چگونه در فیسبوک،گوگل،اپل،آمازون استخدام شویم؟

هر ساله شرکت های پیشگام و مطرح تکنولوژی از جمله، گوگل، آمازون، فیس بوک و اپل میلیاردها رزومه تقاضای کار دریافت می کنند. این شرکت ها شرایطی بسیار ویژه برای استخدام متخصصین خود دارند که در این گزارش به رمز و رازهای استخدام در این شرکت ها پرداخته ایم.

چگونه در فیسبوک،گوگل،اپل،آمازون استخدام شویم؟

به گزارش کلیک، برای بسیاری از افراد جهان، داشتن یک شغل ایده آل در شرکت هایی نظیر گوگل، آمازون، فیس بوک و اپل آرزویی دست نیافتنی تلقی می شود. هر چند به گفته مدیران این شرکت ها همه ساله سیلی از درخواست های شغلی به همراه رزومه کاری به این شرکت ها سرازیر می شود که بسیاری از آنان در رشته خود متخصصین قابلی به حساب می آیند. همچنین برای بسیاری، چگونگی استخدام در این شرکت ها یک راز سر به مهر به حساب می آید که در این گزارش به جزئیات برخی از این گزینه ها پرداخته ایم:

۱- آمادگی برای کار در هر ساعتی از شبانه روز !

کمتر کسی را می توان یافت که انرژی لازم برای انجام امور را در هر ساعتی از شبانه روز داشته باشد. یکی از گزینش های اولیه و مرسوم در این شرکت ها، تماس بی موقع با فرد متقاضی ست. چناچه فرد در حالت خواب آلودگی، موقع دوش گرفتن و حتی در سرویس بهداشتی قادر به پاسخگویی صحیح بود یکی از مراحل را پشت سر گذاشته است. چرا که به اعتقاد آنها فرد در هر شرایطی قادر به پاسخگویی و نیز مسئولیت پذیری کاری ست.

۲- تنظیم سوال ها در مصاحبه به غیرمتعارف ترین و غیرقابل پیش بینی ترین شکل ممکن!

برای این روش کارشناسان دلایل بسیاری را عنوان کرده اند که یکی از اصلی ترین آن ها نداشتن پیش زمینه ذهنی مصاحبه شونده از موضوع مورد بحث است، که باعث می شود خلاقیت و مدیریت ذهنی فرد در طی مصاحبه مورد نقد قرار گیرد. چرا که زمانی که فرد در طول مصاحبه در شرایطی مشابه با فضاهای کاری سابق خود باشد، خواه و ناخواه عکس العملی مشابه از خود بروز خواهد داد. بنابراین شرایط را به شکلی متفاوت رقم می زنند. تا پاسخ ها در شرایطی جدید سنجیده شود.

۳- فضای مصاحبه با رخ دادن اتفاقی غیر منتظره

در این شرکت ها فضای مصاحبه را به گونه ای تنظیم می کنند که همه چیز طبق روال نباشد و یا به اصطلاح گوشه ای از کار بلنگد! برای مثال اتاق مصاحبه را به گونه ای تنظیم می کنند که یکی از لوازم گرمایشی و یا سرمایش از کار افتاده باشد. در این شرایط عکس العمل های مخاطب را رصد می کنند که آیا در چنین شرایطی فرد قادر به انجام وظایف هست و یا بدون توجه به موضوع پیش آمده به روند کار می پردازد و یا برنامه ای برای رفع مشکل خواهد داشت؟ این روش برای شرکت های طرف مصاحبه بسیار حیاتی به نظر می رسد چرا که متقاضی را در شرایط بحرانی می سنجد.

۴- تکرار اشتباهات تلفظی در طی مصاحبه

کارشناسان استخدام در این شرکت ها با برسی سابقه کاری شخص مصاحبه شونده به گونه ای عمل می کنند که برای مثال نکته ای را از رزومه مطرح می کنند که برای تصصحیح آن توسط مخاطب تن صدا و چگونگی بیان مورد رصد قرار می گیرد.

شرایطی را متصور شوید که در آن شخص در رزومه خود محل کار قبلی را شرکت توییتر معرفی کرده است، مصاحبه کننده در روند مصاحبه به این موضوع اشاره می کند که شرایط کار شما در شرکت یاهو چگونه پیش می رفت؟ در اینجا چگونگی پاسخ فرد بسیار حیاتی ست.

۵- درخواست ارائه راه حل مشکل فعلی شرکت

شرکت های مطرح در عرصه تکنولوژی به صورت مداوم طی جلسات مصاحبه خود سوالاتی مبنی بر مشکلات فعلی شرکت از مخاطب مطرح می کنند که در بسیاری از مواقع کمکی شایان و البته رایگان به حل مسائل شرکت است و خلاقیت ذهنی فرد را نیز مورد آزمایش قرار می دهد.

۶- روند مصاحبه و مذاکرات در اتاق های مختلف

طبق یکی از رسوم قدیمی در روند مصاحبه شرکت های بزرگ، فرد مصاحبه شونده را گاه در یک مصاحبه چند ساعته چندین بار از اتاقی به اتاقی دیگر برای طی مذاکرات راهنمایی می کنند. این روش میزان صبر و همچنین شکیبایی فرد را مورد آزمایش قرار می دهد. به عنوان مثال برخی از افراد در شرایط نا مناسب و گاها متغیر عکس العمل های متفاوتی را از خود نشان می دهند که این در نتیجه مصاحبه بسیار ضروریست.

۷- تکرار چندین باره سوالات مشابه

در طی روند مصاحبه های کاری در شرکت های تکنولوژی، برای به ورطه آزمایش گذاشتن میزان صبر و همچنین میزان تمرکز مصاحبه شونده بر روی سوالات، گاهی یک سوال مشابه در قالب های مختلف چندین بار تکرار می شود تا مخاطب به طور کامل مورد آزمایش قرار گیرد.

۸- تحت فشار قرار دادن مصاحبه شونده

در برخی از موارد برای آزمایش تمرکز و توانایی فرد در انجام چندین کار در یک زمان واحد، مصاحبه را در اتاق کنفرانس و با دو مصاحبه شونده برگزار می کنند. در آن واحد پرسشگران سوالات متفاوتی را از شخص می پرسند و میزان تمرکز بر روی سوالات و همچنین مدت زمان پاسخگویی فرد را مورد سنجش قرار می دهند که آیا فرد در شرایط سخت و غالبا پر فشار قادر به حفظ تمرکز خویش می باشد یا خیر ؟!

۹-پرسش و تایپ با صدای بلند !

بسیاری از مصاحبه شوندگان در شرکت های بزرگ تکنولوژی معتقدند یکی از روش های مصاحبه و آزمون بر هم زدن تمرکز فرد حین انجام مصاحبه است. این روش به این شکل انجام می شود که فرد در حین انجام مصاحبه و پرسش با صدای بلند شروع به تایپ یک نامه و یا پاسخ های فرد می کند. به گونه ای که حفظ تمرکز در چنین شرایطی غیر ممکن به نظر می رسد. پس فردی که قادر به انجام این کار باشد کاری بسیار مهم را انجام داده است.

۱۰- تماس با مصاحبه شونده و ارائه شغلی دیگر

شرکت های پیشگام در تکنولوژی همیشه در پی بهترین و مناسب ترین متخصصین برای به کار گیری در سمت ها هستند. در این روش با فرد متقاضی با فاصله زمانی سه و یا چهار ماهه تماس می گیرند و به فرد شغلی دیگر از آنچه که در تقاضای کار درج شده بوده است پیشنهاد می دهند. اگر برای فرد شغلی که در درخواست درج گرده بوده حیاتی و تخصصی باشد شخص از انتخاب شغل دیگر کناره گیری خواهد کرد در غیر اینصورت فرد به دنبال یک شغل خالی در شرکت مورد نظر بوده است پس تفاوتی در سمت وجود ندارد.

منبع: hqz.com

ارسال نظر