«شبکه نوری پیچیده» نسبت به فیبر نوری، اینترنت سریع‌تری ارائه می‌دهد

رسانه کلیک - خطوط فیبر نوری، اینترنت را با سرعت بسیار بالایی منتقل می‌کند اما یک ایراد اساسی دارد و آن هم استفاده از کابل در انتقال داده است. حال دانشمندان توانسته‌اند با استفاده از شبکه نوری پیچیده اینترنت پرسرعت‌تری ارائه دهند. 

«شبکه نوری پیچیده» نسبت به فیبر نوری، اینترنت سریع‌تری ارائه می‌دهد

امروزه در بیشتر مناطق دنیا از خطوط فیبر نوری برای انتقال اینترنت استفاده می‌شود، اما ایراد این فناوری، جابه‌جایی اینترنت از طریق سیم است که با محدودیت‌های مکانی مواجه است. حال، با ارائه شبکه نوری پیچیده علاوه بر انتقال اینترنت با سرعتی بالاتر از فیبر نوری، دیگر نیازی به استفاده از کابل و سیم نیست.

محققان اخیراً موفق شده‌اند با پیچ دار کردن فوتون‌ها نه تنها حجم و سرعت بیشتری را منتقل کنند، بلکه امکان انتقال داده بدون تاثیرپذیری از شرایط جوی فراهم آورند. در این روش، دانشمندان با عبور نور از هولوگرامی خاص، به یک فوتون حرکت زاویه‌ای نوری دادند که از این طریق اطلاعات بسیار بیشتری از ۰ و ۱ منتقل می‌کنند. مادامی‌که نور با شدت و قدرت بیشتری بتابد، سرعت اینترنت بیشتر و در فاصله‌های دورتری نیز منتقل می‌شود.

این روش توسط محققان در آلمان و در فاصله ۱٫۵ کیلومتر انجام شد تا تمام مناطق شهری در این فاصله پوشش داده شود. دانشمندان علت استفاده از این طرح در مناطق شهری را این‌گونه عنوان کردند که برج‌ها و ساختمان‌های بلند، مانعی برای انتقال نور و هوا است.

شایان ذکر است؛ تا فراگیر شدن اینترنت بی‌سیم، راهی طولانی در پیش است؛ برای مثال، هنوز معلوم نیست چند میلیون نفر می‌توانند از این طریق، از اینترنت استفاده کنند و یا روزهای بارانی و برفی چه تأثیری بر اینترنت می‌گذارد. همچنین استفاده از این فناوری در مکان‌های سربسته نیز فعلاً امکان‌پذیر نیست. با این حال، استفاده از این روش به نسل آینده فناوری کمک بسیاری می‌کند.

ارسال نظر