درمان و تشخیص بسیاری از انواع سرطان با سیلیکون متخلخل

سیلیکون متخلخل یک نانوذره محسوب می‌شود که از قابلیت‌هایی همچون سازگاری زیستی با بدن و تجزیه پذیری زیستی برخوردار است و می‌تواند بدون هیچگونه آسیبی به بدن، برای درمان و تشخیص بسیاری از انواع سرطان به کار گرفته شود. برای دانستن جزییات بیشتر با ما همراه باشید.

درمان و تشخیص بسیاری از انواع سرطان با سیلیکون متخلخل

در دنیای پزشکی معمولا ابتدا باید بیماری‌ها تشخیص داده شوند و سپس درمان شوند. در دنیای پزشکی مدرن عصر حاضر، ترکیب مرحله تشخیص و درمان که در اصطلاح theranostics نامیده می‌شود و با هدف انتخاب مناسب‌ترین روش درمانی صورت می‌گیرد، موجب شده است که مرزی بین مرحله تشخیص و درمان وجود نداشته باشد و این دو مرحله تقریبا با یکدیگر در یک سیستم کارآمد ادغام شوند. ترکیب دو مرحله درمان و تشخیص، باعث کاهش مدت زمان درمان فرد شده است.

به گزارش کلیک، به تازگی محققان موفق شده‌اند با استفاده از سیلیکون متخلخل، شکل جدیدی theranostics را ایجاد کنند. این محققان با استفاده از سیلیکون متخلخل که جز‌ء نانوذرات سیلیکون محسوب می‌شود توانسته‌اند، به تشخیص سرطان و درمان آن بپردازند.

در حال حاضر نانوذرات ساخته شده از طلا، بهترین نوع نانوذرات برای تشخیص و درمان سرطان هستند. مهمترین چالشی که در مورد استفاده از نانوذرات فلزی مطرح می‌شود، سازگار کردن آن‌ها با اعضا و جوارح بدن و آسیب نزدن به آن‌ها است؛ زیرا عناصری همچون طلا، تیتانیوم دی اکسید، کادیوم سلینید و برخی از نانوذرات دیگر تقریبا از بدن دفع نمی‌شوند.

وقتی که نانوذرات وارد جریان خون می‌شود، ممکن است در عروق و اعضای بدن گیر کنند و پس از مدت کوتاهی به دلیل تاثیرات سمی خود بر روی اعضا و جوارح بدن، باعث آسیب دیدن آن‌ها شوند.

اُسمینکیتا، سرپرست امور تحقیقاتی و اعضای تیم او به دنبال عنصری هستند که هم با بدن سازگاری زیستی داشته باشد و هم از قابلیت تجزیه پذیری زیستی برخوردار باشد. اعضای تیم تحقیقاتی اذعان کرده‌اند که آن‌ها دریافته‌اند که هر دو قابلیت مذکور در سیلیکون متخلخل وجود دارد. آن‌ها به بیان این مطلب پرداختند که عنصر سیلیکون متخلخل هم می‌تواند برای تشخیص بیماری‌ها به کار گرفته می‌شود و هم می‌تواند با حل شدن در اسید سیلسیک، بسیاری از بیماری‌ها را درمان کند. اسید سیلسیک ماده‌ای مهم برای حفظ قدرت استخوان‌ها و مفاصل بین آن‌ها است.

اسمینکینا به بیان این مطلب پرداخت که اعضای تیم تحقیقاتی او برای نخستین بار موفق شده‌اند از سیلیکون متخلخل در مرحله ترکیبی تشخیص و درمان بیماری‌ها یا همان theranostics، به عنوان ماده‌ای بی خطر در تشخیص و درمان بسیاری از انواع سرطان استفاده کنند. وی معتقد است که سیلیکون متخلخل نه تنها می‌تواند به راحتی به داخل سلول بیمار نفوذ کند، بلکه زمانی که سوراخ‌های این ماده با دارو پر می‌شود، می‌تواند آن‌ها را هنگام حل شدن در اسید سیلسیک رها سازد. به نظر اسمینکینا تیم تحقیقاتی او نتایج خوب و مهمی را به دست آورده‌اند که می‌توانند در تحقیقات بلند مدت جهت ایجاد سیلیکون متخلخل با قابلیت سازگاری زیستی و تجزیه پذیری برای انتقال دارو به سلول‌های بیمار، مورد استفاده قرار گیرند.

ارسال نظر