درمان دیابت نوع یک بدون انسولین

یک فناوری جدید با استفاده از پیوند سلول ایسلت که تولید انسولین می کند و نیازی نیست که تزریق شود، می تواند کمک کند زندگی افرادی که دیابت نوع ۱ دارند متحول گردد.

درمان دیابت نوع یک بدون انسولین

به گزارش کلیک، شرکت سلول درمانی و ژن درمانی Catapultو دانشگاه آبردین انگلستان، تاسیس Islexa را اعلام کردند. Islexa یک شرکت توسعه دهنده فناوری برای تولید ایسلت های اورگانوید ـ رشد یافته در آزمایشگاه- است که مسئولیت تولید انسولین را در انسان بر عهده دارند.
کارشناسان بر این عقیده اند که این فناوری می تواند گزینه پیوند سلول های ایسلت را پیش روی هزاران بیمار مبتلا به دیابت نوع ۱ قرار دهد.
در انگلستان به خاطر دسترسی کم به ارگان های اهدایی مناسب و مشکلات مربوط به استخراج سلول های ایسلت فقط بین ۳۰ تا ۵۰ بیماری که دچار ناآگاهی هیپوگلیسمی (کاهش قند خون) هستند، می توانند هر ساله از پیوند این سلول ها بهره ببرند.فناوری Islexa، با تغییر بافت اهدایی پانکراس به سلول های ایسلت کاملاً کاربردی، کار خود را انجام می دهد که این امر می تواند تعداد بیمارانی که امکان بهره گیری از این روش درمانی دارند را افزایش دهد.

۲۲۲۲

پیوند سلول های ایسلت می تواند بدون نیاز به تزریق انسولین، میزان گلوکز را در بیماران دیابتی به گونه ای اثربخش و برای مدت طولانی کنترل کند.
مدیر عامل شرکت سلول درمانی و ژن درمانی Catapultو یکی از سرپرستان شرکت Islexa این طور بیان کردند که این فناوری بسیار هیجان انگیز است و این پتانسیل را دارد زندگی بیماران دیابتی را دچار تحول کند.
خرسندیم که شرکت Islexa را به همراهی همکارانی تشکیل می دهیم که تا کنون با آن ها روی این پروژه کار کرده ایم.
این همکاری تا کنون نتایج امیدوار کننده ای برجای گذاشته است و تشکیل شرکت Islexa به توسعه سلول های ایسلت آزمایشگاهی که می توانند هزاران بیمار را درمان کنند سرعت خواهد بخشید.
دیابت یک بیماری مادام العمر است که باعث می شود میزان قند خون (گلوکز) فرد مبتلا افزایش یابد. هورمون انسولین که پانکراس آن را تولید می کند، مسئولیت کنترل میزان گلوکز موجود در خون را بر عهده دارد. اما در دیابت نوع ۱، پانکراس اصلاً انسولین تولید نمی کند.
یکی از استادان دانشگاه آبردین گفت این فناوری بر اساس تبدیل بافت پانکراس به سلول های ایسلت کاربردی، پایه ریزی شده است. مزیت این فناوری نسبت به استفاده از سلول های بنیادین به عنوان مواد منبع، بیش تر است چرا که سلول های بنیادین در حال حاضر فقط سلول های بتای تولید کننده انسولین را تولید می کنند. سلول های ایسلت، ارگانوئیدهایی هستند که هورمون های متعددی از جمله انسولین را تولید می کنند و ایسلت های اهدایی، تا کنون موارد جدی دیابت نوع ۱ را به گونه ای موُثر درمان کرده اند. در اختیار داشتن مقدار کافی ایسلت های رشد یافته در آزمایشگاه می تواند به ما کمک کند تا این درمان بالینی بنیان گذاری شده را به طور قابل ملاحظه ای گسترش دهیم.
نتایج موفقیت آمیزی در مطالعات پیش بالینی بر روی این فناوری پس از تاسیس شرکت Islexa صورت گرفت و این شرکت حقوق IP فناوری ایسلت را در آینده حفظ خواهد کرد.
این شرکت ابتدا به تمرکز خود بر روی توسعه پیش بالینی بیشتر این پروتکل برای تغییر بافت پانکراس به سلول های ایسلت کاربردی ادامه خواهد داد. مرحله بعدی مورد آزمایش قرار دادن این فناوری در چند سال آینده است.

ا۳۳۳۳۳

ین فناوری در دانشگاه آبردین به عنوان بخشی از فعالیت های هدایت شده توسط یک کنسرسیوم و با حمایت شرکت سلول درمانی و ژن درمانی Catapult توسعه یافته است.
شرکاء این کنسر سیوم شامل دانشگاه آبردین، برنلمه پیوند سلول های ایسلت در اسکاتلند، دانشگاه ادینبرو و سازمان دولتی انتقال خون اسکاتلند (SNBTS) می شود و در طول این برنامه توسعه از نزدیک به همکاری خود با شرکت Islexa ادامه خواهند داد.
یک مشاور جراح پیوند در درمانگاه سلطنتی رویال از دانشگاه ادینبرو و همچنین پزشک ارشد برنامه پیوند سلول های ایسلت در اسکاتلند این طور بیان کردند که پیوند سلول های ایسلت می تواند زندگی افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ را متحول سازد و در برخی موارد می تواند منجر به رهایی طولانی مدت از تزریق انسولین به همراه کنترل عالی گلوکز شود.
این همکاری هیجان انگیز بین برنامه پیوند ایسلت در اسکاتلند، دانشگاه آبردین و شرکت سلول درمانی و ژن درمانی Catapult، به ما این امکان را خواهد داد که این فناوری را به سرعت گسترش دهیم و بیماران بیش تری را به گونه ای موُثرتر درمان کنیم.

منبع:express

ارسال نظر