قدیمی ترین رایانه جهان دو هزار سال قدمت دارد

باستان شناسان نوشته های روی دستگاه Antikythera Mechanism را خواندند که در سال ۱۹۰۰ از یک کشتی غرق شده کشف شده بود و مربوط به دو هزار سال پیش بوده است و در آن زمان از آن برای انجام محاسبات اختر شناسی و حرکت خورشید و مطالعه ی سایر سیاره ها استفاده می کردند.

قدیمی ترین رایانه جهان دو هزار سال قدمت دارد

به گزارش کلیک، دانشمندان سنگ نوشته ی پیچیده ای را در مورد Antikythera Mechanism که یک رایانه آنالوگ باستانی است بررسی کردند. این دستگاه به منظور انجام محاسبات اخترشناسی و حرکت سیاره ها طراحی شده است و به عنوان قدیمی ترین نمونه دستگاهی است که در آن چرخ دنده به کار رفته است. Antikythera Mechanism یک چیز شگفت انگیز علمی و باستانی است چون هیچ چیز شبیه به این تا به حال کشف نشده است. برخی منابع از دستگاه های چرخ دنده دار نام برده اند، اما این دستگاه تنها دستگاهی است که از عهد عتیق به جای مانده است.

این دستگاه پس از حدود دو میلیون سال و در ماه اکتبر سال ۱۹۰۰ در نزدیکی یونان و زیر جزیره ی آنتیکیترا در یک کشتی غرق شده کشف شد. این دستگاه صدمه های زیادی دیده و چرخ دنده هایش شکسته شده اند و قسمت هایی از آن گم شده است.

در سال ۱۹۰۰ باستان شناسان چرخ دنده ها و سنگ نبشته را دیدند و حدس زدند که این دستگاه یک نوع تقویم ماشینی و یا چیزی شبیه به آن است. اما در سال های اخیر و به وسیله ی پرتوی ایکس آن را اسکن کردند و توانستند داخل آن را ببینند و توانستند تشخیص دهند که این دستگاه یک ابزار جهت یابی هم بوده است.

اکنون محققان با پیشرفته ترین دستگاه ها و تکنولوژِی ها همچون CT scan و HP inc سطح بیرونی و داخل آن را به طور کامل بررسی کرده اند و به درک جامعی از این دستگاه رسیده اند.

مقاله ی Almagest گزارشی را در باره ی این موضوع منتشر کرده است و تمام این بررسی ها را منتشر کرده است. در میان یافته های محققان تفسیری از متن نوشته شده بر روی این دستگاه هم وجود دارد که به نظر می رسد توصیف و دستور العملی در باره ی تنظیم میزان درجه ی صفحه، اشاره گر ها و سایر ویژگی های دستگاه است.

یکی از متون جالبی که بر روی آن نوشته بود در باره ی حرکت و جای گیری خورشید و سایر سیاره ها است که به صورت شکل ها و دایره هایی بر روی آن کشیده شده است.

سایر یافته ها به شرح زیر است:

متنی به اسم Parapegma که سال ها را نام گذاری کرده و زمان تکرار شدن و میزان تکرار شدن آن ها را مشخص کرده است.

این دستگاه شامل چندین تقویم برای محسابه کردن زمان دقیق رخداد هایی همچون Sacre Game و سایر فستیوال ها می باشد.

این دستگاه کسوف و خسوف های سال های میلادی و شمسی را پیش بینی می کرد.

بررسی کنندگان این دستگاه کاملا مطمئن هستند که این دستگاه در یونان ساخته شده است و بررسی های اخیر آنان نشان داده است که سازنده ی این دستگاه با ستاره شناسی یونانی ها آشنا بوده است.

از آن جا که Antikythera Mechanism یک دستگاه منحصر به فرد است، تلاش هایی برای یافتن دستگاهی مشابه به این دستگاه در حال انجام است و در سال گذشته Christian lees از محلی که این دستگاه یافت شد بازدید کرد تا بتواند دستگاه مشابهی را پیدا کند.

ارسال نظر