لمس تومورها در جراحی با اختراع جدید ممکن شد

به تازگی یک ابزار کوچک ارتعاشی اختراع شده است که می‌تواند حساسیت جراحان را به اشکال و بافت‌ها بیشتر کند و احتمالا آن‌ها را قادر می‌سازد که تومورها و بافت داخلی بیمار را در حین جراحی حس کنند.

لمس تومورها در جراحی با اختراع جدید ممکن شد

به گزارش کلیک، در حین بسیاری از اعمال جراحی‌، جراحان از یک ابزار باریک فلزی استفاده می‌کنند که کمک می‌کند تهاجم را به حداقل برساند ولی به جراحان امکان حس کردن تومور را در حین عمل نمی‌دهد. محرک PZT که توسط مهندسان دانشگاه هیروشیما در ژاپن ساخته شده است به ابزار جراحی وصل می‌شود و یک ارتعاش خفیفی بر کف دست جراح ایجاد می‌کند و به آرامی در مورد بافت و اعضای داخلی بیمار اطلاعات ارایه می‌دهد.

دکتر یونچی کوریتا پژوهشگر ارشد می‌گوید که این تکنولوژی برگرفته از ملاقاتی است که از موسسه فناوری جورجیا داشته است و در آن جا مشاهده کرده است که جراحان هنوز اتصال لمسی با بدنی که جراجی می‌کنند ندارند و این ایده به ذهن او رسید.

او می‌گوید بعد از این ‌که به دانشگاه هیروشیما برگشت یک ایده برای بهبود عملیات در حین جراحی کم تهاجمی داشته است و آن را با تیم خود در موسسه علوم بیومدیکال دانشگاه هیروشیما مطرح کرد. کوریتا اولین یافته‌های خود از پژوهش در این باره را سه سال پیش در یک کنفرانس بین‌المللی ارایه کرد.

PZT

برای تست این دستگاه از چند داوطلب خواستند که به صورت چشم بسته از ابزار PZT استفاده کنند. داوطلبان با چشمان بسته به شناسایی بافت‌های مختلف کاغذ سنباده و همچنین به شناسایی محل دقیق یک توپ پلاستوفوم در یک فنجان پر شده از سیلیکون پرداختند.

به گفته پژوهشگران این تست مثل آزمودن تعیین یک تومور جامد درون بافت انسان است. هنوز برخی کارهای دیگر باقی مانده است تا این ابزار آماده استفاده در اتاق عمل شود. کوریتا می‌گوید که جراحی‌های واقعی و شبیه‌سازی شده نیاز است تا این دستگاه دقیق‌تر شود. کوریتا همچنین ادامه داد که فاکتورهای سهولت استفاده، ایمنی و بهداشت عوامل مهمی هستند و بعد از فراهم کردن این موارد، ابزار جدید در یک عمل جراحی واقعی تست خواهد شد.

ارسال نظر