پرادو یا مورانو ؟ مسئله این است

در این مطلب، جدال دو خودروی ژاپنی و البته دو برند معروف و محبوب را در بازار ایران شاهد خواهیم بود جدالی که به واقع تعیین کننده است چراکه در این جدال به سراغ دارندگان این خودروها نیز رفتیم تا معایب و محاسن این خودروها را از زبان دارندگان آنها نیز بشنویم. با کلیک همراه باشید.

پرادو یا مورانو ؟ مسئله این است

دو برند ژاپنی که نماینده های محبوبی را در بازار ایران داشته ودارند .تویوتا که از زمان جنگ تحمیلی با لندکروزهای معروفش بازار ایران را به دست داشت و نیسان نیز با مدل پاترول سال ها در بازار ایران یکه تازی می کرد اما این بار رقابت دو خودرویی را شاهد هستیم که در کلاس suv های کلاس متوسط در بازار حرف های زیادی برای گفتن داشته و رقابت آنها خالی از لطف نیست البته این نکته را نباید فراموش کرد که نماینده نیسان در ایران و در شرکت پارس خودرو تولید شده و جزء باکیفیت ترین خودروهای تولید داخل به حساب می آید و نماینده تویوتا نیز توسط شرکت ایرتویا وارد و به بازار ایران عرضه می شود.

extPhoto-6_blownUps

تویوتا پرادو

سال۲۰۰۵ بود که برای اولین بار راهی بازار ایران شد و از همان ابتدای ورود به بازار تبدیل به یکی از پرفروش ترین suvهای بازار ایران شد این خودرو با توجه به داشتن چهره ای زیبا خیلی زود توانست در بازار به موفقیت برسد.پرادو دو درب و پرادو چهار درب مدل های این خودرو بودند که هر کدام با دو نوع موتور راهی بازار می شدند موتور۴سیلندر ۳٫۷لیتری و موتور۶سیلندر۴لیتری بر روی هر دو مدل این خودور قابل سفارش بود.

اما دیری نپایید که پرادو تبدیل به یک خودروی خطرناک شد این خودرو علیرغم داشتن دینامیکی خوب یک ایراد بزرگ نیز داشت به راحتی واژگون شدن این خودرو در بازار شهره خاص و عام شده بود عرض کم محور ها و ارتفاع زیاد این خودرو نسبت به زمین سبب می شد تا به راحتی پرادو زمین بخورد و یا ساده تر اینکه چپ کند این موضوع را می توان در خرید نمونه های کار کرده پرادو در بازار به وضوح مشاهد کرد چراکه نمونه های چپ شده آن در بازار زیاد بوده و البته برخی از افراد نیز ندانسته این نمونه ها را خریداری کرده و کلاه گشادی به سرشان رفته است.این خودرو در سال ۲۰۱۰ دچار تغیرات شد و پا به بازار ایران گذاشت خودرویی که فرم چراغ های ان تغییر کرده و طراحی کابین آن نیز متحول شده است مدل جدید این خودرو را بیشتر در نمونه های چهار درب می دیدیم اما به تازگی مدل های دو درب آن نیز راهی بازار ایران شده و اتفاقا همانند گذشته با اقبال خوبی مواجه است هرچند که با توجه به داشتن قیمتی بالا خرید و فروش آن همانند مدل های قبلی به آسانی انجام نمی گیرد اما تعداد آن در خیابان ها کم نیست.

مشخصه های فنی

پرادو از موتوری ۶ سیلندر با ۳۹۵۶سی سی حجم بهره می برد این موتور قادر است ۳۷۱اسب بخار قدرت را در ۵۶۰۰دور بر دقیقه تولید کند و در کنار آن نیز ۳۸۱نیوتن متر گشتاور را در ۴۴۰۰دور بر دقیقه ارائه دهد.پرادو جدید در دو مدلON-ROAD و OFF-ROAD راهی بازار ایران می شودکه البته از نظر فنی با یکدیگر برابرند و تنها در حجم مخزن سوخت و البته امکانات ایمنی و رفاهی با یکدیگر تفاوت هایی دارند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.پرادو خودرویی پر مصرف به حساب می آید چراکه در سیکل ترکیبی به اعلان شرکت سازنده ۱۲٫۵لیتر در ۱۰۰کیلومتر بنزین می سوزاند این در حالیست که دارندگان این خودرو در اعدادی همچون ۱۵ و ۱۶لیتر در ۱۰۰کیلومتر سخن می گویند.

۲۰۱۷-toyota-prado-interior

نظر پرادو سواران

برای اینکه بیشتر بتوانیم این خودرو را لمس کنیم به سراغ دارندگان پرادو رفتیم و سوالاتی را مطرح کردیم که خواندن آن خالی از لطف نیست حسین یک دستگاه پرادوی دودرب مدل ۲۰۰۷را دارد وی در خصوص این خودرو می گوید که سواری آن خوب بوده و امکانات مناسب است اما در سرپیچ ها باید دقت فراوانی به خرج داد چراکه چسبندگی این خودرو نسبت به زمین مناسب نبوده و احساس واژگونی همیشه با شماست البته این احساس عدم چسبندگی در سرعت های بالا نیز با شما خواهد بود و هزینه های تعمیر و نگهداری پرادو نیز در یک سال می تواند برابر با خرید یکدستگاه پراید باشد چراکه قطعات آن گران قیمت بوده و البته هزینه دستمزد تعمیر کاران آن نیز سرسام آور است.احسان که هر دو خودرو نمونه ۴درب قدیمی و جدید را داشته از تفاوت بسیار زیاد این خودرو در نمونه جدید به خصوص امکانات آن سخن می گوید.ارتفاع کمتر خودرو در نمونه های جدید سبب شده تا تعادل آن بهتر باشد و در پیچ ها احساس بهتری با راننده خواهد بود به رغم اینکه در کاتالوگ خودرو شاهد افزایش قدرت موتور هستیم ولی در عمل به نظر می رسد که خودرو کمی تنبل تر شده است هرچند که امکانات ایمنی و رفاهی زیاد و البته بهینه سازی های انجام گرفته در پرادو جدید این ایرادات را می وشاند.

Flying in first class

land_cruiser_prado_interior

امکانات ایمنی و رفاهی

پرادو جدید از امکانات زیادی به نسبت نمونه های قبلی برخوردار است به نحوی که که این خودرو را در زمره خودروهای لوکس قرار داده است ایربگ های جلو به همراه ایربگ زانویی راننده و جانبی و سرنشین ترمز ABS,EBD,BA,TCS,VSCقفل مرکزی ،ریموت،ایموبلایزر،سیستم قفل و باز و بسته شدن در ها و روشن و خاموش شدن خودرو بدون کلید،فرمان تلسکوپی و بشکن،نمایشگر زاویه چرخش فرمان،تنظیم برقی فرمان،تهویه مطبوع اتوماتیک،رادیو CDچنجر شش تایی با ۹بلند گو و بلوتوث،خروجی هدفون و USB،تنظیم برقی و گرمکن صندلی های جلوبا حافظه برای صندلی راننده،روکش صندلی چرم،پشت سری صندلی هوشمند راننده ،صندلی برقی جمع شونده ردیف سوم،آینه های برقی مجهز به گرمکن،شیشه بالابر جلو و عقب برقی ،سان روف،چراغ های جلو زنون،تنظیم نور چراغ های جلو،مه شکن جلو و عقب،کروز کنترل،سنسور پارک جلو و عقب،مجهز به۴دوربین ،قطب نما ،یخچال،سیستم تعلیق هوشمندAVS،سیستم تعلیق وابسته به نیروی محرکKDSS،تنظیم اتوماتیک ارتفاع چراغ AHC،خروجی برق۲۲۰ولتAC،قفل دیفرانسیل عقب وسیستم تعلیق با قابلیت تنظیم اسپرت از امکانات این خودرو در مدل OFF-ROADبه حساب می آیند در نمونهON-ROADنیز به سیستم ترمز و پایداری DAC,HACاضافه می شود و سیستم صوتی نیز دارای DVDچنجربا۱۴بلندگویJBLو بلوتوث به همراه خروجی هدفون و USBو سیستم GPSبا مانیتور۷اینچی است.کروز کنترل هوشمند ،سیستم کمکی پارک،سنسور پارک جلو و عقب مجهز به سه دوربین،قطب نما ،یخچالو سیستم پیشگیری از تصادف نیز از دیگر امکانات نمونهON-ROAD به حساب می آیند.

toyota-landcruiser-prado-kakadu-2015-(8)

نیسان مورانو

این SUV ژاپنی برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ به جهانیان معرفی شد و اولین دستگاه از این خودرو در سال ۲۰۰۳ به فروش رسید.
نیسان مورانو از نسل اول خود در بازار ایران حضور دارد، خودرویی که با چهره خشن و متفاوت خود نسبت به دیگر SUVهای موجود در بازار می‌رفت تا غوغایی به پا کند اما این چنین نشد چرا که قیمت بالای آن نتوانست فروش آن را در میان انبوه SUVهای وارد شده به کشور تضمین کند.

۲۰۰۵-۲۰۰۸_Nissan_Murano_(Z50)_Ti_wagon_01

نیسان مورانو با توجه به موتوری پرقدرت و چهره‌ای متفاوت و اسپرت می‌توانست در بازار ایران از فروش خوبی بهره ببرد این در حالی است که از پیشینه خوب نام نیسان در ایران نمی‌توان به راحتی گذر کرد چرا که نیسان پاترول هنوز هم جزو خودروهای محبوب ایرانی‌هاست، خودرویی که با حضور خود پیمودن مسیرهای ناهموار را آسان می‌کرد و حالا نوبت رسیده است تا نسل‌های بعد نیسان این وظیفه را به دوش بکشند هر چند که با قیمت‌گذاری نه چندان مناسب شرکت پارس‌خودرو این مهم تحقق نیافت تا اینکه نسل بعدی مورانو با چهره‌ای جدیدتر و اسپرت‌تر راهی بازار ایران شد.

۲۰۱۶-nissan-murano-front-grille-view-pacific-sunset-large

نکته جالب، قیمت این خودرو بود که به رغم شکست قبلی باز هم ۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرده بود. نیسان مورانو نسل اول قیمتی در حدود ۷۴ میلیون تومان داشت و نسل بعدی آن با قیمتی در حدود ۹۰ میلیون تومان راهی بازار شد اما درس نگرفتن از اشتباه اول موجب شد تا مورانوی نسل دوم هم شکست را پذیرا شود، خودرویی که به رغم همه قابلیت‌ها و خاص‌بودن‌ها باز هم جایی در بین پرفروش‌های بازار نیافت.حال مدل۲۰۱۲این خودرو با امکاناتی مناسب و موتوری قوی تر راهی بازار ایران شده است تا جبران شکست های قبلی را داشته باشد . مدل جدید این خودرو تغییرات زیادی نسبت به نمونه قبلی ندارد و تنها تفاوت به چراغ‌های جلو و عقب ختم می‌شود. البته شکل چراغ‌ها تغییری نکرده است بلکه تنها رنگ آنها به صورت یخی شده که هم اسپرت‌تر است و هم جلوه زیباتری دارد در نمای جلو نیز کمی جلو پنجره وسپر تغییر داشته و حالت مه شکن ها نیز دچار تغییر شده است البته از امکانات بیشتر مدل‌های جدید و فیس‌لیفت شده هم نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. مورانو همان طور که از چهره‌اش برمی‌آید یک SUV اسپرت است که این اسپرت‌بودن را می‌توان در هنگام راندن بیشتر حس کرد چرا که صدای اگزوز به همراه فرمان‌پذیری خوب و هندلینگ بالا همه چیز را برای یک سواری اسپرت مهیا ساخته است.

۲۰۱۶-nissan-murano-interior-console-gear-shift-large

مورانو که به واقع یکی از خاص ترین چهره ها را دارد همانند دیگر محصولات شرکت نیسان یک خودروی کاملا اقتصادی به حساب می آید چراکه استهلاک پایین از اصلی ترین خصیصه های این خودرو است .مورانو با اتکا بر گیربکس فوق الهاده خود که CVT نام دارد توانسته مرف سوخت پایینی را تقدیم به دارندگان خود کند.

۲۰۱۶-nissan-murano-front-back-seats-large-1

مشخصات فنی

نیسان مورانو از موتوری ۶سیلندر بهره می برد که ۳۴۹۸سی سی حجم داشته و قادر به تولید۲۶۶اسب بخار قدرت است گشتاور موتور این خودرو ۳۳۶نیوتن متر بوده و قادراست در مدت زمان ۷٫۷ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰کیلومتر برسد و تا۲۰۹کیلومتر نیز سرعت بگیرد مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در ۱۰۰کیلومتر۹لیتراست.

سخن دارندگان مورانو

دارندگان مورانو از خرید خود تا حد زیادی راضی هستند احسان درخشان که چند سالی است مورانو سوار می شود از استهلاک پایین این خودرو سخن به میان کی اورد وی در این خصوص می گوید که از نظر فنی به خصوص موتور و گیربکس برای این خودرو مشکلی به وجود نمی آید و بیشتر لوازم مصرفی نیاز به تعویض دارند البته قیمت لوازم مصرفی هم ارزان نیست سواری خودرو بسیار خوب بوده و می توان از خواص اسپرتی آن لذت برد تکان های قسمت عقب زیاد بوده نرم نیست البته به نسبت SUVهای دیگر نرم تر و قابل قبول تر است.فرمان پذیری خودرو نیز در سطح خوبی قرار داشته و عملکرد گیربکس هم قابل تحسین است.

۲۰۱۶-nissan-murano-interior-panoramic-moonroof-large

۲۰۱۶-nissan-murano-interior-console-cashmere-leather

امکانات ایمنی و رفاهی مورانو

مورانواز امکاناتی همچون ۱۰ عدد ایربگ، ترمز جلو عقب دیسکی به همراه خنک‌شونده و سیستم‌های EBD، VDC، BAS، ABS سیستم قفل مرکزی با ریموت/ ایموبلایزر/ سیستم قفل و باز و بسته شدن درها و روشن و خاموش شدن خودرو بدون کلید (Keylessgo Starter) فرمان الکترونیکی، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، کنترل اتوماتیک تهویه مطبوع دوگانه برای جلو و عقب، رادیو CD چنجر شش‌تایی، بلندگو، ساب‌ووفر،‌نمایشگر وسط و در بین دنده عقب، صندلی‌های جلو برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم یکپارچه حافظه صندلی فرمان و آینه، تنظیم برقی پدال، تنظیم برقی آینه‌ها با گرمکن، شیشه بالابر جلو و عقب برقی، سانروف برقی، چراغ‌های زنون با روشن و خاموش شدن اتوماتیک چراغ‌ها، سیستم شست‌وشوی چراغ‌های جلو، چراغ‌های عقب LED، مه‌شکن جلو و عقب، سنسور باران با کارکرد اتوماتیک برف پاک‌کن‌ها، سنسور پارک‌ دنده عقب و کروزکنترل برخوردار است که البته می توان در در تیپ های بالاتر گرمکن و سردکن صندلی‌های جلو، نشان‌دهنده باد تایرها در کابین، سیستم ناوبری، بلوتوث، سیستم صوتی Boss با بالاترین کیفیت را نیز در اختیار داشت.

۲۰۱۵-nissan-murano-crossover-highway-driving-tinted-bronze-05

ارسال نظر