اپل پورت هدفون خود را تغییر می دهد

طبق جدیدترین شایعات، اپل احتمالا برای گوشی سال آینده خود از جک 3.5 میلیمتری استفاده نخواهد کرد.

اپل پورت هدفون خود را تغییر می دهد

به گزارش کلیک، حذف کردن متصل کننده ای که توسط تعداد بیشماری از هدفون ها ، سیستم های صوتی، و دیگر لوازم جانبی استفاده می شود به طور حتم ضربه ای بزرگ به اپل وارد می کند. بازخورد این کار حتما خیلی شدید تر از وقتی که متصل کننده 30 پین در سال 2012 به پورت لایتینگ که سرعتی بالاتر و حجم کمتر داشت خواهد بود. ولی حذف محل هدفون آیفون برای شرکتی که در سیستم عامل مک استفاده از سی دی و فلاپی را حذف کرد حرکت بی سابقه ای نیست.
با این حال، در استفاده از متصل کننده لایتینگ که متعلق به خود اپل است موارد مثبتی نیز وجود دارد. پس نباید زیاد تعجب کرد؛ چون اپل سابقه پیش قدم بودن در حذف تکنولوژی های از رده خارج را دارد.
اپل سابقه طولانی ای در حذف تکنولوژی های رایجی که قدیمی شده اند را دارد. طی حرکتی در سال 1998 آی مک اولین سیستم عاملی بود که بدون پشتیبانی از فلاپی دیسک وارد بازار شد.
آیا خشم شدیدی که کاربران بعد از حذف قابلیت خواندن سی دی از روی سیستم عامل مک داشتند را یادتان هست؟ یا وقتی که اپل تصمیم گرفت تا پشتیبانی از برنامه ادوبی فلش بر روی مرورگر های آیفون را قطع کند را یادتان می آید؟ برنامه ای که یک استاندارد بد و بدون امنیت و در آن زمان فراگیر بود ولی در حال حاضر تقریبا منسوخ شده است.
آن ها شروع کننده تمامی تغیرات بزرگ بودند که باعث می شد تعجب همگان برانگیخته شود ولی وقتی به آن دوره برمیگردیم این کارها قدم های واضح رو به جلو بودند.
استفاده از جک صدا تکنولوژی ای مربوط به مرکز های تلفن در قرن 19 میلادی بود که یک تکنولوژی تاریخی محسوب می شود در صورتی که امروزه یک استاندارد رایج است، دیگر دارد آخرین نفس های خود را می کشد.در حال حاضر هدفون های بلوتوثی و مجهز به پورت لایتینگ در حال محبوب شدن هستند.
هدفون های بدون سیم بلوتوثی این روزها رواج زیادی پیدا کرده اند (میتوانید با صرف هزینه 25 دلار یک هدفون با جنس مقبول از سایت آمازون خریداری کنید)، آنها با تمامی گوشی های هوشمند سازگاری دارند و به سختی می توانید ماشینی پیدا کنید که در چند سال اخیر تولید شده باشد و از پخش صدا به صورت بلوتوث پشتیبانی نکند.
با اینکه بدون سیم بودن هدفون های بلوتوثی یک مزیت خیلی واضح است، سازندگان هدفون مانند شرکت فیلیپس شروع به تولید هدفون های با سیم و با پورت لایتینگ کرده اند.
پورت لایتینگ یک متصل کننده برتر نسبت به جک 3.5 میلیمتری ای که در حال حاضر بر روی آیفون است هست زیرا دیجیتال است. و این یعنی نرم افزار های آیفون به طور مستقیم میتوانند مانند یک تنظیم کننده حرفه ای صدا، صدای خروجی هدفون را تنظیم کنند، یک نرم افزار مانند اسپاتی فای ( Spotify ) میتواند طوری تنظیم شود که به محض متصل شدن هدفون باز شود.
یک شایعه وجود دارد که می گوید شرکت اپل در حال پیاده سازی یک صدا با کیفیت و وضوح بالا برای سال 2016 است؛ فرمتی که در حال حاضر نیز توسط پورت لایتینگ پشتیبانی می شود.
هدفون هایی که قابلیت حذف نویز را نیز دارند برای این کار نیاز به یک منبع تغذیه جداگانه دارند می توانند با کمک پورت لایتینگ از باطری داخلی آیفون برق مورد نیاز خود را تأمین کنند. بخاطر داشته باشیم که همیشه استفاده از سیم های کمتر بهتر است.
مانع اصلی هدفون های دارای پورت لایتینگ در حال حاضر قیمت آنها است. شرکت اپل جدیدا شروع به فروش یک هدفون 800 دلاری از شرکت Audeze در اپ استور خود کرده است، که یعنی فقط کسانی که طرفدار دو آتشه موسیقی هستند به خریدن همچین هدفونی فکر می کنند.

فقط چند شرکت هستند که تا به امروز از پورت لایتینگ استفاده کرده اند و قیمت هدفون های آنها نیز حداقل در حدود 200 دلار است.
اپل صرفاً برای کاهش ضخامت آیفون به دنبال ساخت هدفون های جدید که از پورت لایتینگ استفاده می کنند نیست.
درست است که اپل راجع به ضخامت خیلی وسواس دارد و با حذف جک 3.5 میلیمتری حداقل 1 میلیمتر از ضخامت آیفون کاسته خواهد شد، ولی به نظر نمی رسد این موضوع ارزش این همه دردسر را داشته باشد.
لایتینگ یکی از لوازم جانبی است که به اپل تعلق دارد. این موضوع باعث می شود مردمی که صاحب دستگاه هایی با برند اپل نیستند نتوانند از این امکانات استفاده کنند. یک سناریو واقع بینانه تر این است که به طور کل استفاده از پورت لایتینگ در آیفون کنار گذاشته شود و از یو اس بی - سی ( USB-C ) که یک استاندارد جهانی و آزاد است استفاده شود.
مک بوک 12 اینچی جدید دارای پورت USB-C است و جای تعجب نیست اگر تمامی خط تولید مک در سال 2016 به همین سمت پیش برود. اینکه چگونه USB-C بتواند جایگزین پورت لایتینگ در آیفون و آی پاد شود خود یک مسئله پیچیده است.

ارسال نظر