این انیمیشن یک‌دقیقه‌ای ادراک شما را به کلی از هستی تغییر می‌دهد

اگر حیات فرازمینی مشابه آنچه روی زمین می‌بینیم باشد، احتمالا بر روی سیاره‌ای مشابه زمین که هزاران و یا حتی میلیون‌ها سال نوری از منظومه خورشیدی ما فاصله دارد، در جریان است.

این انیمیشن یک‌دقیقه‌ای ادراک شما را به کلی از هستی تغییر می‌دهد

کلیک - امروزه اخترشناسان بیش از 1700 سیاره فراخورشیدی یا exoplanet را با تلسکوپ فضایی کپلر ناسا شناسایی کرده‌اند. هر چند تجسم این تعداد سیاره، دشوار به نظر می‌رسد اما یک دانشجوی سال دوم تحصیلات تکمیلی در دانشگاه واشنگتن به نام اتان کروز، راهی یافته که بسیار مسحورکننده و اعجاب‌انگیز است.

انیمیشن زیر را ببینید که در آن هر دایره نشان‌دهنده یک سیاره است (منظومه شمسی ما در راست‌ترین قسمت قرار دارد).

آنچه که شما در اینجا می‌بینید، منظومه شمسی ما در میان تمامی سیارات فراخورشیدی است که تلسکوپ کپلر از زمانی که ناسا آن را در سال 2009 به فضا پرتاب کرد، شناسایی کرده است.

در مجموع، این انیمیشن نشان‌دهنده 1705 سیاره فراخورشیدی در 685 منظومه سیاره‌ای (شبیه به منظومه خورشیدی ما) است. بسیاری از دیگر منظومه‌های سیاره‌ای شامل بیش از یک سیاره هستند.

اندازه هر مدار سیاره‌ای مقیاس شده است بنابراین اگر شما سرعت اکثر سیاره‌های فراخورشیدی را با سیاره‌های منظومه شمسی مقایسه کنید، می‌توانید ببینید که بسیاری از آن‌ها سریع‌تر حرکت می‌کنند، این بدین معنی است که آن‌ها به طور قابل‌توجهی به ستاره مادر خود نزدیک‌تر هستند.

علاوه بر این در سمت چپ، کروز یک معیار رنگی را ارائه کرده که مربوط به تفاوت درجه حرارت هر سیاره در مقیاس کلوین است (محل قرارگیری سیاره‌های فراخورشیدی در انیمیشن لزوما با محل واقعی آن‌ها درون کهکشان راه شیری همخوانی ندارد).

بسیاری از سیارات فراخورشیدی مشاهده شده تا امروز، بزرگ‌تر و بسیار داغ‌تر از زمین هستند. کارشناسان این سیاره‌ها را "جوپیتر(مشتری)های داغ" نامیده‌اند (شکل زیر) که دمای سطح آن‌ها به 1800 درجه فارنهایت نیز می‌رسد.

screen shot 2015-12-06 at 2.25

اگرچه ما می‌دانیم که این دما برای هر نوع حیاتی بیش از حد زیاد است اما شماری از سیاره‌های فراخورشیدی وجود دارند که در اندازه و درجه حرارت، مشابه زمین هستند و این اجسام کروی سماوی باعث امیدواری برخی از اخترزیست‌شناسان شده‌اند.

برخی از دانشمندان فکر می‌کنند که با مطالعه اتمسفر این سیاره‌های شبه زمینی می‌توانند اولین نشانه‌های حیات فرازمینی را کشف کنند.

انیمیشن فوق‌العاده کروز برای اولین بار در وب‌سایت Astronomy Picture of the day منتشر شد.

شما می‌توانید انیمیشن خود را با استفاده از کد منبعی که کروز در اینجا ارائه کرده است، بسازید. همچنین می‌توانید ویدئوی مشابهی را که کروز در سال 2013 ساخته است در زیر ببینید:

حجم ویدیو: 22.84M | مدت زمان ویدیو: 00:00:59 | دانلود ویدیو
ارسال نظر