برای استفاده از این 6 قابلیت گوشی دیگر نیازی به روت کردن اندروید نیست!

رسانه کلیک - در این مطلب قصد داریم شش مورد از کارهایی را که بدون روت کردن اندروید قادر به انجام آنها هستید، معرفی کنیم.

برای استفاده از این 6 قابلیت گوشی دیگر نیازی به روت کردن اندروید نیست!

چندین سال‌ است که علاقه‌مندان جدی سیستم عامل اندروید، دستگاه‌ اندرویدی خود را روت می‌کنند تا بتوانند کارهایی که این سیستم عامل به صورت پیش‌فرض اجازه انجام‌شان را نمی‌دهد را به انجام برسانند. اما کمپانی گوگل اخیرا ویژگی‌های جدیدی را به این سیستم عامل افزوده که کاربران بدون روت کردن اندروید قادرند تا بسیاری از کارهایی را که در گذشته فقط در صورت روت بودن دستگاه امکان‌پذیر بود، به انجام برسانند.

این موضوع می‌تواند نیاز بسیاری از کاربران به روت کردن اندروید را حذف کند. علاوه بر این، با ارائه هر بروزرسانی بزرگ و برجسته‌ای از اندروید، لیست مواردی که برای انجام آنها باید دستگاه خود را روت کنید، کاهش می‌یابد.

در ادامه قابلیت‌هایی را معرفی می‌کنیم که از این پس بدون نیاز به روت کردن اندروید می‌توانید از آنها بهره ببرید.

بدون روت کردن اندروید

1) اسکرین‌شات گرفتن

شما با اتصال گوشی هوشمند یا تبلت اندرویدی خود به کامپیوتر، می‌توانید در هر زمانی که خواستید از صفحه دستگاه خود عکس بگیرید که به اصطلاح به آن اسکرین‌شات گرفته می‌شود. این قابلیت زمانی جزو مواردی بود که تنها در دسترس کاربرانی با اندروید روت شده، قرار داشت.

شاید به نظرتان این موضوع به مدت‌ها قبل برگردد و یا شاید اگر کاربر باسابقه اندروید نباشید اصلا باور چنین موضوعی برایتان سخت باشد؛ اما باور کنید تا چند وقت پیش بسیاری از کاربران به این قابلیت ساده به عنوان یک ترفند و ویژگی آنچنانی نگاه می‌کردند.

اما در حال حاضر، اسکرین‌شات گرفتن خیلی ساده شده است؛ کافیست دکمه‌های کاهش صدا و پاور(یا در برخی مدل‌های گلکسی، دکمه هوم و پاور) را همزمان فشار دهید تا یک عکس از صفحه نمایش دستگاه ثبت گردد. واقعا باورش سخت است که چرا این قابلیت قبلا به صورت پیش‌فرض در تمام دستگاه‌های اندرویدی ارائه نمی‌شد!

2) غیرفعال کردن اپلیکیشن‌های از پیش نصب شده

بدون روت کردن اندروید

مسلما هیچ‌کس از برنامه‌های اضافه و بدون استفاده‌ای که بر روی دستگاه‌های اندرویدی نصب شده‌اند، خوشش نمی‌آید. اما در اکثر مواقع، شرکت‌های تولیدکننده یا اپراتورهای مخابراتی، توجه به سلیقه و تمایلات شما ندارند و هر چیزی که مدنظرشان هست را در دستگاه‌های اندرویدی نصب می‌کنند. موضوع زمانی بدتر می‌شود که اگر اندروید خود را روت نکرده باشید، امکان حذف یا غیرفعال کردن این موارد اضافه را نخواهید داشت.

اما حالا در بخش تنظیمات سیستم عامل اندروید به راحتی می‌توانید تمام این برنامه‌های زائد و از پیش نصب شده را غیرفعال نمایید. این موضوع برای خلاص شدن از دست موارد اضافه‌ای که اکثر تولیدکنندگان بر روی دستگاه‌ها قرار می‌دهند بسیار ایده‌آل است؛ اما در برخی مواقع چنین امکانی توسط تولیدکننده‌ها غیرفعال شده و شما نمی‌توانید این موارد را غیرفعال یا حذف نمایید. متاسفانه این یکی از نقاط ضعف سیستم عاملی باز نظیر اندروید است. اما خبر خوب این‌که در حال حاضر اکثر تولیدکنندگان صاحب‌نام و برجسته بازار، چنین محدودیت‌هایی را اعمال نمی‌کنند.

اگر امکان حذف برنامه وجود نداشته باشد، احتمالا دکمه Disable به جای آن قرار گرفته است. با لمس بر روی این دکمه می‌توانید برنامه مورد نظر را غیرفعال کنید. دکمه Disable ممکن است برای برخی از برنامه‌های ضروری اندروید، در دسترس قرار نداشته باشد؛ اما شما می‌توانید مواردی نظیر تقویم، گالری و ساعت را بدون روت کردن اندروید، غیرفعال نمایید. شما حتی قادرید صفحه کلید پیش‌فرض سیستم عامل اندروید را نیز غیرفعال کنید که البته چندان توصیه نمی‌شود!

3) لغو مجوزهای دسترسی

بدون روت کردن اندروید

این یکی از بخش‌هایی است که اندروید فعلی نسبت به نسخه‌های قبلی پیشرفت کاملا محسوسی داشته و تمام امکانات این بخش، بدون روت کردن اندروید در دسترس کاربران قرار دارد. در زمانی نه چندان دور، شما هیچ کنترل خاصی بر روی این‌ که یک اپلیکیشن چه اقداماتی را بر روی گوشی‌ هوشمند یا اطلاعات شما انجام می‌دهد، نداشتید. از آن زمان تاکنون شاهد بهبودهایی در زمینه کنترل بهتر دسترسی‌ برنامه‌ها بودیم که در نسخه‌های اخیر اندروید فوق‌العاده عالی شده‌اند.

به دلیل این‌که اکنون امکانات کنترل مجوز دسترسی اپ‌ها بسیار گسترده و جزئی شدند، صرفا با لمس یک گزینه و با بی‌حوصلگی نمی‌توان از این قابلیت‌ها استفاده کرد. باید گزینه‌های موجود در این بخش را به خوبی بشناسید و با حوصله و صرف وقت، تصمیماتی بگیرید که ممکن است امنیت گوشی و اطلاعات شما را تا حد زیادی افزایش دهند.

4) محدودیت مصرف اینترنت همراه

بدون روت کردن اندروید

با ابزارهای داخلی سیستم عامل اندروید، شما می‌توانید برای اپلیکیشن‌هایی که در پس‌زمینه، از اینترنت همراه استفاده می‌کنند، محدودیت‌هایی را تعیین نمایید. این قابلیت بدون روت کردن اندروید در دسترس تمام کاربران قرار داشته و اگرچه نمی‌توان آن را یک فایروال به حساب آورد، اما در مجموع بسیار کمک کننده خواهد بود.

به منظور بهره‌گیری از این مزیت کاربردی اندروید، به منوی Settings رفته و از آنجا گزینه Data usage را انتخاب نمایید. البته کاربران اندروید نسخه اوریو گزینه Data Usage را می‌توانند در منوی Networks & Internet پیدا کنند. علاوه بر امکان تعیین محدودیت برای مصرف دیتا، چارت‌های گزارش‌دهی و غیرفعال‌سازی اینترنت همراه؛ شما می‌توانید یک اپلیکیشن خاص را انتخاب کرده و با برداشتن تیک گزینه Background Data، اجازه استفاده از اینترنت همراه در پس‌زمینه را به آن ندهید.

در این حالت، در صورتی که اپلیکیشن را اجرا کنید، هنوز هم قادر به استفاده از اینترنت همراه یا وای‌فای خواهد بود؛ اما هنگامی که در پس‌زمینه قرار می‌گیرد، امکان استفاده از اینترنت موبایل را نخواهد داشت.

بدون روت کردن اندروید

همچنین شما می‌توانید برخی شبکه‌های وای‌فای را به گونه‌ای مشابه تنظیم کنید تا از مصرف حجم بی‌رویه جلوگیری شود. بدین منظور، بر روی گزینه Network restrictions در زیرمجموعه Wi-Fi واقع در منوی Data Usage لمس کرده و شبکه وای‌فای را بر روی Metered تنظیم نمایید. با این کار، اندروید محدودیت مصرف دیتا در این شبکه را به همان طریقی که برای اینترنت موبایل شما در نظر گرفته، اعمال خواهد کرد. قابلیت کنترل کامل مصرف اینترنت بدون روت کردن اندروید در اختیار شماست!

5) رمزگذاری حافظه ذخیره‌سازی

بدون روت کردن اندروید

همان‌طور که احتمالا می‌دانید، سیستم عامل اندروید از قابلیت رمزگذاری داخلی بهره می‌برد. این قابلیت اجازه رمزگذاری حافظه ذخیره‌سازی گوشی‌ هوشمند یا تبلت اندرویدی را به شما می‌دهد. زمانی که رمزگذاری را فعال کنید، باید یک رمزعبور را برای آن تعیین نمایید؛ دقت کنید که اگر رمزعبور مذکور را فراموش کنید به ناچار باید دستگاه خود را فکتوری ریست نموده و در نتیجه تمام اطلاعات‌تان را نیز از دست بدهید. اگر دستگاه شما به سرقت رفته، سارق باید رمزعبور شما را وارد کند تا بتواند به اطلاعات شما دسترسی پیدا کنید.

این یکی دیگر از قابلیت‌هایی است که دستیابی به آن بدون روت کردن اندروید میسر شده است. برای رمزگذاری گوشی هوشمند یا تبلت اندرویدی خود، به منوی Settings رفته و بر روی گزینه Security لمس کنید. از این بخش می‌توانید گزینه Encrypt را برگزینید. باید بدانید که فرآیند رمزگذاری حافظه ذخیره‌سازی زمان‌بر بوده و ممکن است چند دقیقه به طول بی‌انجامد. زمانی که کار رمزگذاری به اتمام رسید، دیگر نمی‌توانید منصرف شوید و تنها راه پیش‌رو، انجام فکتوری ریست می‌باشد.

6) قابلیت ریستارت گوشی با یک لمس

بدون روت کردن اندروید

زمانی شما باید گوشی هوشمند خود را به صورت کاملا دستی خاموش و مجددا روشن می‌کردید. البته در آن روزگار، کاربران حرفه‌ای با روت کردن دستگاه خود می‌توانستند با تنها یک لمس این کار را انجام دهند. واقعا این محدودیت چقدر مسخره و بی‌دلیل بود! باورتان نمی‌شود چندبار گوشی هوشمندم را به منظور ریستارت، خاموش کرده و یادم رفت دوباره روشنش کنم!

این روزها هر کاربری بدون روت کردن اندروید صرفا با نگه داشتن طولانی دکمه پاور دستگاه خود، به یک منوی کاربردی دسترسی خواهد داشت که به سادگی با لمس گزینه Restart این کار را انجام می‌دهد!

اگرچه هنوز هم قابلیت‌هایی وجود دارند که برای استفاده از آنها مجبورید دستگاه خودتان را روت کنید، اما به‌نظر می‌رسد گوگل در تلاش است به سرعت این ویژگی‌ها را به صورت عمومی و پیش‌فرض در سیستم عامل اندروید اضافه نماید.

ارسال نظر