آیا به تلویزیون های هوشمند نیاز داریم؟

شاید سوالی که در ذهن بسیاری از افراد نقش بسته این است که با وجود دنیای دیجیتالی به هم پیوسته ضرورت تولید تلویزیون های هوشمند چیست؟

آیا به تلویزیون های هوشمند نیاز داریم؟

کلیک - اکنون حتی تلویزیون های در رده قیمتی متوسط هم می توانند به اینترنت متصل شوند و نتفلیکس و سایر برنامه های کاربردی را اجرا کنند که این بخش هوشمند این دستگاه های خانگی محسوب می شود. با این حال، بسیاری از مردم ویژگی های تعبیه شده در داخل این تلویزیون ها را نادیده گرفته و به سمت اپل تی وی، روکو (Roku) یا سایر دستگاه های پخش می روند.

بنا به گزارش گروه تحقیقات بازار NPD در ماه آگوست، برآوردها نشان می دهد که تقریبا سی درصد تلویزیون های هوشمند در آمریکا در واقع به اینترنت متصل نیستند و با وجود این که این میزان نسبت به دو سال پیش حدودا نصف شده ولی همچنان درصد قابل قبولی نیست. بر اساس تحقیقات انجام شده، حتی با افزایش روز افزون استفاده از قابلیت های تلویزیون هوشمند، استفاده از سایر دستگاه های پخش نیز به سرعت در حال رشد است.
بنا به گفته محققین، اگر جزو سازندگان دستگاه های پخش باشید، توانایی بسیار بیشتری برای تعبیه ویژگی های جدید در این دستگاه و عرضه آن به بازار با قیمت مقرون به صرفه دارید. این دستگاه ها رقیب سرسخت تلویزیون های هوشمند به شمار می روند.

samsung-55-in-smarttv-01
به نوعی هوشمندسازی دستگاهی که اکثر افراد صرفا آن را هر 5 تا 7 سال تعویض کنند ایده خیلی عالی به حساب نمی آید. تراشه ها هر سال سریع تر می شوند و بنابراین زمانی که می خواهید یک دستگاه جدید بخرید، مغز دستگاه تان حداقل از نظر فناوری بسیار بسیار قدیمی است.
علاوه بر این، نرم افزارهای استفاده شده در این دستگاه نیز مشکل ساز هستند. تلویزیون های هوشمند معمولا دارای رابط های کاربری مبهم، کارکردهای مشکل دار و به روزرسانی های بی ثبات هستند. گاهی اوقات قادر به اجرای خدمات جدید پخش مالتی مدیا نیستند و شاید هم هرگز ویژگی های جدید به برنامه هایی که اجرا می کنند اضافه نکنند.
از این بدتر وقتی است که برخی از تولید کنندگان تلویزیون ویژگی های جدید را فقط برای آخرین مدل های خود در نظر می گیرند تا از این طریق بتوانند افراد را متقاعد کنند که دستگاه های جدید را بخرند. مثلا مدل های 2016 سامسونگ افرادی را که سال پیش تلویزیون های این شرکت را خریدند به طور غیرمستقیم متقاعد می کند از فناوری روز عقب هستند. مشتریانی که مدل های قدیمی تر را خریدند نمی توانند از تلویزیون های سامسونگ خود جهت تنظیم نورپردازی اتاق یا بررسی دوربین های امنیتی استفاده کنند.
زوم جادویی یکی از ویژگی های جدید مدل های 2016 ال جی است که به کاربران اجازه می دهد (با استفاده از یک ذره بین دیجیتال) در زمان پخش ویدئو، بر روی آن زوم کنند تا متن ها و سایر جزییات ریز را بزرگ ببینند. ولی ال جی اعلام نکرده که آیا اصلا تلویزیون های قدیمی تر این ویژگی جدید را در قالب به روزرسانی دریافت می کنند یا خیر.

شکاف بین تلویزیون های هوشمند و دستگاه های پخش مالتی مدیا می تواند از این هم بیشتر شود چرا که این دستگاه از انواع فروشگاه های رایج برنامه های کاربردی که در تلفن های همراه و تبلت ها وجود دارند استفاده می کنند. اپل تی وی جدید اپلیکیشن های خرید آنلاین، خدمات سفر و تحویل غذا درب منزل را ارائه می کند و تلویزیون اندرویدی انویدیا شیلد نیز بازی های سنگین را که زمانی مختص کنسول ها و کامپیوترهای خانگی بود اجرا می کند.
به گفته علی کانی مدیر عامل شیلد، اگر فقط با تلویزیون هوشمندتان فیلم تماشا می کنید، این دستگاه برای تان خوب است. ولی او معتقد است که اپلیکیشن ها اتاق نشیمن را متحول خواهند کرد. در حال حاضر بحث فقط بر سر نتفلیکس یا هولو (Hulu) نیست. بلکه به نظر می رسد که سازندگان تلویزیون و شرکت های فناوری باید هر کدام بر روی کار خودشان تمرکز کنند. به عبارت دیگر، وقتی اتاق نشیمن خود را در دستان نرم افزاری قرار می دهید که توسط یک شرکت سخت افزاری ساخته شده، احتمالا از این کار پشیمان خواهید شد.

به گفته لوید کلارک مدیر محصول روکو، برخی شرکت های تولید کننده تلویزیون هستند که در ساخت دستگاه های جدید با کیفیت تصویر عالی کارشان فوق العاده است. تمرکز ما بر روی سهولت استفاده، تجربه و تجمیع محتواست. این یک کسب و کار متفاوت دیگری است.
به همین دلیل برخی از سازندگان تلویزیون مانند هایسنس، شارپ و تی سی ال به سیستم تلویزیون هوشمند روکو روی آورده اند. از آنجا که رابط کاربری این دستگاه دارای فناوری دستگاه های پخش خوداتکای روکو است، تولیدکنندگان اپلیکیشن می توانند یک بار برای همیشه یک برنامه برای تمام دستگاه ها بسازند. علاوه بر این، تلویزیون های هوشمند روکو همزمان با به روزرسانی های عرضه شده برای دستگاه های خوداتکا، به روزرسانی های نرم افزاری را دریافت می کنند.
تا بهار سال 2016 شرکت روکو قصد عرضه تلویزیون های هوشمند با وضوح تصویر 4K را ندارد ولی دستگاه پخش روکو 4 که در اکتبر عرضه شد این قابلیت را داشت که در این صورت اگر به جای خرید این دستگاه، یک تلویزیون هوشمند خریداری کنید،احتمالا احساس حماقت به شما دست خواهد داد.

حال سوال این است که اصلا چرا سازندگان تلویزیون های هوشمند خودشان را به زحمت می اندازند و این تلویزیون ها را تولید می کنند؟ احتمالا بتوان گفت این شرکت ها دچار سندروم ترس از عقب افتادن (FOMO) هستند.
به گفته جیم دنی معاون بازاریابی تی وو، این شرکت ها نمی خواهند فقط در یکی از بخش های این بازی رقابتی درگیر باشند. به عبارت دیگر این مسئله از رقابت نشات می گیرد؛ به این معنی که وقتی تمام رقبا در حال تولید تلویزیون هوشمند هستند، برای یک تولید کننده بسیار دشوار است که یک تلویزیون غیر هوشمند، خصوصا بزرگ تر از 40 اینچ بسازد.
همچنین تولیدکنندگان سخت افزار به دنبال این هستند تا بلایی که در بخش تلفن های هوشمند به سرشان آمد و سودشان به حاشیه رانده شد این بار سرشان نیاید. شرکت هایی مانند سامسونگ و ال جی، با استفاده از سیستم اندروید گوگل در تلفن های هوشمند و تبلت های خود، مبالغ زیادی از طریق فروش اپلیکیشن، فیلم و تبلیغات جستجو به جیب گوگل ریختند. اما این بار در مورد تلویزیون ها، که یکی از جلودارهای بعدی هستند، این شرکت ها به دنبال این هستند تا کنترل بازار و سود را در دست خود بگیرند.

photo-original

قطع به یقین تلویزیون های هوشمند مزایای اقتصادی هم دارند. اگر چند تلویزیون هوشمند در خانه تان داشته باشید، شاید خیلی به صرفه نباشد که برای هر کدام دستگاه پخش مالتی مدیا بخرید و استفاده از ویژگی های داخلی خود تلویزیون اقتصادی تر خواهد بود.
برخی از تلویزیون های هوشمند قابلیت تعویض آسان و بدون مشکل بین تلویزیون معمولی و دستگاه پخش را ارائه می کنند. سامسونگ برای اولین بار چنین قابلیتی را در مدل های 2016 خود عرضه خواهد کرد. یک ریموت کنترل به تنهایی می تواند هم تلویزیون و هم ست آپ باکس های شرکت های دیش و تایم وارنر کیبل و حتی اپل تی وی را کنترل کند.
به گفته وون جی لی یکی از مسئولین رده بالای سامسونگ، مصرف کنندگان به دلیل وجود تعداد زیاد دستگاه های متصل به تلویزیون های شان و وجود چندین ریموت کنترل سردرگم و سرخورده می شوند. به دنبال این بودیم تا با ارائه یک ریموت کنترل همه کاره این مشکل را حل کنیم.
همچنین در تلویزیون های هوشمند ال جی، با لمس یک دکمه می توانید کانال های موردعلاقه دریافتی از آنتن های تلویزیونی را به رابط کاربری موجود بر روی صفحه تلویزیون اضافه کنید. در تلویزیون های هوشمند روکو، کانال های دریافتی از آنتن تلویزیونی یا سرویس های کابلی به صورت یک آیکون بر روی صفحه خانگی در کنار سایر آیکون های نتفلیکس و بازی ها ظاهر می شود.

در مقابل در دستگاه های پخش، معمولا بینندگان باید کانال ها را با ریموت کنترل عوض کنند که اگر یکی از اعضای خانواده یادش برود به کانال اصلی برگردد ممکن است موجب سردرگمی برای سایر اعضای خانواده و بالا گرفتن جر و بحث بین آنها شود.
علاوه بر این، تلویزیون های هوشمند دردسرهایی هم برای توسعه دهندگان برنامه های کاربردی دارند. زمانی که بینندگان با استفاده از ریموت کنترل خود به این برنامه ها رای می دهند، این طراحان نرم افزار انگیزه کمی برای نوشتن و بازنویسی برنامه های کاربردی برای انواع رابط های کاربری ناسازگار مانند تیزن سامسونگ و webOS ال جی دارند.
به گفته یکی از مسئولین شرکت تلویزیون ماهواره ای دیش، این شرکت دو سال پیش یک برنامه کاربردی برای تلویزیون های هوشمند ال جی عرضه کرد ولی از آن استقبال چندانی نشد و در حال حاضر این شرکت بیشتر به بهبود ست آپ باکس خودش مشغول است و به نوعی ارائه برنامه برای پلتفرم های تلویزیونی را متوقف کرده است.

منبع: Gizmag

ارسال نظر