جداسازی دوقلوهای به هم چسبیده از سر در عمل جراحی یازده ساعتی

چند روز پیش دوقلوهایی به هم چسبیده ده ماهه آمریکایی از سر به نام اِرین و اَبی طی یک عمل جراحی یازده ساعته از هم جدا شد. سر این دو دختر دوقلو هنگام تولد به هم چسبیده بود. این پدیده یکی از نادرترین مشکلات در دنیای پزشکی است.

جداسازی دوقلوهای به هم چسبیده از سر در عمل جراحی یازده ساعتی

به گزارش کلیک ، این عمل جراحی با سرپرستی یک جراح پلاستیک و یک جراح مغز و اعصاب انجام شد. طبق گفته پزشکان این عمل طولانی بسیار پیچیده بوده است و دوران نقاهت پس از آن هم بسیار طولانی خواهد بود؛ اما پزشکان کاملا امیداورند که این عمل جراحی نتیجه مثبتی داشته باشد. این دو کودک هم اکنون در بخش ویژه مراقبت های ویژه کودکان در بیمارستان کودکان شهر فیلادلفیا واقع در ایالت پنسیلوانیای جنوبی تحت مراقبت کامل یک تیم متشکل از چندین متخصص هستند.

وقتی که دوقلوها همسان باشند، جنین آن ها در دوران بارداری از یکدیگر جدا می شوند. حال اگر جنین آن ها در حین بارداری از هم جدا نشوند، دوقلوها به هم چسبیده به دنیا می آیند. البته این اتفاق بسیار نادر است و در هر دویست هزار مورد، تنها یک مورد دوقلوها به هم چسبیده به دنیا می آیند. دوقلوهایی که در هنگام تولد با سر به هم چسبیده به دنیا می آیند، نادرترین نوع در میان دوقلوهای به هم چسبیده هستند.

شدت شرایط در دوقلوهایی که با سر به هم چسبیده به دنیا می آیند، به چگونگی و محل اتصال سر آن ها به هم بستگی دارد. البته طبق گفته یک متخصص، متاسفانه بیشتر دوقلوهایی که با سر به هم چسبیده به دنیا می آیند، از این شرایط جان سالم به در نمی برند.

پدر و مادر این دو دختر دوقلو زمانی که مادر در هفته یازدهم بارداری خود بود، متوجه شدند که سر فرزندان آن ها به هم چسبیده است.

البته آن زمان هنوز مشخص نبود که سر این دو دختر از هم جدا می شود یا نه و هنوز برای تعیین این موضوع بسیار زود بود. مادر دوقلوها به محض اینکه متوجه این موضوع شد، تصمیم گرفت برای اینکه تحت مراقبت های ویژه بارداری قرار گیرد، از ایالت کالیفرنیای جنوبی به ایالت پنسیلوانیا سفر کند.

در نهایت مادر این دو دختر دوقلو به بیمارستان فیلادلفیا و به بخشی خاصی منتقل شد که مختص مادران بارداری بود که فرزندان آن ها دچار بیماری های پیچیده مادرزادی هستند.

پس از اینکه مادر ارین و ابی به بخش مربوطه انتقال داده شد، هر دو جنین ۱۰ هفته قبل از تکمیل دوران بارداری با عمل سزارین از شکم مادر خارج شدند. وزن هر کدام از آن ها در آن زمان تنها ۹۰۰ گرم بود و پس از آن اعضای تیم پزشکی کار کردن بر روی یک برنامه جامع برای جدا کردن سر این دو دختر دوقلو را آغاز کردند. این در حالی بود که آن ها کاملا به این موضوع واقف بودند که عمل جراحی برای جدا کردن سر دوقلوهای به هم چسبیده از هم، خطر بسیار زیادی دارد.

جراحی های بسیار نادری که برای جدا کردن سر دوقلوهای به هم چسبیده در مراکز درمانی مهم صورت گرفته است، توسط یک تیم چند نفره متشکل از جراحان پلاستیک، جراحان مغز و اعصاب، متخصصان بیهوشی و افراد متخصص در زمینه مراقبت های ویژه پزشکی صورت گرفته است و آن ها چندین ماه وقت خود را صرف مطالعه ساختار مغز دوقلوهایی کرده اند که از سر به هم چسبیده اند (این مطالعات معمولا با استفاده از مدل های سه بعدی انجام شده است) تا بهترین و امن ترین روش را برای جدا کردن دوقلوهای به هم چسبیده از سر پیدا کنند.

پیچیدگی عمل جراحی در این موارد به محل اتصال سرها به هم و میزان اتصال آن ها به هم بستگی دارد. پیچیده ترین و دشوارترین چالش در این عمل های جراحی، چگونگی جراحی رگ های خونی مشترک میان دو سر است؛ مخصوصا رگ هایی که وظیفه انتقال خون به مغز را بر عهده دارند؛ زیرا معمولا سر یکی از افراد دوقلو دارای رگ های خوبی است؛ اما در مورد سر فرد دیگر این چنین نیست.

همچنین یکی از مشکلات دیگر این جراحی پیچیده این است که معمولا دوقلوها از این عمل جراحی جان سالم به در نمی برند یا یکی از دوقلوها می میرد. اگر هم یکی از دوقلوها زنده بماند، با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد و مغز او در آینده شرایط خوبی نخواهد داشت.

موفقیت در این عمل جراحی به این معنی است که پزشکان می توانند دوقلوهای به هم چسبیده از سر را جدا کنند؛ اما دوران نقاهت پس از این عمل جراحی بسیار طولانی خواهد بود و خانواده های این افراد و اعضای تیم پزشکان باید مدت زمان زیادی برای درمان این کودکان منتظر بمانند.

تیمی که در بیمارستان کودکان فیلادلفیا برای انجام این جراحی تشکیل شده بود، متشکل از ۳۰ پرستار، پزشک و سایر پرسنل بیمارستان بود که برای جدا کردن سر دوقلوهای به هم چسبیده نهایت همکاری را با هم داشتند. چنین جراحی بزرگی برای نخستین بار در بیمارستان کودکان فیلادلفیا انجام شد.

طبق گفته مسئولان بیمارستان کودکان فیلادلفیا در طی ۶۰ ساله ۲۲ دوقلوی به هم چسبیده با انجام جراحی های مختلف در این بیمارستان از یکدیگر جدا شده اند، اما عمل جراحی جدایی سر دوقلوی های به هم چسبیده برای نخستین بار در این بیمارستان انجام شد.

در این جراحی همه کارها با دقت و هماهنگی بالایی انجام گرفت. در این عمل جراحی تجهیزات جراحی با استفاده از نوارهای سبز و قرمز رنگ کدگذاری شدند و هر رنگ به یک بیمار اختصاص یافت. در طول عمل جراحی اعضای تیم جراحی تمام توجه خود را تنها بر روی یکی از دوقلوها متمرکز کردند و پس از عمل جراحی هر دو نفر تحت مراقبت های ویژه قرار گرفتند.

در طول عمل جراحی ابتدا رگ ها و شریان های خونی مشترک بین فرد و همچنین لایه سخت شامه (لایه ای که اطراف مغز هر دو فرد را پوشانده بود)، با دقت جدا شد و سپس عمل جداسازی سینوس ساژینال انجام شد که دشوارترین بخش جراحی بود.

در پایان عمل جراحی اعضای تیم جراحی به دو گروه تقسیم شدند و هر یک از گروه ها وظیفه ترمیم سر یکی از دوقلوها را بر عهده گرفت.

هر دو خواهر برای درمان کامل نیازمند عمل های جراحی بیشتری هستند؛ اما پیش بینی می شود تا پایان سال میلادی جاری روند درمانی آن ها تکمیل شود.

ارسال نظر