احتمال گیر افتادن سیاره Nine توسط منظومه شمسی

هنوز دانشمندان در تلاشند که مسیر دقیق سیاره گریزان Nine را ردیابی کنند، این سیاره نهمین سیاره منظومه شمسی است که در ژانویه سال گذشته توسط دانشمندان مطرح شد.

احتمال گیر افتادن سیاره Nine توسط منظومه شمسی

به گزارش کلیک ، زمانی که دانشمندان در حال مطالعه روی این سیاره بودند، این سوال مطرح شد که چگونه این جهان بزرگ و مرموز در مکان اولیه ای دور هم گرد آمدند و در حال چرخش به دور خورشید هستند! احتمالا قبل از اینکه این جهان توسط جاذبه گرانشی خورشید به درون منظومه شمسی ربوده شود، جهانی شناور و آزاد بوده است.

طبق شبیه سازی ها، سیاره ناین، ممکن است همان سیاره ای باشد که به سیاره سرگردان معروف است یعنی یک جسم سیاره ای شکل آزاد که به هیچ ستاره خاصی محدود نمی شود. یا حداقل می توان گفت این سیاره در طول روز قبل از اینکه در نقاط مختلف منظومه شمسی سرگردان شود، توسط جاذبه گرانشی خورشید کشیده می شود و برگشت داده می شود. این چیزی بود که دو محقق از دانشگاه نیو مکزیکو بیان داشتند، آن ها برای رسیدن به این اظهار ۱۵۶ شبیه سازی بر روی سیاره های سرگردان با اندازه های گوناگون هنگام چرخیدن در کناره های کهکشان انجام دادند.

دراکثریت مواقع آزمایش ها نشان دادند که این سیاره های آزاد و شناور در منظومه شمسی ما گیر نمی افتند و سیاره های وارد شده به منظومه شمسی توسط نیروهای گرانشی تحت اثر slingshot بیرون رانده می شوند.

طبق شبیه سازی ها حدود ۶۰ درصد این سیاره های سرگردان بیرون رانده می شوند. حداقل در ۱۰ درصد این حالت ها، جرم سرگردان یکی از سیاره های موجود در منظومه شمسی را به علت جاذبه گرانشی slingshot با خود می برد.

اما در ۴۰ درصد شبیه سازی ها درواقع سیاره سرگردان برای محافظت به درون منظومه شمسی کشیده می شود. سیاره سرگردان می تواند به آرامی در منظومه شمسی ما گیر بیفتد، در واقع هیچ سیاره موجود در منظومه شمسی به وسیله سیاره وارد شونده جدید و یا تعداد سیاره های واردشونده بیشتر تحت فشار قرار نمی گیرد.

این یافته ها هفته گذشته در جلسه انجمن اخترشناسی آمریکا در تگزاس ارائه شد، و با آنکه مقاله جدید به طور رسمی بررسی نشده بود، اما ازKonstantin Batygin امتیاز دریافت کرد. Batygin یکی از دانشمندان نجومی Caltech است که تحقیق او در سال ۲۰۱۶ موجب ایجاد فرضیه سیاره ناین شد.

باتیگین معتقد است که سیاره ناین یک جرم گیرافتاده است و این امری معقول است. آنچه مسلم است بدون دانستن چرخش دقیق سیاره، نمی توان با قاطعیت تایید یا رد کرد که سیاره ناین همان سیاره گیرافتاده سرگردان است، ولی یقینا چنین چیزی امکانپذیر است.

یکی از عواملی که به تایید این توضیحات درمورد سیاره سرگردان کمک می کند، وجود تعداد زیادی اجرام سرگردان است که طبق تخمین ها بیرون از منظومه شمسی می باشند.

محققان تصور می کنند که بیلیون ها اجرام سرگردان افزون بر ستاره ها و سیاره های محدود به ستاره در سرتاسر کهکشان راه شیری در حال چرخیدن هستند.

اما احتمال دیگری نیز وجود دارد.

سال گذشته تیمی جدا بحثی را مطرح کرد که سیاره ناین ممکن است خود یک سیاره بیرون از منظومه شمسی ما و در منظومه شمسی دیگری باشد که بیلیون ها سال پیش توسط خورشید گیر افتاده است.

در این توصیف و آنالیز، سیاره ناین یک سیاره سرگردان نبود، بلکه یک سیاره بیرون از منظومه شمسی و محدود به ستاره بود که به علت نیروهای گرانشی خارج از کنترلش مکان اولیه اش را ترک کرده بود.

البته همه این توضیحات اکنون به صورت فرضیه باقی می ماند، اما با هر تحقیق جدید و جمع آوری یافته ها احساس می کنیم که ما درحال نزدیک شدن به هیجان انگیزترین و شگفت آورترین اکتشافات درباره منظومه شمسی هستیم. اما ابتدا باید آن را بیابیم.

باتیگین کاملا مطمئن است که سیاره ناین بیرون از منظومه شمسی بوده است.او معتقد است که تعداد معماهای غیرمرتبط درباره منظومه شمسی که با وجود سیاره ناین پاسخ داده می شوند بسیار زیاد است.

ارسال نظر