دلایل گرانی اینترنت، کمبود عرضه و تقاضا

اندازه بازار نسبت به گذشته رشد داشته و الان زمان آن فرارسیده تا در قیمت‌ها بازنگری شود. ما در حال تغییر مدل قیمت‌ گذاری هستیم به طوری که مصرف بیشتر، واحد قیمت کمتری را به دنبال خواهد داشت.

دلایل گرانی اینترنت، کمبود عرضه و تقاضا

به گزارش کلیک، رییس شرکت ارتباطات زیرساخت گفت: در ایران میزان پهنای باند و سرویس‌ هایی که در حال حاضر وجود دارد، به صورت حجمی ‌است و هر کاربر باید به ازای هر گیگ اینترنت ثابت حدود ۳۶۰۰ تومان به اپراتورها پرداخت کند، شرکت ارتباطات زیرساخت هر ۱۰ گیگابیت در ثانیه، ارتباط اینترنت در کشور؛ مبلغی معادل ۱٫۷ میلیارد تومان به شرکت‌ های عرضه کننده خدمات می ‌فروشد.

جهرمی افزود: هر شرکت اینترنتی مبلغی حدود ۱۲ میلیارد تومان از فروش حجم به مشترکان اینترنت درآمد دارد که تنها ۲ میلیارد تومان از آن به شرکت زیر ساخت تعلق دارد و براساس آنچه که سازمان تنظیم مقررات ارایه کرده، از کل هزینه ‌های اینترنت حداکثر ۲۰ درصد سهم شرکت ارتباطات زیر ساخت است.

وی تصریح کرد: بخش اعظمی ‌از این هزینه ‌ها مربوط به پرداخت شرکت‌ های ارایه دهنده اینترنت به شرکت مخابرات است. بنا بر آمار سازمان تنظیم مقررات، ۴۳ درصد هزینه ‌ها مربوط به پرداخت شرکت‌ های ارایه دهنده خدمات به مخابرات است و بقیه هزینه ‌ها مربوط به هزینه ‌های داخلی خود شرکت است.

جهرمی با استفاده از مثال قیاس ارزان قیمت بودن پای مرغ در ایران و گرانی آن در کشور چین درباره این که چرا پهنای باند ورودی به کشور ۸ برابر قیمت به شرکت ‌های تامین کننده اینترنت ارایه می شود توضیح داد: این موضوع به جریان عرضه و تقاضا در کشور بر می ‌گردد چرا که عرضه و تقاضا در میزان قیمت تاثیر گذار است.

او ادامه داد: براساس آمارهای بین‌ المللی، در کشورهای اروپایی نرخ تهیه سرویس اینترنت عددی نسبتا شبیه به ایران است با این تفاوت که در اروپا، درخواست‌ هایی در حد چندین ترابیت در ثانیه است ولی بازار ایران، بازار بزرگی به این حد و حدود نیست.

معاون وزیر ارتباطات اضافه کرد: در کشورهایی مثل امارات و ترکیه که اصلا شرکت زیر ساختی وجود ندارد که گران فروشی کند و قیمت هشت برابری بگیرد، هزینه ‌های تامین اینترنت سه تا چهار برابر اروپا است و دلیل اصلی آن تقاضای بازار است.

او عنوان کرد: در سال گذشته در شرکت ارتباطات زیر ساخت دو هزار میلیارد تومان برای توسعه شبکه سرمایه‌ گذاری شده است ولی کف قیمتی ما بستگی به اندازه بازار دارد و در صورتی که اندازه بازار زیاد شود، قیمت‌ ها به صورت چشمگیری کاهش می‌ یابند از طرفی وقتی بازار کوچک باشد، سرمایه ‌گذاری ما طبیعتا منطقی نیست و این سرمایه گذاری باید متناسب با درآمد باشد.

رییس شرکت ارتباطات زیر ساخت اعلام کرد: تمام تلاش ما برای منطقی کردن قیمت‌ هاست و ما نباید قیمت‌ های خود را با اروپا مقایسه کنیم چون بازار ما هرگز به‌ اندازه بازار اروپا نیست.

جهرمی گفت: اندازه بازار نسبت به گذشته رشد داشته و الان زمان آن فرارسیده تا در قیمت‌ها بازنگری شود. ما در حال تغییر مدل قیمت‌ گذاری هستیم به طوری که مصرف بیشتر، واحد قیمت کمتری را به دنبال خواهد داشت.

مدیر هیات مدیره شرکت ارتباطات زیر ساخت در خصوص افزایش تقاضا اظهار کرد: بزرگ کردن بازار دارای شاخصه‌ های زیادی است که اولین آن تقاضا است. در کل کشورهای دنیا بیش از ۶۰ درصد مصرف شبکه به ویدئو اختصاص داده شده است در حالی که در کشور ما با اینکه بستر لازم برای مصرف ویدئو وجود دارد ولی سهم ویدیو در ایران کمتر از ۱۰ درصد است که علت آن گران بودن مصرف دیتای ویدئو است.

وی در خصوص تقابل کاهش قیمت و رشد بازار توضیح داد: راه حل این تضاد در دست کمسیون تنظیم مقررات است. بازار و قیمت باید باهم حرکت کنند و نمی‌ شود قیمت کم شود ولی بازار رشد نکند و یا برعکس٫

ارسال نظر