تماشاکنید؛ تاثیرگذارترین عکس تلسکوپ فضایی هابل

تلسکوپ فضایی هابل با گذراندن ۲۶ سال در فضا هزاران عکس شگفت انگیز و پر هیبت گرفته است. اما تاثیرگذارترین آن کدام است؟

تماشاکنید؛ تاثیرگذارترین عکس تلسکوپ فضایی هابل

به گزارش کلیک، اغلب ما با تصاویر رنگی آن که سحابی های دور دست و کهکشان های عجیب را نشان می دهد، آشنا هستیم. اما یکی از مهم ترین تصاویر نجوم توسط تلسکوپ هابل و در سال ۱۹۹۵ گرفته شده است و بسیاری از افراد حتی به آن نگاه نمی کنند.

عکس سال ۱۹۹۵ هابل اصلا رنگی و پر زرق و برق نیست اما همان‌طور که در ویدئوی بالا می بینید یک تصویر از تاریخ کل جهان و اولین عکس از نوع خود است.

بله، گذشته از چند ستاره چشمک زن، هر نقطه ای که در تصویر زیر می بینید، ستاره نیست، بلکه هرکدام یک کهکشان است:

عکس اعماق فضای هابل

برخی کهکشان های کوچک‌تر در تصویر، ۱۲ میلیارد سال عمر دارند که این یعنی نوری که درتصویر دیده می شود مربوط به تنها چند میلیارد سال پس از بیگ بنگ است.

اما اعجاب انگیز ترین نکته در مورد این تصویر، چگونگی گرفتن آن است. قبل از آن، تلسکوپ فضایی هابل تنها برای تحقیقات خاص در مورد اشیا در فضا، مانند یک ستاره نامعمول یا کهکشان استفاده می شد. در عوض، رابرت ویلیامز ستاره شناسی که بین سال های ۱۹۹۳ و ۱۹۹۸ مسئول هابل بود، تصمیم گرفت از تلسکوپ برای کاری متفاوت، در واقع نگاه کردن به چیزی غیر خاص استفاده کند.

آن ها هیچ ایده نداشتند که به چه چیزی نگاه کرده اند، اما امیدوار بودند با خیره شدن به یک نقطه تاریک از فضا، امواج نور از دور دست ترین بخش های فضا به آن‌ها برسد.

این کار ریسک بزرگی بود و در آن زمان ناسا واقعا نمی توانست پول را هدر دهد، دانشمندان مسئول به تازگی با ارسال هابل به فضا با یک آیینه معیوب خرج روی دست ناسا گذاشته بودند و به مدت سه سال تصاویر تار دریافت می کردند. در نتیجه آژانس فضایی آمریکا برای ماه ها دست مایه خنده دولت و رسانه ها بود.

ویلیامز با نادیده گرفتن نظرات منفی تصمیم گرفت "عکس هیچ چیز" را بگیرد و آن کار را کرد. عکس " Deep Field" هابل اولین عکسی بود که از اعماق جهان گرفته شده بود و یک تکنیک جدید نیز به نجوم معرفی کرد. شاید مهم ترین آن تغییر روش اشتراک داده ها بین دانشمندان بود.

چیزی که مسلم است این است که ما بسیار به هابل و محققین آن مدیونیم. مطمئنا وقتی این تلسکوپ بازنشسته شود، دلمان برای آن تنگ خواهد شد.

ارسال نظر