قدرتمند ترین رادیو تلسکوپ دنیا شروع به کار کرد

تلسکوپ های ۱۸۸ میلیون دلاری آرایه کیلومتر مربعی استرالیا (ASKAP) وابسته به سازمان تحقیقات صنعتی و علمی مشترک المنافع (CSIRO) شروع به پردازش میزان زیادی داده با نرخ ۵٫۲ ترابایت در ثانیه کرده است.

قدرتمند ترین رادیو تلسکوپ دنیا شروع به کار کرد

به گزارش کلیک ، طبق اظهارات دولت استرالیا، ASKAP واقع در جرالدتون استرالیای غربی، یکی از قدرتمندترین رادیوتلسکوپ‌های دنیا بوده و به دانشمندان در کشف تشکیل اولین سیاه چاله و ستاره و همین‌طور چند سوال اساسی علمی دیگر همچون تشکیل میدان مغناطیسی عظیم در فضا کمک خواهد کرد.

ASKAP متشکل از ۳۶ آنتن بشقابی یکسان ۱۲ متری است که ۱۲ تای آن در حال حاضر استفاده می شوند. ۳۰ آنتن دوربین های تخصصی داخلی دارند که با عنوان فناوری خوراک آرایه مرحله ای شناخته می شوند و توسط CSIRO برای مشاهده بخش بزرگی از آسمان در یک زمان طراحی شده اند. ۶ آتن باقی مانده پیش از پایان سال با خوراک آرایه مرحله ای تنظیم خواهند شد.

داده های تلسکوپ در محل، پردازش شده و به مرکز ابر پردازش Pawsey در پرت ارسال خواهند شد. سپس این داده ها توسط نرم افزار ساخته شده توسط CSIRO روی ابرکامپیوتر کهکشان پردازش شده و با سرعت ۹۵۶ گیگابایت بر ثانیه برای هر مشاهده‌ی ۱۲ ساعته وی دیسک ثبت خواهد شد.

در نیمه دوم ۲۰۱۷، بیش از ۳۵۰ ستاره شناس از بیش از ۱۲۰ نهاد از ASKAP بر روی ده پروژه تحقیق علمی استفاده خواهند کرد و داده های ASKAP تحقیقات انجام شده را با تلسکوپ نوری استرالیا تکمیل خواهد کرد.

ASKAP پیشرو آرایه کیلومتر مربع جهانی است (SKA) که بزرگ‌ترین رادیو تلسکوپ خواهد بود. این آرایه به عنوان بزرگ‌ترین پروژه علمی دنیا ثبت شده است، که شامل ۲۰ کشور و پوشش بیش از ۱ میلیون متر مربع منطقه گردآوری داده می شود.

SKA که برنامه ریزی شده است تا در سال ۲۰۱۸ ساخته شود، یک پروژه بین المللی است که مشتمل بر هزار آنتن در سراسر جهان خواهد بود و هسته های مرکزی عملیات آن در آفریقای جنوبی و استرالیای غربی خواهد بود. کامپیوتر مرکزی آن به تنهایی قدرت پردازش حدود ۱۰۰ میلیون کامپیوتر خانگی را دارد.

این آرایه حساسیتی بیش از ۵۰،۰۰۰ برابر هر دستگاه رادیوی فعلی داشته و می‌تواند هر سیگنال رادیویی ضعیفی را که از منابع کیهانی ساطع می شوند و در فواصل میلیاردها سال نوری از زمین قرار دارند را حس کند. از جمله این سیگنال ها، مواردی هستند که مدت کوتاهی پس از بیگ بنگ ساطع شده و مربوط به ۱۳ میلیارد سال پیش می شوند.

در ماه آگوست، نمونه اولیه نرم افزار SKA با موفقیت بر روی ابرکامپیوتر Tianhe-2 در مرکز ملی ابر پردازش گوانگژو چین آزمایش شد.

ارسال نظر