دستگاه جدید برای تشخیص سریع و مطمئن سرطان

روش جدید جداسازی سلول های سرطانی که در خون جریان دارند می تواند به زودی راه را برای تشخیص و درمان سرطان هموار کند.

دستگاه جدید برای تشخیص سریع و مطمئن سرطان

به گزارش کلیک، این فرایند بسیار ساده شامل دستگاه خاصی است که قادر است سلول های سرطانی و سلول های سالم موجود در نمونه خون گرفته شده از بیمار را از طریق قیف های ریز بر اساس تفاوت در اندازه و نرمی به جریان های جداگانه هدایت کند.

هونگ شن کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک و محقق اصلی UBC اعلام کرد: سلول های تومور که به منظور گسترش سرطان به سایر بافت ها از تمور جدا شده اند و به جریان خون در آمده اند برای ارزیابی بیماری برای انتخاب مناسب ترین درمان بسیار مفید هستند. این سلول ها برای سرطان پروستات، که در آن محل متاستاز معمولا در استخوان است و بافت برداری از آنها دشوار یا ناممکن است حائز اهمیت است.

تمرکز پژوهش هونگ شن بر روی میکروفلوئیدها است: جریان مایعات از طریق کانال های کوچکتر از تار موی انسان. این دستگاه میکروفلوئیدی که توسط تیم او طراحی شده است سلول ها را بر اساس ساختار درونی متمایز آنها ظبط می کند (تجزیه تحلیل مکانیکی به جای تجزیه و تحلیل شیمیایی خون مورد استفاده در روش های معمول تشخیص پزشکی.)

این دستگاه برای اولین بار با استفاده از نمونه خون های آلوده به سلول های سرطانی مورد آزمایش قرار گرفت. پس از آن برای تجزیه و تحلیل نمونه خون های ۲۰ بیمار با سرطان پروستات مقاوم در برابر اختگی متاستاتیک، فرم پیشرفته سرطان، و چهار فرد سالم مورد استفاده قرار گرفت.

دکتر کیم ان.چی، مدیر تحقیقات بالینی در B.C. Cancer Agency و استاد پزشکی در UBC اشاره کرد: در آزمایش اول، دستگاه قادر به ضبط بیش از ۹۰ درصد از سلول ها بود. نکته مهم این است که این دستگاه توانسته در نمونه های بیمار حدود ۲۵ برابر تعداد سلول های سرطانی را ظبط کند و مثبت کاذب کمتری را در مقایسه با سیستم CellSearch معمولی تولید کند، که نمونه های خونی را نیز تجزیه و تحلیل می کند.

این تیم در حال حاضر بر روی توالی ژنوم سلول های گردشی تومور بیماران در مرکز پروستات ونکوور مشغول به کار است. این امر به محققان اجازه می دهد جهش های مسئول متاستاز را تعیین کنند به طوری که پزشکان بتوانند مناسب ترین درمان را انتخاب کنند.

منبع: phys

ارسال نظر