القای توهم بصری توسط مغز

آنچه شما از گوشه چشم خود می توانید ببینید، چیزی نیست جز یک توهم بصری که توسط مغز القا می شود.

القای توهم بصری توسط مغز

به گزارش کلیک، دانشمندان نشان دادند در برخی شرایط، مغز ما جاهای خالی در دید جنبی ما را پر می‌کند، و ما را گول می زند تا تصور کنیم در لبه دید نیز به اندازه مرکز، اطلاعات بینایی داریم.

محققین دانشگاه های هلند و انگلستان یک آزمایش ترتیب دادند تا بدانند آیا دید جنبی یک توهم بصری است که ذهن ما را بازی می‌دهد؟

یکی از محققین روان شناس این تیم، مارته اوتن می گوید "یافته های ما نشان می دهند تحت شرایط مناسب، بخش بزرگی از پیرامون ما ممکن است توهم بصری باشد. این اثرات برای بسیاری از ویژگی های پایه بصری وجود دارد، مانند "پر کردن" به طور کلی، و مکانیسم ادراکی."

محققین ۲۰ داوطلب داشتند که به آن‌ها مجموعه ای از تصاویر را نشان داده شد. در هرکدام، یک تصویر در مرکز ظاهر شد، که به تدریج در حاشیه تصویر نیز تصاویر محوی ظاهر می شدند. از شرکت کنندگان خواسته شد زمانی که فکر می‌کنند تصویر مرکزی با تصویر حاشیه یکی است، روی دکمه ای کلیک کنند.

آزمایش ها نشان دادند که داوطلبین گاهی اوقات به اشتباه وجود تصاویر یکسان را گزارش دادند، پیش از اینکه دو تصویر با یکدیگر هم خوانی داشته باشند. این طور به نظر می رسید مغز کمبود جزییات در تصویر دوم را با کمک تصویر اول جبران می کند.

در طی دوره مطالعه، شکل ها، جهت گیری، شفافیت، سایه و حرکت تصاویر تغییر داده شد، اما به نظر نمی رسید تاثیری بر توهم بصری داشته باشد.

زمانی که تصاویر مرکزی و حاشیه ای به طور قابل توجهی با هم متفاوت بودند، تغییراتی دیده می شد: در این مورد، توهم کمتر رخ می داد، و زمانی که این اتفاق می افتاد، مدت بیشتری طول می‌کشید تا ظاهر شود.

تنها ۲۰ نفر در این آزمایش شرکت داده شدند، ازاین‌رو تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوان درک کرد واقعا چه اتفاقی می افتد.اما این تحقیق بخش های جدیدی برای تحقیقات مختلف را باز کرده است. در حقیقت توهم بصری رایج تر از چیزی است که شما تصور می کنید.

ارسال نظر