پایان افسانه مغز مردانه و مغز زنانه

علم ثابت می‌کند چیزی به اسم "مغز مردانه" و "مغز زنانه" وجود ندارد. معلوم است که ما چندان تفاوتی باهم نداریم، تو و من.

پایان افسانه مغز مردانه و مغز زنانه

به گزارش کلیک، به تازگی مشخص شده است این نظریه که مردان مغز متفاوتی نسبت به زنان دارند، خرافاتی بیش نیست. از زمانی که انسان متوجه شد بدن زن و مرد با هم تفاوت دارد، همیشه افسانه‌هایی مبنی بر این وجود داشته است که مغز ما نیز اساسا متفاوت هستند. این افسانه می‌گوید مغز مردان بیشتر تحلیل‌گر، منطقی، و بی‌طرف است در حالی که زن‌ها بیشتر معاشرتی و عاطفی هستند.

اما یک مطالعه گسترده به شواهد قطعی یافته است مبتنی بر اینکه واقعیت بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که ما تصور می‌کنیم. دافنا جوئل و تیم تحقیقاتی‌اش اسکن‌های MRI بیش از ۱۴۰۰ فرد را با توجه به بخش ماده خاکستری، ماده سفید و ارتباطات مغزی، مورد تحلیل و بررسی قرار دادند.

آن‌ها متوجه تعدادی تفاوت جنسیتی در مغز شدند. برای مثال، هیپوکامپ بزرگ چپ (که مربوط به حافظه می‌شود) در مردان شایع‌تر است. با این حال برای این مساله همچنان همپوشانی بسیار زیادی وجود داشت. زنان زیادی با هیپوکامپ چپ بزرگ و مردان زیادی با هیپوکامپ کوچکتر وجود داشتند.
این مطالعه نشان داد: اولا به ندرت به لحاظ آماری تفاوت معنی داری در نواحی مغز وجود دارد، و دوم اینکه تنها هشت درصد به‌طور مداوم صفات مردانه و زنانه داشته‌اند.جوئل توضیح داد که " اکثر مغزها موزاییک‌های منحصر به فردی از ویژگی ها را دربر دارند". به عنوان مثال همه ما مخلوطی از ویژگی‌هایی را داریم به به طور رایج در مردان و زنان دیده می‌شود.
نتایج ما نشان می‌دهد بدون توجه به علت تفاوت‌های جنسیتی مشاهده شده در مغز و رفتار افراد، مغز بشر را نمیتوان به دو طبقه "مغز زنانه" و " مغز مردانه" تقسیم‌بندی کرد.

brain.1

تصویر بالا میزان همپوشانی مغز زنان و مردان را نشان می‌دهد. نقاط سبز نشان دهنده همپوشانی بالا در ویژگی‌ها، و مناطق زرد همپوشانی پایین را نشان می‌دهند. (تصویر از دکتر دافنا جوئل)
تفاوت‌های جنسیتی مورد مشاهده، به روش‌های مختلفی بر جامعه تاثیر می‌گذارد: نقش‌های اجتماعی، آموزش، اشتغال، و غیره. در نتیجه، این تحقیق می‌تواند پیامدهای عمیقی به همراه داشته باشد. همانطور که دکتر کوردلیا فاین، دانشیار دانشگاه تجارت ملبورن توضیح می‌دهد:

این مطالعه بحث همیشگی را سخت می‌کند که جنسیت، بخاطر تفاوت در طبیعتشان، یا به‌دلیل مزایای مختصری که یک جنس نسبت به جنس دیگر، در زمینه‌ای خاص دارد، به‌طور طبیعی افراد را برای شغل‌های مختلف تفکیک کرده است.

شخصا امیدوارم این تحقیق منجر به تغییرات بسیاری در زمینه کلیشه‌های جنسیتی شود.

منبع: techly

ارسال نظر