افشای نسل بعدی تراشه های تگرا شرکت NVIDIA

در حالی که NVIDIA درباره جزئیات تراشه استفاده شده در کامپیوتر Drive PX 2 سکوت کرده ، محرز است که یک تراشه جدید Tegra در آن استفاده شده است.

افشای نسل بعدی تراشه های تگرا شرکت NVIDIA

به گزارش کلیک، تراشه ها و پردازنده های گرافیکی کامپیوتر DRIVE PX2 بر اساس لیوتراگرفی 16 نانومتری FinFET ساخته شده است که برای اولین بار است NVIDIA از آن استفاده می کند. تفاوت واضح دیگر پیکره بندی پردازنده CPU است. در حالی که تراشه تگرا X1 از چهار پردازنده Cortex A57 و چهار پردازنده Cortex A53 استفاده می کرد، در تراشه جدید (تگرا P1) از 4پردازنده Cortex A57 و دو پردازنده Denver استفاده شده است.

در حال حاضر مشخص نیست که پردازنده دنور(Denver) با همان معماری که در تراشه K1 مشاهده کردیم در مدل جدید نیز تکرار می شود یا خیر. احتمالا میکرو معماری پردازند آن از نوع ARM و مبتنی بر سیستم بهینه‌سازی کد دینامیکی خواهد بود.

شرکت NVIDIA هنوز به طور رسمی این تراشه جدید را معرفی نکرده و نامی برایش تعیین نکرده ولی بر اساس جزئیات این تراشه میتوان پیشبینی کرد که نام آن Parker باشد. همچنین پیش از این خبر هایی به بیرون درز پیدا کرده بود که Parker اولین تراشه با لیوتراگرفی 16 نانومتری NVIDIA خواهد بود که شامل دو پردازنده دنور است، چیزی که دقیقا مشابه تراشه جدید این شرکت است.

2013_Tegra_Roadmap_575px

البته قبلا گفته شده بود که Parker از پردازنده گرافیکی Maxwell اسفاده می کند در حالی که NVIDIA تایید کرده است که تراشه جدید بر پایه Pascal خواهد بود.با تاخییر در معرفی Parker احتمالا شاهد به روز رسانی هایی درPascal خواهیم بود که گمانه زنی درمورد اطلاعات این پردازنده گرافیکی را مشکل می کند.

اما خبر جالب تر در مورد پردازنده CPU این تراشه است. با توجه به این که دنور یک CPU سفارشی است،NVIDIA یک سیستم برای بهم متصل کردن دنور و Cortex پیشبینی کرده است. سوال موجود این است که خوشه‌بندی هسته‌های پردازشگر قدرتمند Denver در کنار هسته‌های قدرتمند Cortex A57 به چه صورت انجام خواهد شد؟ آیا این انویدیا برای هر یک از این هسته‌ها خوشه‌ای جداگانه را تعریف کرده و یا از تکنیک خوشه‌بندی منحصر به فرد دیگری استفاده می‌کند!

Caspture

با توجه به صحبت های مطرح شده در کنفرانس NVIDIA انها بر این باورند که استفاده از پردازنده دنور باعث افزایش کارایی و عملکرد تراشه می شود. اگرچه قبلا مشاهده کردیم که دنور مشکلات زیادی در پردازش داشت و همچنین زمان پردازش اطلاعات توسط آن بسیار طولانی بود.در نتیجه اگرNVIDIA بخواهد از دنور به عنوان پردازنده سریع تر استفاده کند نگرانی هایی ایجاد خواهد شد. این شرکت بیش از یک سال فرصت داشته تا عملکرد دنور را بهبود بخشد و سرعت آنرا افزایش دهد.در غیر این صورت شاهد خواهیم بود که بیشتر عملیات پردازشی به وسیله Cortex A57 انجام خواهد شد و دنور نقشی فرعی خواهد داشت.

ارسال نظر