاستور دوره انترنی را گذراند. تحقیقات وی سریعاً به نوع خواصی از ویروس‌ها به نام رترو ویروس‌ها (retroviruses) معطوف شد. دانش او در این زمینه باعث شد که وی بتواند اچ‌آی‌وی را در سال ۱۹۸۳ کشف کند. این کشف نشان داد که برای کنترل در پخش این بیماری نیاز به آزمایش‌های تشخیصی سریع است. باره سینوسی آزمایشگاه خود را در سال ۱۹۸۸ در انستیتو پاستور راه‌اندازی کرد.
باره سینوسی بطور فعال به تعداد زیادی از جوامع تحقیقاتی و کمیته‌های حاضر در انستیتو پاستور کمک کرده است که این امر شامل دیگر سازمان‌های ایدز نظیر آژانس ملی تحقیقات ایدز در فرانسه می‌شود. وی در سطح بین‌المللی نیز بسیار مطرح است بطوری که به عنوان مشاور با سازمان جهانی ایدز (WHO) و سازمان ایدز ملل متحد (UNAIDS-HIV) همکاری می‌کند.

SALLY-RIDE_thumb

سالی کریستن راید

سالی کریستن راید (Sally Kristen Ride)، متولد ۱۹۵۱ در لس‌آنجلس فیزیک‌دان و نخستین فضانورد زن آمریکایی بود. او در سال ۱۹۷۸ به سازمان ناسا پیوست و نخستین سفر فضایی‌اش را در سال ۱۹۸۳ در سن ۳۲ سالگی با شاتل فضایی چلنجره انجام رساند. سالی راید هنگام انجام این ماموریت نه تنها نخستین زن فضانورد آمریکایی، بلکه جوان‌ترین فضانوردی آمریکایی نیز بود.
علاوه بر پژوهش‌های فیزیکی و فعالیتهای فضانوردی، او «شرکت علوم سالی راید» را نیز بنیان گذارد؛ تمرکز این شرکت در تولید محتوا، ابزار و برنامه‌های مورد نیاز برای آموزش علوم در مقاطع دبستان و راهنمایی، و تشویق دختران برای وارد شدن به رشته‌های علوم پایه بود.

Sheryl-Sandberg

شریل سندبرگ

شریل سندبرگ (Sheryl Sandberg)، متولد ۱۹۶۹ مدیر حوزه فناوری، فعال و نویسنده آمریکایی است. او مدیر ارشد عملیات فیس بوک است. سندبرگ در ژوئن ۲۰۱۲ برای عضویت در هیئت مدیره فیس بوک انتخاب شد تا نخستین زن در این مقام باشد. قبل از پیوستن اش به فیس بوک، نائب رئیس بخش عملیات و فروش برخط جهانی گوگل بود و در راه‌اندازی شاخه انسان دوستانه گوگل، بنیاد گوگل نیز نقش داشت. قبل از حضور در گوگل نیز، سندبرگ رئیس ستاد وزارت خزانه‌داری ایالات متحده آمریکا بود. در سال ۲۰۱۲ او در فهرست تایم ۱۰۰، فهرست سالانه ۱۰۰ نفر تأثیرگذار در سطح جهانی به انتخاب مجله تایم، قرار گرفت. با در نظر گرفتن سهامی که او در فیس بوک و شرکت‌های دیگر دارد، میزان ارزش اموال او در ژوئن ۲۰۱۵ بیش از ۱ میلیارد دلار گزارش شده است.

۳۲۰x486

الیزابت هولمز

الیزابت آن هولمز (Elizabeth Anne Holmes)، کارآفرین در صنعت بهداشت آمریکا و مؤسس و مدیر عامل شرکت Theranos است، شرکتی که در زمینه فناوری بهداشت و خدمات آزمایشگاهی پزشکی فعالیت می‌کند.
حرفه یاری‌گرایانه والدین هولمز باعث تشوق او به سمت علم شد. هولمز وقتی ۹ ساله بود در نامه‌ای به پدرش نوشت که قصد دارد در طول زندگی‌اش چیزهای جدیدی کشف کند، چیزهایی که به باور انسان‌ها نشدنی است. او ابتدا مجذوب رشته پزشکی بود اما دیدن خون حال او را بد می‌کرد. بنابر این تصمیم گرفت مسیر دیگری در علم را دنبال کند، پس در رشته مهندسی شیمی در دانشگاه استنفورد ثبت نام کرد.

از شروع سال ۲۰۱۴ (در سن سی سالگی)، هولمز ۱۸ اختراع ثبت شده در ایالات متحده و ۶۶ اختراع ثبت شده غیر آمریکایی داشته است. همچنین نام او تا کنون برای همکاری در بیش از ۱۰۰ ثبت اختراع ذکر شده است. هولمز جوانترین میلیاردر زن خود ساخته (نه از راه وراثت) در فهرست فوربس ۴۰۰ است، جایی که او جایگاه شماره ۱۱۱ را به خود اختصاص داده است. ارزش خالص دارایی او تا به امروز به حدود ۴٫۵ بیلیون دلار رسیده است

ارسال نظر