مهم ترین اختراعات حوزه فناوری در قرن بیست و یک

در قرن بیست یکم و با پیشرفت فناوری، همه روزه شاهد اختراعات جدیدی هستیم. اما برخی از این اختراعات بسیار مهم هستند و زندگی انسان ها را تحت تاثیر قرار داده اند. در قسمت زیر ۱۸ مورد از مهم ترین این اختراعات را آورده ایم که در قرن بیست و یکم بیش ترین اثرگذاری را داشته اند.

مهم ترین اختراعات حوزه فناوری در قرن بیست و یک

Bluetooth 2000

Bluetooth-logo_3553860k-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwfSVWeZ_vEN7c6bHu2jJnT8

تکنولوژیِ بلوتوث در سال ۱۹۹۹ رونمایی شد و تولید کنندگان از سال ۲۰۰۰ از این تکنولوژیِ در گوشی ها و کامپیوتر ها استفاده کردند. امروزه این تکنولوژِی در بسیاری از گجت ها وجود دارد و بخشی از زندگی انسان ها شده است.

Ipod 2001

ipod-classic_3033347k-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwfSVWeZ_vEN7c6bHu2jJnT8

دستگاه mp3 پلیر قابل حمل که برای مدت ها از آن استفاده می شد و شرکت اپل در سال ۲۰۰۱ ipod را روانه ی بازار کرد و این دستگاه به همراه نرم افزار های iTunes از تکنولوژیِ هایی بودند که سبک گوش دادن به موسیقی را تغییر دادند. حافظه ی داخلی آن زیاد است و نیازی به حمل کردن سی دی و کاست ندارد و به همین دلیل است که حمل کردن آن راحت است.

AbioCor Artificial Heart 2001

AbioCor_White_3553861k-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwfSVWeZ_vEN7c6bHu2jJnT8

قلب مصنوعی AbioCor اولین بار در سال ۲۰۰۱ برای عمل قلب یک انسان مورد استفاده قرار گرفت. برخلاف تکنولوژیِ های مشابه، این نوع قلب خودش شارژ می شود و برق خود را تولید می کند و نیازی به شارژ بیرونی و سیم ندارد که به این صورت خطر عفونت هم کاهش می یابد. البته به ندرت در عمل های قلب از این تکنولوژِی استفاده می شود.

Mozila firefox 2002

fox_1796818a-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwZwVSIA7rSIkPn18jgFKEo0

فایرفاکس اولین مرور گر وب بود که بالا تر از اینترنت اکسپلورر قرار گرفت و به کار خود ادامه داد. قبل از فایرفاکس مرور گرnetscape navigator به رقابت با internet explorer پرداخت، اما خیلی سریع محو شد.

Skype 2003

Skype_2398404a-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwZwVSIA7rSIkPn18jgFKEo0

اسکایپ نحوه ی ارتباط برقرا کردن افراد از جاهای دور دست را کاملا تغییر داد. تماس گرفتن با دوست و آشنایان در خارج از کشور به شدت گران و پر هزینه بود، اما اسکایپ امکان تماس صوتی و تصویری رایگان از طریق وای فای را فراهم کرد. در ابتدا اسکایپ فقط برای کامپیوتر های شخصی موجود بود، اما پس از مدتی برای گوشی های همراه هم قابل استفاده شد و امروزه خیلی از افراد از آن برای صحبت کردن با دوستان خود در خارج از کشور استفاده می کنند.

Facebook 2001

Facebook_2336015k-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwfSVWeZ_vEN7c6bHu2jJnT8

فیسبوک اولین شبکه اجتماعی نیست و پس از موفقیت سایت هایی همچون MySpace و Bebo به وجود آمد و به خاطر راحتی کار با آن به سرعت پیشرفت کردم و در میان کاربران اینترنتی بسیار محبوب شد و در حال حاضر بیش از یک و نیم میلیارد کاربر از سراسر جهان با نژاد،ملیت و سن های مختلف دارد.

YouTube 2005

youtube620_2466336a-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwZwVSIA7rSIkPn18jgFKEo0

یوتیوب توسط سه تن از کارمندان سابق PayPal در سال ۲۰۰۵ ساخته شد و پس از مدتی به محبوب ترین وب سایت اشتراک گذاری ویدئو تبدیل شد. اصلی ترین دلیل دست یابی این وب سایت به همچین شهرت و محبوبیتی این است که هر کسی در هر نقطه ای از جهان می تواند به صورت رایگان ویدئو های خود را به اشتراک بگذارد.

Nintendo Wii 2006

Wii_1881131a-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwZwVSIA7rSIkPn18jgFKEo0

در میان درگیری های رقابتی بین دو کنسول پلی استیشن و ایکس باکس ار اوایل دهه ۲۰۰۰، Nintendo ظهور کرد و کنسول بازی خود را معرفی کرد که در آن گیمر ها می توانند به صورت فیزیکی بازی ها را انجام دهند. کنترلر Wii می تواند حرکت ها را در سه بعد تشخیص دهد و می توان ار آن به عنوان دستگاهی برای ورزش و تناسب اندام هم استفاده شود چون به هنگام بازی کردن باید بدن گیمر تحرک داشته باشد و حرکت کند.

Apple iphone 2007

iphone8_1419312k-large_trans++DGzgDyQhQusxl972-IFqFUekwCjW5Eb0nTSSPIws2vY

گوشی های ایفون اولین گوشی های هوشمند هستند که به صورت انبوه در بازار حضور پیدا کرد. بر خلاف گوشی های دیگر که به وسیله قلم با آن ها کار می کردند، این نوع گوشی ها از طریق انگشت و با لمس کردن کار می کرد. اپل کل این صنعت را تصاحب کرده و سالانه ۹۰۰ میلیون از دستگاه های خودش را می فروشد.

Bbc iPlayer 2007

iplayer_1921460a-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwZwVSIA7rSIkPn18jgFKEo0

سریال های نمایشی شبکه bbc که از طریق اینترنت هم قابل مشاهده هستند، زمانی ظهور کردند که مردم از دیدن فیلم های بلند و طولانی خسته شده بودند. این شبکه این امکان را فراهم کرده بود که کاربران هر زمان که وقت آزاد داشتند سریال های مورد علاقه خود را تماشا کنند.

Amazon Kindle 2007

kindle_1839182a-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwZwVSIA7rSIkPn18jgFKEo0

شاید kindle اولین کتابخوان الکترونیکی نباشد، اما زمانی که در سال ۲۰۰۷ ایجاد شد، تمام این صنعت را از آن خود کرد و سایر محصولات مشابه را کنار زد. آمازون در حال حاضر ۸۰ درصد کتاب های الکترونیکی موجود در بازار بریتانیا را دارد و شرکت سونی هم از ادامه ی رقابت با آن منصرف شده است.

Google android 2008

android-wallpaper5_1827907a-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwZwVSIA7rSIkPn18jgFKEo0

در پاسخ به شرکت اپل و گوشی های ایفون، گوگل در سال ۲۰۰۷ تصمیم به ساختن اندروید گرفت، سایر تولید کنندگان گوشی خواستند که کاری انجام دهند تا از این رقابت عقب نمانند، اما آن ها به سیستم عاملی نیاز داشتند که بتواند با ios و android رقابت کند. اندروید درواقع سیستم عاملی برای دوربین های عکاسی و فیلم برداری بود و در سال ۲۰۰۵ توسط گوگل خریداری شد و در سال ۲۰۰۸ به عنوان سیستم عامل موبایل وارد بازار شد و در حال حاضر به عنوان سیستم عامل اصلی گوشی های sony، LG، و HTC است که نزدیک به ۸۰ درصد بازار را تصاحب کرده است.

Spotify 2008

Spotifyuse_1831645a-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwZwVSIA7rSIkPn18jgFKEo0

سرویس پخش کننده ی ارزان موسیقی است که در حال حاضر بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر دارد که در آن کاربران می توانند به دو صورت رایگان و با پرداخت درون برنامه موسیقی های مورد علاقه خود را گوش دهند.

۴G 2008

Age-of-mobile_2539099k-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwfSVWeZ_vEN7c6bHu2jJnT8

در سال ۲۰۰۸، اتحادیه ارتباطات بین المللی (ITU) یک سری امکانات را برای نسل سوم اینترنت معرفی کرد. نسل چهارم اینترنت تلفن های همراه دارای سرعت بیش تری نسبت به نسل سوم آن یعنی ۳G است و تکنولوژِی IP را ساپورت می کند و دارای سرویس های گیمینگ ، تلویزیون HD و ویدیئو کنفرانس است. سرویس های ۴G اکنون در بیش از ۹۳ درصد بریتانیا در دسترس است و مردم از ابن سیستم استفاده می کنند.

Apple ipad 2010

Apple_1822539a-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwZwVSIA7rSIkPn18jgFKEo0

شرکت اپل دوباره دست به کار شد و در سال ۲۰۱۰ تبلت های خود را روانه بازار کرد. این ipad ها اولین دستگاه از این سبک بودند و شرکت اپل بنیان گذار همچین صنعتی شد و در آن زمان به عنوان تنها و محبوب ترین تبلت انتخاب شد. اما امسال اندروید هم دست به کار شد و تبلت های خود را به بازار فرستاد و از نظر تعداد کاربر از اپل پیشی گرفت. تبلت جدید اپل به قدری پیشرفته خواد بود که جایگزین کامپیوتر های شخصی خواد شد.

Nissan Leaf 2010

leaf2_1456882a-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwZwVSIA7rSIkPn18jgFKEo0

ماشین ها ی الکتریکی هنوز هم خیلی جدید هستند و در حال حاضر ۳۰ کارخانه این نوع ماشین ها را به صورت انبوه تولید می کنند . این نوع ماشین ها سالم و تمیز هستند و در آینده ی نزدیک از آن ها بیش تر استفاده خواد شد. در حال حاضر پر فروش ترین ماشین الکتریکی دنیا Nissan Leaf است که بیش از ۲۰۰۰۰۰ دستگاه در ۳۵ کشور جهان فروخته است

IBM Watson Winning Jeopardy 2011

watson-jeopardy-62_1828506a-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwZwVSIA7rSIkPn18jgFKEo0

IBM Watson یک سیستم کامپیوتری با هوش مصنوعی است که قادر است به سوال های پرسیده شده، جواب بدهد. در سال ۲۰۱۱ در نمایش Quiz Jeopardy در آمریکاش شرکت کرد و دو تا از رقیبان اصلی خود را شکست داد و قهرمان آن مسابقات شد. این یک نقطه عطف در صنعت هوش های مصنوعی است و زمینه را برای پیشرفت های آینده فراهم کرده است.

Google driverless car 2012

Google-Self-Drivin_2923733k-large_trans++qVzuuqpFlyLIwiB6NTmJwfSVWeZ_vEN7c6bHu2jJnT8

گوگل در سال ۲۰۱۲ خودرو ها ی بدون سرنشین خود را معرفی و آن را در شهر کالیفورنیا آزمایش کرد و گفت که تا سال ۲۰۱۷ جایگزین ماشین های معمولی خواد شد. حداکثر سرعت این خودرو ۲۵ مایل بر ساعت است و طوری طراحی شده است که همیشه در حال حرکت باشد.

ارسال نظر