در حال حاضر در فضای سایبری کشور تحریمی وجود ندارد

در حال حاضر در فضای سایبری کشور تحریمی وجود ندارد، بهتر آن است که ما خود به ‌سوی طرح این مسئله پیش نرفته و آن را بزرگ نکنیم.

در حال حاضر در فضای سایبری کشور تحریمی وجود ندارد

به گزارش کلیک، خسرو سلجوقی، در خصوص مطرح شدن بحث تحریم سایبری گفت: اگر بخواهیم بر اساس قوانین موضوع تحریم‌ ها را مورد توجه قرار دهیم، بسیاری از تحریم ‌هایی که تاکنون در خصوص ایران اعمال ‌شده نباید صورت می‌گرفت.

سلجوقی بیان کرد: در بسیاری موارد، در تحریم ‌های بین ‌الملل به‌ جای حاکم بودن رویکرد قوانین و حقوق بین ‌الملل، حالت جنگلی وجود دارد. اکنون بسیاری از تحریم‌ های اعمال ‌شده از سوی آمریکا بر اساس قواعد و قوانین بین ‌الملل نبوده و تنها بر اساس بهره‌ گیری یک کشور از قدرت، رخ می ‌دهد. حال درباره تحریم‌ های بین‌ الملل سایبری نیز ممکن است چنین رویکردی وجود داشته و این نوع برخوردهای نامتعارف صورت بگیرد.

وی تاکید کرد: کشورهای غربی قابل‌ اعتماد نبوده و آمریکا و دولت‌ های قدرتمند خود را مسوول جهان دانسته و در این راه از اصول دیپلماتیک، حقوق بشر و قوانین بین ‌الملل پیروی نمی‌ کنند، برای همین لازم است تمام کشورها برای خود آمادگی‌ های لازمه را در جهت مواجهه با برخوردهای نامتعارف احتمالی کسب کنند.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران خاطرنشان کرد: اکنون حتی با جاری شدن برجام، هنوز برخی بانک‌ های دنیا جرات ورود به فضای اقتصاد دوجانبه با ایران را ندارند، اقتصاد امر ساده‌ای نیست و کلی مشقت به همراه دارد، بر همین اساس برای شرکت‌ ها و کشورهای مختلف سخت است که با این مشقت امری را عملیاتی کنند و در آینده ‌ای نه‌ چندان دور این احتمال وجود داشته باشد که بار دیگر عده‌ ای این قاعده بازی را به هم بزنند.

سلجوقی در خصوص اینکه طبق قوانین بین الملل در چه صورت یک کشور در شرایط تحریم سایبری قرار می‌ گیرد، توضیح داد: قوانین و مقرراتی که در حوزه ICT وجود دارد بیشتر در ارتباط با اصول جامعه جهانی اطلاعات و برنامه ‌ریزی ‌های لازم در این زمینه است و در این خصوص پیش‌ بینی در ارتباط با تحریم‌ ها صورت نگرفته است و بالعکس تأکید بر عدم تحریم و ایجاد محدودیت است.

وی اضافه کرد: در موارد متعدد شرکت‌ هایی مثل گوگل، یاهو و یا برخی شرکت‌ های نرم ‌افزاری متأسفانه از نگاه کسب‌ وکاری برخورد کرده و در تحریم‌ های آن‌ ها هیچ جنبه قانونی وجود ندارد و با توجه به تبعیت از آمریکای جهانخوار شاهد این همکاری هستیم.

عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران درباره آمادگی کشور برای ارائه خدمات بومی بیان کرد: اکنون شبکه ملی اطلاعات زیر بار هست. البته این زیر بار بودن به معنای کافی بودن آن‌ نیست، چرا که این شبکه‌ مانند نوزادی است که تازه متولد شده و لازم است مراحل رشد خود را سپری کرده و هر روز تکامل داشته باشد با این‌ حال این‌ گونه نیست که به شبکه‌ ای مانند شبکه ملی اطلاعات دسترسی نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر در فضای سایبری کشور تحریمی وجود ندارد، بهتر آن است که ما خود به ‌سوی طرح این مسئله پیش نرفته و آن را بزرگ نکنیم. از سوی دیگر لازم است بحث پیشگیری در سازمان‌ هایی مانند شورای عالی فضای مجازی، پدافند غیرعامل، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان صدا و سیما و امثالهم مورد توجه قرارگرفته و راه ‌های جایگزین طراحی و آماده شوند.

ارسال نظر