درمان افسردگی با واقعیت مجازی

دانشمندان بر این باورند که می توان با استفاده از فناوری واقعیت مجازی، افسردگی را درمان کرد.

درمان افسردگی با واقعیت مجازی

به گزارش کلیک، این روزها هدست های واقعیت مجازی (VR) دنیای تکنولوژی را متحول کرده اند؛ از صنعت سینما گرفته تا بازی های کامپیوتری. اما این تنها ظاهر امر است. به تازگی متخصصان روانشناسی با همکاری کارشناسان فناوری ثابت کرده اند که با استفاده از هدست های واقعیت مجازی می توان کمک شایانی به بیماران مبتلا به افسردگی کرد. کارشناسان بر این باورند که با استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی می توان تصویر ذهنی افراد مبتلا به سندروم افسردگی را نسبت به اطراف و حتی خودشان تغییر داد تا حس بهتری نسبت به دنیای اطراف داشته باشند.

طبق آزمایشات انجام شده بر روی 15 بیمار مبتلا به سندروم افسردگی در دانشگاه لندن و همچنین موسسه پژوهشی تحقیقاتی (ICREA)، پس از چند روز استفاده از هدست های واقعیت مجازی علائم بهبود در ساختار رفتاری این بیماران قابل مشاهده بود. روش درمانی در این بیماران به این صورت است که شخص بیمار با استفاده از هدست ها، تصویری مجازی از بدن خود دریافت می کند که عینا حرکات شخص را تکرار می کند. این روش که به "تجسم" معروف است عملکرد مثبتی در روند بهبودی این بیماران داشته است. در نتایج بدست آمده، طی دو هفته رفتار بیماران با کودکان بهتر شده است، چرا که در تصویرسازی ها رفتاری مشابه با آن به بیماران نشان داده شده است. این تصاویر در هفته 3 بار و به صورت متناوب برای بیماران پخش می شد تا تصویر ذهنی مثبتی برای بیماران ایجاد کند.

کارشناسان اذعان دارند، همانگونه که شنیدن صدای شخص باعث اصلاح نقاط ضعف می شود، دیدن تصویر مجازی از رفتار نیز همین تاثیر را بر روی اصلاح عملکرد دارد.

منبع: digitaltrends

ارسال نظر