رمزهایی که اطلاعات شما را به باد می دهند

در دنیای تکنولوژی و مدرن امروز، رمزها و کلمات عبور حرف اول در کاربری و استفاده از گجت ها، اپلیکیشن ها و حتی سایت ها را می زنند.  کارشناسان معتقدند با وجود تمامی حساسیت ها همچنان کاربران از انتخاب  رمزهایی منطبق با استانداردهای موجود سر باز می زنند.

رمزهایی که اطلاعات شما را به باد می دهند

به گزارش کلیک، با وجود قوانین بسیاری که در مورد ثبت شناسه ها و رمزهای کاربری وجود دارد، هر از چندگاهی اخباری حاکی از هک شدن وبسایت و یا حساب های کاربری یک شرکت به گوش می رسد. این اتفاق برای بسیاری از حساب های کاربری ما نیز روی داده است. از دست دادن یک حساب کاربری تنها با یک اشتباه در انتخاب رمز ورود.

این حادثه هر روز و هر روز تکرار می شود و همچنان کاربران مسرانه از قوانین موجود در انتخاب یک رمز عبور امن سر باز می زنند.

کارشناسان پس از انجام تحقیقات گسترده به این نتیجه دست یافتند که بیش از نیمی از کاربران در فضای مجازی، از اپلیکیشن های سرگرمی گرفته تا مبادلات گسترده اقتصادی، نام کاربری و کلمات عبوری مشابه دارند. که این کار را برای هکرها بسیار ساده کرده است. همچنین انتخاب کلمات عبور بسیار ساده از دیگر دلایلی ست که به هکرها و افراد سودجو امکان سواستفاده از حساب های کاربری را فراهم می کند. برای مثال نیم بیشتری از افراد برای جلوگیری از فراموش شدن کلمات عبور، نام فرزند، تاریخ تولد، شماره تلفن و ... انتخاب می کنند. و یا حتی به تازه گی یکی از موسسات برای کلمه عبور وای فای خود رمز "ABCDE12345" را انتخاب کرده بود که در مدت زمان کوتاهی هک شد.

به جرات می توان گفت سهل انگاری کاربران در انتخاب کلمات عبور بسیار ضعیف، رویای هکرها را در مورد هک آسان و دستیابی سهل به اطلاعات را به واقعیت تبدیل کرده است. هکرها با بهره گیری از کلمات مشابه و یا تکراری می توانند تمامی اطلاعات اعم از شخصی، تحصیلی و یا حتی بانکی فرد را در اختیار بگیرند.

یکی از توصیه های موثر کارشناسان IT در استفاده از ایمیل، قرار دادن شناسه های کاربری مجزا به منظور استفاده شخصی و اداریست. تحقیقات نشان داده است کارمندانی که یک حساب کاربری مشترک برای انجام امور اداری و امور شخصی خود اتخاذ می کنند ضربه بزرگی را به مدیران شرکت وارد می کنند. مخصوصا اگر این اطلاعات در دسته بندی اسرار محرمانه قرار گرفته باشد.

برای حفظ اطلاعات خود از دستبرد هکرها، لازم است از روش های امن برای ایجاد حساب کاربری و کلمات عبور استفاده کنیم. بای مثال داشتن نام کاربری و کلمه عبور مشابه بزرگترین اشتباهی ست که کاربران را به دام هکرها می اندازد.

همیشه فاکتورهایی را در نظر بگیرید که تنها شخص شما از وجود آن اطلاع دارید. فاکتورهایی که حدس و گمانی در هکر ایجاد نکند.

هنگامی که در حساب کاربری خود اطلاعات مهمی را جا داده ایم بایستی احتمال هک شدن و از دست دادن هر یک از این اطلاعات را بدهیم. پس در هنگام تغییر کلمه عبور و یا رمز گذاری جدید باید به صورت حرفه ای و به دور از کلیشه های رایج عمل کنیم.

در این گزارش به چند شیوه موثر در رمزگذاری موفق می پردازیم:

سیاست گذاری:

با توجه به میزان اهمیت حساب کاربری و یا میزان اعتبار شرکت ارائه دهنده خدمات رمزگذاری را انجام دهید. این روش میزان اهمیت حساب کاربری شما را بار دیگر به شما یادآوری می کند.

مانیتورینگ:

بسیاری از شرکت های ارائه دهنده خدمات حساب کاربری، این امکان را برای کاربران در نظر گرفته است تا در هر زمان و یا مکانی فعالیت های حساب کاربری خود را در نظر بگیرند. برای مثال ایمیل های ارسال شده از سوی سرور اصلی شما گاهی به منزله هشدار است. هرگز بدون توجه به محتوای ایمیل ها آن را پاک نکنید. چرا که ممکن است کاربری با نام و کلمه عبور شما از سیستم متفرقه وارد حساب کاربری شما شده باشد. هشدارها را جدی بگیرید.

کاربران دیگر را مطلع سازید:

ممکن است شما مدیر مجموعه ای باشید که روزانه بین کارمندان شما و دیگر موسسات ایمیل ها و پیام هایی رد و بدل می شود. پس به کارمندان خود آموزش دهید که هرگز از یک حساب کاربری مشترک در امور اداری و امور شخصی خود استفاده نکنند و تا حد امکان نکات امنیتی در رمزگذاری را رعایت کنند.

چرا که در صورت بروز از دست رفتن اطلاعات یک کاربر، امکان به خطر افتادن موسسه و یا شرکت شما نیز محتمل است.

ارسال نظر