ساعت Pulsar شرکت Tiffany ما را به آینده می‌برد

در واقع نمی توان راجع به این که ساعت ماشین‌حسابی Casio شما یک ساعت هوشمند واقعی است یا نه اظهار نظر کرد. زمانی‌که ساعت‌های الکترونیکی درابتدای راه خود بودند و فناوری‌های نمایشگرهای سبک هنوز وجود نداشت، ساعت Pulsar وجود داشت.

ساعت Pulsar شرکت Tiffany ما را به آینده می‌برد

کلیک - این محصول، ساعت Pulsar مدل P2 است که لقب "فضانورد" نیز گرفته است. شرکت Pulsar در دهه ۱۹۷۰، مدل‌های زیادی از این ساعت که "ساعت کامپیوتری" نام داشتند ساخت و ساعت P2 هم درسال ۱۹۷۲ ساخته شد.

با فشار دکمه کناری این ساعت (که قاعدتا باید دندانه‌ای آنجا باشد)، صفحه اصلی روشن می‌شود و دیودهای LED زمان را نشان می‌دهند. راجر مور، درابتدای فیلم جیمزباند : Live and Let Die یک ساعت P2 بسته است، البته اگر از ساعت رولکس Submariner که شون کانری بسته است، صرف‌نظر کنیم. امروز بستن ساعت مچی امری متداول و معمولی است، اما در دهه ۱۹۷۰ شبیه وسیله‌ای بود که از فضا آمده باشد.

بسیاری از ساعت‌های Pulsar آن دوره به‌خوبی نگهداری نمی‌شدند، ازاینرو پیداکردن چنین ساعتی که هنوز کار کند، سخت است. بسیاری از ساعت‌های Pulsar آن دوره به‌خوبی نگهداری نمی‌شدند، ازاینرو پیداکردن چنین ساعتی که هنوز کار کند، سخت است.

بدون وجود دندانه در ساعت P2 احتمالا ازخود می‌پرسید که چطور باید ساعت را تنظیم کنید. از اینجاست که همه‌چیز عجیب می‌شود.

درپشت ساعت، دو قسمت علامت‌گذاری‌شده به‌نام‌های "min" و "Hr" - به‌معنای دقیقه و ساعت - وجود دارد، اما سطح سراسری این ساعت برای ضدآب بودن آن با موادی پوشیده شده است. زیر این دکمه‌ها، دندانه‌هایی برای تنظیم زمان تعبیه شده است، و درون گیره دستبند آن نیز آهنربایی برای فعال‌کردن آنها قرارداده شده است. شما آن آهنربای نعلی شکل را از گیره دستبند خارج می‌کنید و سپس آنقدر این دکمه‌ها را فشار می‌دهید تا زمان موردنظر شما را نشان دهد (دراینصورت بازگشت به آینده سخت می‌شود).

از نمای پشت، اصلا متوجه نمی‌شوید که این، یک ساعت عجیب باشد از نمای پشت، اصلا متوجه نمی‌شوید که این، یک ساعت عجیب باشد

دلیل اصلی اینکه این ساعت، ساعتی خاص است، جایی است که این ساعت فروخته شد. این چیزی نبود که مثلا طرفداران آیزاک آسیموف از فروشگاه لوازم سرگرمی تهیه کرده باشند. این ساعت توسط یک جواهرفروش خریداری شد که آنرا درکنار سایر محصولات Tiffany & Co گذاشته بود. شما می‌توانید علامت آنرا به‌وضوح درقسمت پایینی سمت چپ سطح شبه‌شیشه‌ای ساعت، به رنگ سفید ببینید. اگرچه در اصالت ساعت‌های شماره‌ای Tiffany همواره شک وجود داشته است، اما حالا این ساعت‌ها با برگه‌های اصل سازنده (زیر نام برند، عبارت Tiffany & Co هم دیده می‌شود) و جعبه ساعت اصل ارائه می‌شوند و نیازی به نگرانی دراین‌مورد نیست.

sd این برگه‌ها و جعبه اصل آن، نشان‌دهنده این مسئله هستند که این مهر و علامت‌ها، بعدا اضافه نشده‌اند.

اوائل دهه ۱۹۷۰ دهه دشواری برای صنعت ساعت‌سازی بود. بسیاری از مردم براین باور بودند که با اختراع ساعت‌های کوارتزی که بطور انبوه تولید شده بودند، دوره ساعت‌سازی مکانیکی به پایان رسیده است؛ بسیاری از برندهای ساعت‌سازی از بازار کنار کشیدند و بعضی دیگر نیز برای بقا در این بازار، تغییرات عمده‌ای در ساختار ساعت‌ها ایجاد کردند. حتی شرکت Patek Philippe که در تولید انبوه ساعت‌های کوارتیزی با Beta21 سرمایه‌گذاری کرده بود نیز به‌همین سرنوشت دچار شد. ساعت‌هایی از این دست، قوطی‌های نشان‌دهنده زمانی بودند که در آن دوران تولید می‌شدند، زمانی‌که تعادل سنت و پیشرفت هنوز تنظیم نشده بود. با صحبت‌هایی که امروزه از ساعت‌های هوشمند می‌شود، ساعتی مانند این، مطلوب‌تر از همیشه به‌نظر می‌آید.

sdad

منبع : Bloomberg.com

ارسال نظر