کمیاب ترین مواد معدنی زمین؛ کلیدی برای درک منشا حیات

دانشمندان بر این باورند که کمیاب ترین مواد معدنی زمین ممکن است کلیدی برای درک منشا حیات ارائه دهند.

کمیاب ترین مواد معدنی زمین؛ کلیدی برای درک منشا حیات

به گزارش کلیک، فهرست جدید کمیاب ترین مواد معدنی زمین شامل برخی از مقادیر کوچک است که در کل کوچکتر از یک حبه قند می باشند. از 2550 مواد معدنی موجود، بسیاری از آنها حاوی اطلاعات اساسی در مورد شکل گیری زمین هستند.

دکتر رابرت هازن گفت: لابد شما می گویید آنها بسیار ناچیز به نظر می رسند و چرا به مطالعه آنها می پردازیم، اما آنها کلیدی برای تنوع محیط های نزدیک به سطح زمین می باشند. این مواد معدنی نادر هستند که نشان می دهند چرا زمین از ماه، مریخ، عطارد متفاوت است؛ در آنها این مواد معدنی معمول هستند اما این کمیاب بودن مواد معدنی زمین را ویژه کرده است.

دکتر هازن و استاد جسی آزوبل از دانشگاه راکفلر گفتند که مواد معدنی کمیاب نه تنها می تواند به زمین شناسان برای درک تاریخچه زمین کنند، بلکه ممکن است کلیدی برای یافتن منشا حیات فراهم کند.

دانشمندان در مقاله ای در مجله آمریکایی معدن نوشتند: یکی دیگر از کمک های احتمالی مواد معدنی کمیاب، مربوط به منشا حیات است، گرچه هنوز از لحاظ نظری بیان شده است.

در حالی که اکثر طرح های منشا حیات با مواد معدنی رایج مانند فلدسپات و یا خاک رس ترکیب شده اند، تعدادی از مواد معدنی غیر معمول مانند سولفور، برتس، و مولیبدیتها نیز استناد شده است.

اگرچه، مواد معدنی کمیاب دسته بندی های سنتی را زیر سؤال می برند. این مقاله سیستمی را برای طبقه بندی مواد معدنی کمیاب معین می کند که به عنوان ماده معدنی تنها در پنج مکان یا کمتر در سراسر جهان یافت شده اند.

  • پنج نوع از نادرترین مواد معدنی

نادرترین: ichnusa از مولیبدن و توریم رادیواکتیو تشکیل شده است که تنها یک بار در سال 2013 در ساردینیای ایتالیا یافت شده است.

کمیاب ترین گوهر : در سال 2005 کتاب رکوردهای جهانی گینس از painite به عنوان کمیاب ترین مواد معدنی سنگ جواهر در جهان، با کمتر از 25 نمونه شناخته شده نام برد. از آن زمان، چند هزار کریستال و تکه در میانمار نزدیک محلی که برای اولین بار کشف شده بود پیدا شد.

عالی ترین مواد معدنی نادر : Fingerite تمام چهار دسته از کمیابی را نشان می دهند. این ماده در نزدیکی قله آتشفشان Izalco در السالوادور یافت شد که در شرایط بسیار محدود (دسته 1) از عناصر نادر (دسته 2) تشکیل شده است. این ماده محلول در آب است، بنابراین با باران از بین می رود (دسته 3) و در به ندرت در مکانی جمع آوری می شود. (دسته 4).

Bridgmanite : کاملا نشان می دهد که چگونه ماده معدنی فقط به این دلیل که نمی دانیم در کجا رایج است می تواند بسیار نادر باشد. این ماده تحت فشارهای زیاد ایجاد می شود و تنها با برخورد شهاب سنگ می تواند بر روی سطح زمین ایجاد شود (در داخل قطعه شهاب سنگ پیدا شده بود)، دانشمندان بر این باورند Bridgmanite در 70 درصد از بخش پایین تر زمین یعنی حدود 2700 متر زیر سطح ایجاد می شود.

Hazenite : در دریاچه مونو در کالیفرنیا شناخته شده است. این ماده زمانی که میکروب ها بیش از حد فسفر دفع کنند تشکیل می شود که این امر هنگامی که سطح آب پایین می آید اتفاق می افتد. آنها اساسا مدفوع میکروبی هستند.

الماس، یاقوت، زمرد، و دیگر سنگهای قیمتی در مکان های متعدد یافت می شوند و در سطح تجاری به فروش می رسند در نتیجه به آم معنا که در این مقاله بکار برده شده است نادر نیستند.

استفاده از کلمه "نادر" در زمینه "عناصر خاکی کمیاب" یا "فلزات نادر" گمراه کننده است زیرا هزاران تن از این اجناس سالانه تولید می شود. از سوی دیگر، کمیاب بودن واقعی متعلق به ichnusa است، ترکیب مولیبدن و توریم رادیواکتیو، که چند سال پیش تنها در یک نمونه در ساردینیا پیدا شد.

اگر شما می خواهید به نامزد خود حلقه واقعا کمیاب بدهید، الماس را فراموش کنید؛ Sardinian ichnusaite را به او هدیه دهید! اگرچه 5090 مواد معدنی به طور رسمی شناخته شده اند، اما کمتر از 100 تا از آنها در پوسته زمین تشکیل می شوند.

بیش از دو سوم از گونه های مواد معدنی شناخته شده از جمله مواد معدنی کمیاب به تغییرات بیولوژیکی ایجاد شده در نزدیکی سطح زمین نسبت داده شده اند. در دیدگاه قدیمی اگر چیزی زنده نباشد رشد نمی کند و از زمین می آید، اما برخی از این مواد معدنی کمیاب رشد می کنند و به طور کامل از زمین نمی آیند.

منبع: abc

ارسال نظر