راکتور توریوم یک سوخت هسته ای ایمن

رسانه کلیک - محققان و دانشمندان هسته ای جهان با آزمایش راکتور توریوم به این نتیجه رسیدند که از توریوم می توان به عنوان یک انرژی و سوخت هسته ای ایمن استفاده کرد.

راکتور توریوم یک سوخت هسته ای ایمن

یک موسسه تحقیقاتی هسته ای هلندی-آلمانی اولین آزمایش خود را در زمینه راکتورهای هسته ای مذاب نمکی مبتنی بر توریم انجام داد. تحقیقات راکتور هسته ای توریم ممکن است به یک انرژی هسته ای بالقوه "امن" منجر شود که می تواند انرژی پاک، مقرون به صرفه و در "مقیاس بزرگ" را تولید و فراهم کند.

به گفته دانشمندان گروه پژوهشی و مشاوره هسته ای (NRG) هلند در صورت موفقیت آمیز بودن این آزمایشات ممکن است تغییراتی در راکتورهای بعدی توریوم انجام شود که در نهایت با هدف انرژی و سوخت هسته ای در مقایسه با راکتورهای هسته ای اورانیوم،استفاده خواهند شد.

اما سوال اینجاست اگر این راکتور بسیار امن و قابل اعتماد است چرا تا به حال در همه جای جهان مورد استفاده قرار نگرفته است؟ از آنجا که (بر خلاف اورانیوم)، توریوم برای طراحی و ساخت تسلیحات و سلاح های هسته ای بهینه نشده است در نتیجه، کشورها به دنبال انرژی و منابع بالقوه پلوتونیوم سلاح هسته ای هستند.

نکته جالب این است که توریوم تنها کمی رادیواکتیوی است و ساخت و تولید آن در مقایسه با اورانیوم بسیار سخت و مشکل است. با این وجود راکتور های نسل بعدی NRG که بر پایه توریوم تولید خواهند شد در آینده نزدیک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

بر طبق اطلاعات منتشر شده سازمان هسته ای NRG، راکتور های نمکی مایع، نمک را برای سوخت ذوب می کنند و سپس از مایع مذاب برای ایجاد واکنش که باعث ایجاد قدرت می شود استفاده می کنند. به عنوان بخشی از آزمایش SALIENT تیم NRG یک نمونه توریوم را ذوب می کند و آن را با نوترون خنثی می کند تا آن را به اورانیوم شکسته تبدیل کند.

آزمایش های آینده شامل آلیاژهای مقاوم در برابر حرارت و دیگر مواد است که می تواند گرما را در داخل راکتور حفظ کند. در نهایت، محققان باید چگونگی دفع زباله های توریوم را که به طور قابل ملاحظه ای کمتر مورد توجه قرار گرفته است، شناسایی کنند.

استفاده از سوخت هسته‌ای توریوم در راکتورهای هسته‌ای هم به آسانی قابل اجراست و خطرات آن نیز نسبت به استفاده از اورانیوم و پلوتونیوم بسیار کمتر است.

ایده استفاده از توریوم به عنوان سوخت هسته‌ای ابتدا در دهه ۶۰ میلادی مطرح شد و در سال ۱۹۷۳ به صورت جدی تحقیقات و آزمایش در این باره در آمریکا آغاز شد اما تنها چند سال بعد به دلیل نیاز آمریکا برای گسترش تسلیحات هسته‌ای این پروژه تحقیقاتی متوقف شد.

راکتورهایی که در آن از سوخت توریوم استفاده می‌شود پسماندهای هسته‌ای کمتری نسبت به راکتورهای کنونی تولید می‌کند.اما شاید مهم‌ترین برتری ایمنی توریوم نسبت به پلوتونیوم و اورانیوم آن است که تبدیل سوخت هسته‌ای توریوم به یک بمب اتمی بسیار دشوارتر از تبدیل اورانیوم و پلوتونیوم به بمب است.

چین اعلام کرده است که در نتیجه تحقیقات گسترده‌ای که در مورد توریوم انجام داده است تا ۱۰ سال آینده قادر به تولید راکتور هسته‌ای توریوم خواهد بود همچنین هند و نروژ از دیگر کشورهای پیشتاز در زمینه استفاده از سوخت هسته‌ای توریوم هستند.

هم‌اکنون مدت چهار سال است که نروژ از راکتورهای هسته‌ای با سوخت توریوم به صورت آزمایشی استفاده می‌کند و بنا به اعلام محققان هندی این کشور سال آینده نخستین راکتور هسته‌ای توریوم را خواهد ساخت.

ترس از بلایای هسته ای و جنگ هسته ای در حال افزایش است، انتقال به انرژی هسته ای امن نمی تواند در یک زمان کوتاه انجام شود. ذکر این نکته ضروری است که تغییرات آب و هوایی در ایده آل ترین حالت وابسته به استفاده از منابع انرژی پاک است.

کشورهایی مانند سوئیس و کره جنوبی سال هاست که از انرژی هسته ای خود را دور نگه داشته اند. آن هم به این دلیل است که آنها به دنبال یک انرژی هسته ای پاک و ایمن هستند. تغییر به انرژی توریوم می تواند ده ها سال طول بکشد. اما با آزمایشات مداوم راکتور های توریوم به طور بالقوه می توان جایگاه توریوم را در تامین سوخت پاک و ایمن هسته ای پیش از پیش مهم جلوه داد.

ارسال نظر