کشف ماده کلیدی حیات روی تایتان

رسانه کلیک – ماده کلیدی برای ایجاد حیات، در تایتان، قمر زحل کشف شد.

کشف ماده کلیدی حیات روی تایتان

فضاپیمای کاسینی که ۱۳ سال است زحل و قمرهای آن را مطالعه می‌کند، نشانه‌هایی از مولکول وینیل سیانید را در جو تایتان کشف کرده است. کشف این مولکول به آن معناست که ممکن است زندگی سلولی روی سطح این قمر در جریان باشد.

ستاره شناسان در رصدخانه ALMA نیز مقادیر زیادی از وینیل سیانید را در جو فوقانی قمر زحل مشاهده شده است. این رصدخانه می‌تواند امواج رادیویی تابشی از سردترین گازهای موجود در فضا را با حساس‌ترین تلسکوپ‌های خود ثبت کند.

مولکول وینیل سیانید، ماده اصلی تشکیل غشا سلولی است، ولی ماده دیگری نیز برای تشکیل غشا نیاز است: آب مایع! و وجود مایع روی سطح تایتان که دمای -۲۹۰ درجه فارنهایت دارد، غیرممکن است.سطح تایتان پوشیده از دریاچه‌های متان است و این موضوع، در سال ۲۰۱۵ یکی از داغ‌ترین موضوعات در حوزه نجوم بود، چرا که دانشمندان درصدد یافتن ترکیباتی بودند که با کمک متان، در تشکیل غشای سلولی پایدار نقش داشته باشند. نتیجه این آزمایش‌ها به وینیل سیانید ختم می‌شد.

یکی از گزینه‌های مطرح برای وجود حیات در منظومه شمسی، تایتان است که علاوه بر داشتن دریاچه‌های بزرگ، جوی مشابه زمین دارد که بیشترین عنصر موجود در آن، نیتروژن است.

البته باید گفت که این مولکول در جو فوقانی تایتان کشف شده است، اما ممکن است در دریاچه‌های این قمر نیز، با همین مقدار موجود باشد. گمان می‌رود که غشای سلولی مبتنی بر وینیل سیانید، با وجود تفاوت‌های شیمیایی مشابه غشاهای سلولی در سطح زمین بسیار انعطاف‌پذیر باشد.

تنها راهی که می‌توان به درست یا غلط بودن تصور وجود غشای سلولی روی تایتان پی برد، فرستادن فضاپیمایی با تجهیزات مناسب جهت فرود آمدن بر سطح قمر و همچنین شناور شدن روی دریاچه‌های آن است. به گفته یکی از متخصصان اخترشیمی، ساخت و ارسال چنین سازه‌ای برای مطالعه سطح تایتان، تبدیل به یکی از اولویت‌های ناسا شده است.

ارسال نظر