پیچ‌خوردگی سیم‌های هدفون علت ریاضی دارد

کشف تازه محققان نشان می‌دهد که گره خوردن و پیچ‌خوردگی سیم‌های هدفون نه به نحوه مرتب کردن آن‌ها ارتباطی دارد و نه به بی‌نظمی کاربران، بلکه همه ‌چیز از یک فرمول ریاضی پیروی می‌کند.

پیچ‌خوردگی سیم‌های هدفون علت ریاضی دارد

کاربرانی که طعم سیب گاز زده اپل را چشیده و با گوشی‌های آیفون سروکله زده‌اند، به احتمال زیاد از گره خوردن پیاپی سیم‌های هدفون اختصاصی اپل یا همان ایرپاد، دل پرخونی دارند. مشکل آزاردهنده‌ای که قرار است نسل جدید آیفون یعنی آیفون ۷ آن را برای همیشه از سر راه بردارد.

بر اساس حرف‌وحدیث‌هایی که از گوشه و کنار شنیده می‌شوند، آیفون ۷ دارای جک هدفون معمولی نخواهد بود و به جای آن همراه با ایربادهایی مجهز به فناوری ارتباطی بلوتوث و با برند ایرپاد روانه بازار خواهد شد.

اگر شایعات درست از آب دربیایند، دیگر تجربه ناخوشایند پیدا کردن ایربادها از داخل جیب‌ها یا کیف‌ها و باز کردن گره‌های کور و پیچ‌وتاب‌های کلافه کننده آن به تاریخ خواهد پیوست.

گاهی اوقات، باز کردن این گره‌ها آن‌قدر سخت و زجرآور است که خطر گشودن آن‌ها با دندان را هم به جان می‌خریم، مخصوصا گره‌های ریز و کوچکی که در نزدیکی گوشی هدفون‌ها و ایربادها تشکیل می‌شوند.

البته این مشکل، گریبان‌گیر تمامی ایربادها است اما در این میان، ایربادهای اپل به خاطر هماهنگی با رنگ محصولات و برند این کمپانی، گاو پیشانی سفید و انگشت نمای کاربران هستند.

نکته تعجب‌آور اما این است که حلقه کردن و بستن تروتمیز و با دقت ایرپادها هم دردی را دوا نکرده و مانع از پیچ خوردن آن‌ها نمی‌شود.

در این میان، دانشمندان کنجکاو و ماجراجو که همیشه به دنبال یافتن دلایلی منطقی برای توضیح پدیده‌های عادی و روزمره زندگی هستند، بیکار ننشسته و پژوهشی علمی را بر مبنای این موضوع پایه‌ریزی کردند. آن‌ها در پی مطالعات خود دریافتند که گره خوردن و به هم تافته شدن ایرباد تابعی از طول سیم آن و میزان پیچ‌خوردگی است که سیم‌ها به خاطر شرایط محیطی متحمل می‌شوند.

وقتی که پژوهشگران، این دو شاخص یعنی «طول سیم» و «میزان پیچ‌خوردگی» را به ترتیب به عنوان محورهای افقی و عمودی به روی یک نمودار بردند، مشخص شد که میزان پیچ‌خوردگی سیم‌ها از یک الگوی آماری پیروی می‌کند که در قالب یک منحنی قابل نمایش است.

این کار تحقیقاتی توسط دوریان رایمر و داگلاس اسمیت از دانشکده فیزیک‌ دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیه‌گو در یک مقاله پژوهشی به نام «پیچ‌خوردگی خود به خودی یک رشته به هم تافته» منتشر شده است. این دو پژوهشگر در مقاله خود ادعا کرده‌اند که یک سیم با طولی کمتر از ۴۶ سانتی‌متر، هنگامی که درون یک جعبه حامل یا قاب همراه جا داده می‌شود، هرگز به خودی خود دچار پیچ‌خوردگی و به هم تافتگی نخواهد شد.

اما اگر طول سیم، چیزی بین ۴۶ تا ۱۵۰ سانتی‌متر باشد، احتمال تشکیل گره به طور قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. با افزایش بیشتر طول سیم، شانس تشکیل گره به ۵۰ درصد هم می‌رسد.

مطابق یافته‌های پژوهشی این دو محقق، احتمال تشکیل گره، ارتباطی به نحوه قرار دادن سیم درون جعبه همراه آن نداشته و این کار صرفا مانع از پیچ‌خوردگی بیشتر سیم می‌شود. این دانشمندان پرتلاش برای راستی آزمایی نتایج مطالعات خود بیش از ۳۴۱۵ بار با سیم‌های مختلف، سروکله زده و آن‌ها را مورد آزمایش قرار داده‌اند.

نموداری را که در بالا به آن اشاره شد، می‌توانید اینجا ببینید:

qq

در اینجا بهتر است که برگردیم به سراغ اپل تا در پرونده ایربادها مچ مقصر اصلی را بگیریم. ایربادهای اپل دارای طولی به اندازه ۱۳۹ سانتی‌متر هستند و با توجه به نتایج مطالعات محققان، این اندازه درست در نقطه میانی نمودار و در بالای منحنی قرار می‌گیرد.

به عبارتی دیگر، اگر ایرباد خود را درون کیف‌تان قرار دهید، نسبت به حالت‌های دیگر، احتمال تشکیل گره یا پیچ‌خوردگی، حداقل برابر با ۵۰ درصد است.

اما چرا حداقل؟ به این دلیل که شکل ایربادها مشابه حرف لاتین Y است و بنابراین در این حالت، بسامد پیچ‌خوردگی بیشتر می‌شود.

در نهایت، شکل زیر گویای همه ماجرا است و می‌توانید فرآیند پیچ‌خوردگی و ایجاد گره در سیم‌های ایرباد را مرحله به مرحله مشاهده کنید. مطابق این شکل، یک سر انتهایی از سیم با دو بار عبور از بخش‌های دیگر سیم، موجب شروع فرآیند گره خوردن خود به خودی در حلقه می‌شود.

HeadphoneStringBody2

سکانس پایانی داستان شاید از همه بخش‌های دیگر، اعجاب‌انگیزتر باشد. مطابق یافته‌های پژوهشی دانشمندان، ایرفون‌های شما به طور کاملا خود به خودی به هم گره می‌خورند و ایجاد گره‌ها تنها به طول سیم و میزان پیچ‌خوردگی جعبه یا قاب حامل ایرفون بستگی دارد.

بنابراین اگر فکر می‌کنید گره‌های ایرباد شما از شلختگی و بی‌نظمی‌تان آب می‌خورند، سخت در اشتباهید. تشکیل این گره‌های کلافه کننده، تنها ناشی از یک پدیده فیزیکی است و نه چیز دیگری. پس هنگام کلنجار رفتن برای باز کردن این گره‌ها خودتان را سرزنش نکنید.

ارسال نظر